Gå til innhold

Skjønner ikke hvordan E6600 klokker seg ned!


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner da ikke, jeg har nå klokka pc'en litt

 

Asus p5b-premium vista editon

 

kjører cpu'n @ 3.15 akkurat nå, i bios står det 3150mhZ, men i cpu-Z står det bare 2100mhZ helt til jeg starter noen programmer, da går den plutselig på 3150, men går fort ned igjen, så jeg skjønner ikke, jeg vil uansett ikke ha at den hopper fra en mhZ til en annen, vil helst at den går på samme klokkefrekvens....

Endret av nirosan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virkar som om noko "cool & quiet" funksjon er i sving her.. Sjå under prosessoren din i bios om det står noko autimatisk stilling av ytelse eller noko..

 

Cool and quiet kjem opprinneleg frå AMD. Denne funksjonen gjer at pc'n stiller seg dynamisk etter kva som krevs av prosessoren. Så om du kjører eit krevjande spel vil prosessoren "klokke" seg opp til maks ytelse, for så å roe ned klokken når du surfar.

 

Intel sin "Cool'n'quiet" funksjon vert kalla "AAC Technology"

Endret av aspic
Lenke til kommentar

*Pirkemodus*

Det heter Intel enhanced speed-step (EIST) og ikke cool'n'quiet som er for amd. Det er ikke bare positivt vis du leter etter en maks klokk, eller skal validere cpu-z eller skal benche litt, men det er så lite at det ikke er merkbart. Personelig ser jeg denne saken som en positiv ting fordi: Mindre strøm bruk og mindre varme

Lenke til kommentar

DU vil aldri oppnå maks stabile frekvens med prosessoren din ved å ha EIST aktivert. Det er på grunn av at spenninga blir senka ned. Og dersom proessoren trenger meir spenning, vil den ikkje få det og då blir det reboot.

 

Min anbefaling er å deaktivere _dersom_ du skal overklokke. Elles så er dte ein utruleg bra funksjon :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...