Gå til innhold

Raid 5 - 5TB og Initializering

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en jobbserver, og har støtt på et problem som jeg ikke forstår.

Har satt opp en server med et RocketRAID 2340. Kortet har støtte for 4 internal Mini-SAS Connectors og støtte for 16 SATA II og SATA I og benytter Windows server 2003 som OS.

Har satt opp 2 Volum i maskinen med RAID 5.

Det ene volumet fungerer perfekt uten problemer med 3 stk. SpinPoint 250GB og en som står i "SPARE".

Det andre Volumet er satt opp med 6 x 1TB disker.

Det er her problemet starter. Det går greit å sette opp raidet og formatere dette med GPT-filtabell. Men når jeg starter migrering av diskene med "Background initialization" kommer jeg ikke lengre en til 39%.

Mener ikke at det skal være noe problem med å kjøre 2 stk Raid volum på en kontroller som er årsaken problemet.

Eller kan volumene bli for store slik at kontrolerne ikke støtter volum på 5TB Kjørte dette med volum på 3TB uten problem.

Problemet oppsto etter jeg la til to disker til og fikk et volum på 5TB. Alt annet fungerer OK, unntat Initialisering av diskene.

Har prøvd dette noen ganger, og det tar over 24 timer å kommer bare til 39% før det stopper opp, så det har vært fint om noen kunne komme med erfaringer med så store volum, eller evt. har et forslag til løsning på dette.

Kan noen si noe fornuftig om dette

På forhånd takk for alle svar.

Endret av selervik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper at Highpoint har forbedret support. Den var ikke-eksisterende for et par år siden og gjorde at jeg skiftet til Adaptec.

Dersom du får svar fra dem, kan du spørre om det er noen begrensning på array-størrelsen.

Ellers kan det jo være feil på en av diskene du har lagt til. Opplevde nettopp å få feil under "verify"-fasen når jeg laget et nytt array med 3 stk 500GB-disker.

Lenke til kommentar
Hva slags blocksize har du på arrayet?

8950145[/snapback]

Vet ikke, får ikke noe spørsmål om det noen steder, den går rett på sak og formaterer med GPT og med dynamiske disker, det er mulig jeg har oversett det.

8950709[/snapback]

Oki, fordi du vil kunne oppleve en teoretisk grense ved 2, 4 og 16 TB. Kan hende arrayet ditt er bygget for opptil 4TB. Jeg kjenner ikke til Highpoint-kontrollere, men ofte har du mulighet til å endre dette.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt og prøvd annen innstilling ved initialiseringen, Har tidligere kjørt "Cache Policy" som "Wright Back" i steden for "Wright Trough". Dette ser ut til å hjelpe, har nå kommet opp i 51% av initialiseringen som er ny rekord.

Jeg får se i morgen om dette holder helt til mål. :)

Lenke til kommentar

Du burde strengt tatt kjøre Foreground initialization.

Satte nylig opp et 2TB raid5-array med RocketRair 2320, som forøvrig tok 1.5 timer med foreground initialzation. Ved å velge background vill det tatt hele 10 timer (ifølge counteren).

Lenke til kommentar

Er nå i mål, dette løste seg selv!

Takker for tipset, angående å bentytte "Foreground initialization". Skal prøve dette neste gang.

:thumbup:

Ved utvidelse av RaidVolumet er det da bedre å også benytte "Foreground initialization"?

Endret av selervik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...