johnm76 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg merker av og til at autofokus er veldig treg - særlig på 70mm (18-70 kit). Ofte er den helt ute av fokus når jeg fokuserer, må gå ned på mm for så tilbake til 70 - og da fokuserer den gjerne rett. Det jeg stusser på er at dette skjer uavhengig av om fokuspunktet er i midten eller på sidene. Avstanden er i godt utenfor nærgrense, så i prinsippet skulle ikke problemet ligge her. Typisk skjer dette ved ansiktsfokusering (midt på) og da er det heller ikke noe bak (foran) som forstyrer. Så, kan det være støv på linsen? Støv på sensor? Dårlige kontakter? Eller hva som helst?? Kameraet er 11 måneder, gått ca 9000 bilder (ja, det tar på å være småbarnsfar og amatørfotograf samtidig), og fått skiftet objektiv omkring 20 ganger (rett av, rett på, forsøkt å holde kameraet opp-ned får å unngå at støv legger seg ned, osv). Jeg mistenker kameraet. Har brukt en Sigma 18-50 2.8 en uke nå - og kjøpte meg 55-200 VR i dag og jeg merker de samme problemene, men dog ikke fult så ofte. Når det skjer er det helt ytterst; 50 på sigma'en og 200 på VR'en. Takker & Bukker for svar! (Plasserte denne i dslr-kategorien; aner ikke hvor problemet ligger. Flytt gjerne om nødvendig.) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Med "av og til", mener du helt tilfeldig, eller under visse bestemte forhold? Min D80 sliter tidvis hvis jeg tar bilder i dårlige lysforhold (jeg har slått av fokushjelpelyset) eller hvis jeg tar bilder av motiver med lite kontraster som autofokusmekanismen kan utnytte. Hvis du for eksempel har valgt ett bestemt fokuspunkt og så prøver å fokusere på en jevn flate, så vil kameraet slite. Ved ansiktsfotografering kommer det veldig an på hvor i ansiktet du fokuserer, og hvordan lysforholdene er. Men å fokusere f.eks. på et kinn eller panne kan gi problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå