karakas Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Skal legge opp cat 6 på de mest belasta strekka i huset nå, men finner ingen butikker som selger "rå" kabler uten ender, noen som vet hvor jeg kan finne dette? Endret 26. juni 2007 av karakas Lenke til kommentar
vgdev Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Skal legge opp cat 6 på de mest belasta strekka i huset nå, men finner ingen butikker som selger "rå" kabler uten ender, noen som vet hvor jeg kan finne dette? 8950614[/snapback] På komplett så selger de 300 meter cat6 uskjermet. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302017 Mvh Vegard Lenke til kommentar
espenbo Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Skal legge opp cat 6 på de mest belasta strekka i huset nå, men finner ingen butikker som selger "rå" kabler uten ender, noen som vet hvor jeg kan finne dette? 8950614[/snapback] Spør din lokale elektriker, så bestiller han opp det du vil ha. Snorer med plugg, eller eks antall m kabel. Du får den også i mange farger. Også hvit, vist du skal legge åpent på vegg. Espen Lenke til kommentar
karakas Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Ser at Nedis selger til 4,2 pr meter (om jeg husker rett), så blir vel til at jeg bestiller en 100m derfra. Regner med at man ikke trenger en spesiell type plugger for cat 6? Lenke til kommentar
espenbo Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Ser at Nedis selger til 4,2 pr meter (om jeg husker rett), så blir vel til at jeg bestiller en 100m derfra. Regner med at man ikke trenger en spesiell type plugger for cat 6? 8951778[/snapback] Jo, du må ha kat 6 kontakter. Eller plugger. Det er penes med kontakter og snorer fra kontakta til maskin/router/switch. Etter min mening. Men jeg skjønner ikke helt påenget med og bruker kat 6 kabling til nettverk. Du bruker jo ikke hele kapasiteten til en kat 5 kabel selv på 1000 mb. Espen Edit: Legger med 2 linker. nexans kabel. http://www.nexans.com/eservice/Navigate.nx...tentType=20#top draka kabel. http://www.draka.no/drakanorway/PDF/CAT/NO...C5e_Install.pdf Endret 26. juni 2007 av espenbo Lenke til kommentar
karakas Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Må man ikke ha cat 6 for å få GB nett da? Kjører med cat 5 ett par plasser i nettverket mellom switch og GB-kort nå, men switchen viser bare 100Mbit på de portene som brukes. Lenke til kommentar
espenbo Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Må man ikke ha cat 6 for å få GB nett da? Kjører med cat 5 ett par plasser i nettverket mellom switch og GB-kort nå, men switchen viser bare 100Mbit på de portene som brukes. 8952016[/snapback] Etter det produsentene av kablene sier så trenger man ikke det. Det står både hos draka og nexans. Som begge er store kabel produsenter jeg stoler på. Du trenger derimot bedre kabel til 10 GB eller for og sende TV signaler over kabelen. I systemer som link under eller bedre. (ELKO link Home) Slikt system er noe jeg vil anbefale for alle som skal bygge nytt hus eller renovere større deler av huset. http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...NTENT_ID%20desc Espen Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Er vel 5e og oppover for GB nett . Her er litt kabel fra Amentio. http://www.amentio.no/CBB.aspx?q=b:746;c:101238;pl:1;pi:17 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Må man ikke ha cat 6 for å få GB nett da? Kjører med cat 5 ett par plasser i nettverket mellom switch og GB-kort nå, men switchen viser bare 100Mbit på de portene som brukes. 8952016[/snapback] Har du koblet kabelen riktig? Cat5e skal takle Gbit opptil ca 25M. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg kan bekrefte at Kat 5e kabler kan brukes i gigabit ethernet. Kat 6 kabler har mulighet for hastigheter opp til 10 Gbps. Begge bruker koblingspluggen RJ-45. Altså, Kat 6 er bare bortkastet for din del. Problemet ditt er vel at du ikke har gigabit switch? For at du skal få utnyttet et gigabit nettvert må det være gigabit "all the way". Off topic: "espenbo": Du kan fint kjøre TV signaler over Kat 5. Til og med HD. Lenke til kommentar
