Duqe Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) fdisk.exe er desverre ikke i xp cden, men kan lastes ned her, brenn deretter filen til anna cd og kjør den etter bootet med xp cden. Endret 27. juni 2007 av Duqe Lenke til kommentar
Zero_123 Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 fdisk.exe er desverre ikke i xp cden, men kan lastes ned her, brenn deretter filen til anna cd og kjør den etter bootet med xp cden. 8953312[/snapback] Etter bootet? Altså etter at maskinen må avsluttes pga kritisk feil? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 fdisk.exe er desverre ikke i xp cden, men kan lastes ned her, brenn deretter filen til anna cd og kjør den etter bootet med xp cden. 8953312[/snapback] Etter bootet? Altså etter at maskinen må avsluttes pga kritisk feil? 8954849[/snapback] Skal egentlig gå ann å boote rett inn i dos med cd før loading av windows. Men har selv aldri prøvd å boote med xp cd, så jeg er litt i tvil akkurat der. Som regel booter jeg med win98 cd, deretter fdisk for å slette og formatere partisjonen til fat32, også installere xp og konverterer fat32 til ntfs. Lenke til kommentar
Zero_123 Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 fdisk.exe er desverre ikke i xp cden, men kan lastes ned her, brenn deretter filen til anna cd og kjør den etter bootet med xp cden. 8953312[/snapback] Etter bootet? Altså etter at maskinen må avsluttes pga kritisk feil? 8954849[/snapback] Skal egentlig gå ann å boote rett inn i dos med cd før loading av windows. Men har selv aldri prøvd å boote med xp cd, så jeg er litt i tvil akkurat der. Som regel booter jeg med win98 cd, deretter fdisk for å slette og formatere partisjonen til fat32, også installere xp og konverterer fat32 til ntfs. 8956011[/snapback] Skjønner ikke en drit =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Som regel booter jeg med win98 cd, deretter fdisk for å slette og formatere partisjonen til fat32, også installere xp og konverterer fat32 til ntfs. 8956011[/snapback] Hvorfor skulle man ønske å gjøre noe slikt? Man pleier jo å partisjonere og formatere direkte fra XP installsjonen. Beskrivelsen må dessuten være feil, siden fdisk ikke er tilgjengelig fra en Win98 CD. Konvertering av FAT32 til NTFS frarådes da man risikerer cluster på 512 bytes istedet for 4096, da blir det mye tregere. Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Hvorfor skulle man ønske å gjøre noe slikt? Man pleier jo å partisjonere og formatere direkte fra XP installsjonen.Beskrivelsen må dessuten være feil, siden fdisk ikke er tilgjengelig fra en Win98 CD. Konvertering av FAT32 til NTFS frarådes da man risikerer cluster på 512 bytes istedet for 4096, da blir det mye tregere. 8956747[/snapback] Lol, mulig at den blir treigere, men husk at den blir mye sikrere med tanke på strømmbrudd og brå restarter, du kan jo miste data når du har FAT32, men ikke i NTFS! Også har du problemstillingen med filstørrelse da, maks 4GB per fil (Remember guys, no DVD-ripping ) :!: Det er tross alt en grunn til at M$ ikke støtter FAT32 lengre, og på nye XP cder er det umulig å velge FAT32 når man skal formaterer og innstallere XP. Endret 27. juni 2007 av malmern Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Du misforsto nok hva jeg mente. Man formaterer naturligvis direkte til NTFS, ingen vits i å gå omveien om FAT. Og det er jo ikke "umulig å velge FAT32 når man skal formaterer og innstallere XP" Det er fullt mulig så lenge partisjonen er mindre enn 32 GB. Endret 27. juni 2007 av hårek Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Beskrivelsen må dessuten være feil, siden fdisk ikke er tilgjengelig fra en Win98 CD. 8956747[/snapback] Ingen problem med å kjøre fdisk fra win98 bootcd, gjort det flere ganger, men riktig som du sier så er dette tungvindt. Endret 27. juni 2007 av Duqe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå