Gå til innhold

Ny AMD-prosessor (939) - Hvilken?

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha meg en ny cpu til min datamaskin (socket 939). Har i dag en AMD Athlon 64 3200+ og tenker på en X2 4200+ eller X2 3800+.

1. Hvor havner disse prosessorene når det kommer til ytelse mot Intels' Core 2 Duo? (X2 4200+ = E6300 f.eks.?).

2. Hvor langt klarer jeg å klokke X2 3800+ / X2 4200+ stabilt?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har X2 4200+. Denne har eg fått klokka opp til 2475 MHz stabilt (frå originalt 2200 MHz). Ikkje noko å hoppe høgt i taket for, men der stoppar det no ein gong. Kva det er som held meg attende har eg ikkje lagt så alt for mykje energi i å finne ut, då dette held lenge for meg... :)

Kursen på utanlandsk valuta kan du sjekke her: http://www.xe.com/ucc/

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Eg har X2 4200+. Denne har eg fått klokka opp til 2475 MHz stabilt (frå originalt 2200 MHz). Ikkje noko å hoppe høgt i taket for, men der stoppar det no ein gong. Kva det er som held meg attende har eg ikkje lagt så alt for mykje energi i å finne ut, då dette held lenge for meg... :)

Kursen på utanlandsk valuta kan du sjekke her: http://www.xe.com/ucc/

8950367[/snapback]

Må jo bare spørre da...

Er det veldig gøy å sitte på en sånn istedenfor en f.eks

Amd Athlon 3200... Klokket til 2.5Ghz

Endret av okristian1
Lenke til kommentar

3200+ er vel ein enkeltkjerneprosessor, så vidt eg veit? Dette vil nok kunne utgjere litt forskjell, spesielt viss du har mange program oppe samstundes. Og etter kvart som ymse program og spel i større og større grad får støtte for fleire kjernar, vil nok forskjellen verte enno ein del større.

Så viss spørsmålet er om det er betre med ein tokjerna prosessor enn ein einkjerna ved same klokkehastighet, så hadde eg gått for den tokjerna utan å blunke. :)

Lenke til kommentar
3200+ er vel ein enkeltkjerneprosessor, så vidt eg veit? Dette vil nok kunne utgjere litt forskjell, spesielt viss du har mange program oppe samstundes. Og etter kvart som ymse program og spel i større og større grad får støtte for fleire kjernar, vil nok forskjellen verte enno ein del større.

Så viss spørsmålet er om det er betre med ein tokjerna prosessor enn ein einkjerna ved same klokkehastighet, så hadde eg gått for den tokjerna utan å blunke. :)

8950503[/snapback]

Jeg forstår at en tokjerne prosessor er raskere enn en enkjerneprosessor.

Det jeg lurer på er om forskjellen er så stor at det er verdt å oppgradere. Noe som vil koste meg ca 1000kr hos komplett med frakt.

Jeg forstår også at dette er noe som er vanskelig å svare på.

Bruker pc'n til spill og en del multitasking...

Så ja en raskerer prosessor hadde definitivt vært fint....

Det jeg lurer på er om ytelse/pris står i forhold til hverandre.

Endret av okristian1
Lenke til kommentar
x2 4200+ kan vel måle seg med E6300/E6400 og du bør kunne klare en 2.6GHz om du har godt hovedkort og kan klokke.

8950298[/snapback]

Kjører min X2 3800+ på 2.8GHz. Selv da ligger den vel bak en uklokket E6400?

Score i sisoft sandra, og det jeg har sett av superpi resultater kan i alle fall tyde på det.

Likevel vil jeg si at oppgraderingen er verdt de 1000,- kr.

Du får mye mer ytelse pr kr da, enn sammelignet med å skifte hovedkort og ram for å kunne kjøpe en 775 eller AM2.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Jepp, så det blir nok en X2 4200+ på meg også :)

Har 1 GB ram fra før, så kjøper et 2gb-sett til så har jeg 3gb RAM. Føler på meg at dette blir bra :)

Noen som vet om en testresultat-side ang. prosessorer? Så jeg kan se nærmere på hva ytelsesforskjellen er på 3200+ vs. X2 4200+ og X2 4200+ vs. E6400?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...