Gå til innhold

5V til 3V

Anbefalte innlegg

Finnes det 3Volt spennings regulator? Og hvor kan jeg få kjøpt den.

Jag fant ingen på ELFA.se

Har en liten krets som bruker 3v (2X 1,5V batteri), men jeg vil gjøre så jeg kan koble den rett på en strømmkilde som er 5V.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avhengig av om du kan tålerere tapet eller ikkje, så må du velge mellom en som bare spiser opp spenningsforskjellen, og en ekte DC-DC-converter.

En LM2936MP-3.3, som vil gi 3.3V ut sålenge den har over 3.8-4V inn vil koste under 10,- og kan levere opp til 2A for dei største. Kan forsterkast med transistor om du vil.

En ekte DC-DComvandler, som arbeider i switchmode-konfigurasjon koster en del meir, 83,- på elfa. Til gjengjeld har den mykje mindre tap.. Den treng då tre ytre komponenter som regel. Døme på slik er Max638-chipen.

Lenke til kommentar

det er en krets som består av ca 12 lys-dioder. Når jeg trykker på en knapp så slår lysene seg på, og når jeg trykker en gang til så blinker dem. trykker jeg en gang til så blinker dem i "mønster".

Fant kretsen i en gammel sykkel lykt.

Endret av eirich
Lenke til kommentar

Det er ikke enklere, fordi man da må beregne strøm for å kunne beregne spenningsfall. Siden det er snakk om blinkende lysdioder er det ikke en konstantstrøm og man må styre mer om man skal bruke resistor. Spenningen vil da variere etter belastningen. En diode er en spenningsstabilisator som ikke er avhengig av stabil strøm for å holde stabil spenning.

Lenke til kommentar

0,6-0,7V. Det avhenger litt av strømmen som går igjennom, fordi de er ikke perfekte stabilisatorer. Ved strøm på bare noen mA vil man nok oppleve at de ligger rett over 0,6V. Dette er så lite at det har ikke noe å si i praksis.

Dersom man skal lage en mer perfekt stabiliator kan man kjøre det via en transistor som forsterker strømmen som går igjennom diodene. Dette er dog unødvendig i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...