Gå til innhold

problem med å boote fra cd-rom

Anbefalte innlegg

Har en bærbar pc med vista innstalert og vil slette vista og legge inn Ubuntu.

Men problemet er at maskinen ikke vil boote fra live cd'en til ubuntu. jeg kommer meg helder ikke inn i bios for å forandre på boot rekkefølgen og sette cd-romen først.

Når jeg trykker F2 for å gå inn i bios, får jeg bare opp windows boot manager.

pc'en vil helder ikke boote innstalasjons cden til xp, så det er ingenting galt med live cd'en fra ubuntu

Noen som vet hvordan jeg kan forandre boot rekkefølgen i vista, eller formatere vista uten å bruke cd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100% sikker på at det er F2 du skal trykke da? I noen BIOSer åpner man konfigurasjonsverktøyet ved å trykke DEL f.eks.. Du kan enten prøve deg frem, eller google hovedkortet/BIOSen ditt/din.

Jeg vet det finnes software som lar deg endre instillinger i BIOS fra Windows for noen typer BIOS. Du får nesten lete på produsenten av hovedkortets hjemmeside.

EDIT: Ser du har bærbar pc. Hvilken leverandør er den fra? Hvilken modell er det?

Endret av humbuq
Lenke til kommentar

Her er det du gjer for å fikse problemet ditt:

Formater harddisken din eksternt fra stasjonær pc viss du har tillgang på det.

Det er enkelt å ta harddisken ut av bærbaren. På somme er d berre noen knapper under du skyver so løyser du den.

Viss ikke det funker kan du prøve å resette biosen. Vet ikke fremgangsmåten på bærbar men det står i manualen. Den finner du på nette viss du ikke har den liggendes.

edit: Du kan og prøve å gå inn på commandpromt på windows og skrive " format c:", warning. Kan skape problemer =)

Viss du har partisjonert hardisken din kan du innstalere Ubuntu på d: og so formatere den fra Ubuntu, for å so innstalere Ubuntu på c: igjen. =)

Endret av Hauge23
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...