espenbo Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Begge bruker koblingspluggen RJ-45. Ja, begge bruker RJ-45 plugg, men det er forskjell på kontaktene om du skal ha Kat 5 eller Kat 6. Link: Elko sine produkter. Lignende finner du også hos andre leverandører. Kat 5e kontakt innfelt. http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...&name=Produkter Kat 6 kontakt http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...&name=Produkter Når man installerer nettverk hos kunder må man bruke produkter som er sertifiserte. Off topic: "espenbo": Du kan fint kjøre TV signaler over Kat 5. Til og med HD. Ja, når du sier det, så vet jeg det egentlig. Vi kjører data og video input ca 100 m til projektor på den siste store jobben jeg var med på. Men de leverandørene jeg har vært borti som selger lignende systemer som 'Elko link home' bruker alle kat 6 skjerma som minimumskrav til kabling. Begrundelsen jeg har fått til det er tvsignalene. Men TV er ikke mitt fagfelt så jeg skal ikke si formye der. Espen Legger med denne også. Hvis dere skal kjøpe noe kabel. Ganske bra priser Link: elhandel.no http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=35_78 Endret 27. juni 2007 av espenbo Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 (endret) Må man ikke ha cat 6 for å få GB nett da? Kjører med cat 5 ett par plasser i nettverket mellom switch og GB-kort nå, men switchen viser bare 100Mbit på de portene som brukes. 8952016[/snapback] Har du koblet kabelen riktig? Cat5e skal takle Gbit opptil ca 25M. 8952766[/snapback] Her er det litt uenigheter i gården. Azton skriver i denne tråden at cat5e er godkjent for 1gbit over 90 meter kabel +10 meter snor (fra veggkontakt til dataen). Et Google-søk indikerer 10gbit over cat5e er på vei. Denne skal klare 10 gbit over tilsammen 100 meter kabel. Edit: SkRiveLeIf Endret 28. juni 2007 av kahorn03 Lenke til kommentar
karakas Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg kan bekrefte at Kat 5e kabler kan brukes i gigabit ethernet.Kat 6 kabler har mulighet for hastigheter opp til 10 Gbps. Begge bruker koblingspluggen RJ-45. Altså, Kat 6 er bare bortkastet for din del. Problemet ditt er vel at du ikke har gigabit switch? For at du skal få utnyttet et gigabit nettvert må det være gigabit "all the way". Off topic: "espenbo": Du kan fint kjøre TV signaler over Kat 5. Til og med HD. 8952844[/snapback] Har en Cnet CGS-1600 så er nok ikke der problemet ligger. Når jeg kobler til cat 5 kabler lyser det orange på port-lampa noe som betyr at det bare går 100Mbit trafikk der, når jeg skifter ut til en cat 6 kabel lyser det derimot grønt for Gbit. Har uansett bestillt 100m fra Nedis nå, skal uansett legge opp nytt nett, og da er det like greit å legge noe som varer lengre. Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 (endret) Okay men det skal være mulig å få gigabit over cat5e kabel på avstand opp til 100 meter. Nytt bevis her... Men cat 5 kablene er mer ømfintlige for crosstalk, mener jeg å ha lest et sted. Endret 29. juni 2007 av kahorn03 Lenke til kommentar
karakas Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Godt mulig det går, men ikke med det utstyret jeg har, og når jeg først må kjøpe nye kabler så kjøper jeg like godt cat 6, er uansett billigere enn cat 5 kablene til Elhandel.no Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 ohh crap! ...da har jeg kanskje bæsja alvorlig på leggen! Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det store gigabit spørsmålet er løst! Er bare meg som ikke har vært flink til å spesifisere Cat5 og Cat5e i forumtrådene... Har brukt 100 meter Cat5e kabel, og denne fungere til Gbit opp til 100 meter. Vanlig Cat5 derimot, fungerer bare opp til 82 fot (noen og 20 meter). Så var vi enige:) Lenke til kommentar
Ost99 Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Du trenger derimot bedre kabel til 10 GB eller for og sende TV signaler over kabelen. I systemer som link under eller bedre. (ELKO link Home) Slikt system er noe jeg vil anbefale for alle som skal bygge nytt hus eller renovere større deler av huset. http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...NTENT_ID%20desc Espen Sist jeg tittet på ELKO link Home virket det som totalt crap. Analog videresending av PDTV signaler, ingen HDTV støtte, ingen digitale TV signaler. Totaltsett: total waste of money. Installer heller et normal GB nettverk og stream TV innhold fra en PC tilkoblet kabel/parabol til settop bokser rundt i huset (AppleTV f.eks.) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kat 6 kabler har mulighet for hastigheter opp til 10 Gbps. 8952844[/snapback] Obs... Kat 6 takler kun 1Gbps, så like greit å holde seg på cat5e som er en billigere i innkjøp. Skal man ha mulighet for 10 Gbps må man opp på kat6a som kommer på markedet nå. For overføring av bilde over nettverkskabel kan man jo bruke en KVM extender. (Evt. video extender.) Men de jeg har funnet så langt i norske nettbutikker støtter kun 1280 x 1024. Men finnes fancy løsninger der ute. Ref. denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå