Gå til innhold

Hvor mye tåler en prosessor?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte alså på hvor mye en prosessor tåler, feks tåler den at man mister den på gulvet? Jeg fikk nettopp en ny prosessor og klarte jeg ikke å miste den i gulvet? Joda, flotte greier. Bør jeg være redd for at den er ødelagt? den svarte plastikk tingen som er bakpå var altså på. Mistet den fra ca 1m høyde.

Jeg har ikke hk så jeg kan ikke få prøvd den.. Jeg vet jo såklart at viss den ikke virker kan jeg få ny på garantien men tenkte jeg kunne like greit spørre..

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs veldig hvordan den landet, og hva slags guld den landet på. Du kan ha klart å knekke/bøye noen kondensatorer på undersiden hvis det er en socket LGA775. Du kan også ha knukket et hjørne på selve CPUen, men dette kan du jo se.

Og så kan jo det ha skjedd noe inni CPUen. I værste fall kna du ha knust selve kjernen, og da er den ødelagt. Hvis du hadde litt hell, så er den helt fin :)

Lenke til kommentar

Når jeg skulle åpne plastikken for og få ut min P4 Northwood prosessor på 3 ghz så skjedde noe rart. CPU'en tok en tur opp i lufta, en liten salto og jeg spiddet den med Leatherman'en min. Helt seriøst. Det ble ett rift like ved kjernen (i midten av CPU'en)

Jeg trodde aldri den ville virke, og jeg var redd for at jeg skulle få arctic silver ned i selve CPU'en når jeg installerte kjøleren.

Jeg bruker enda PC'en og overklokker den som bare den. :yes:

Var sikkert heldig, men den tålte virkelig mye.

Lenke til kommentar

Så lenge pinnene er i orden (om din prosessor har dem), så tåler prosessoren relativt mye. Den er ikke særlig ømfintlig for sjokk-skader slik som f.eks. en harddisk. I tillegg er den jo såpass lett at et fall til gulvet ikke ugjør så stor sjokkskade.

Det eneste du bør sjekke er at pinnene er uskadet, og at det ikke er synlig skade på skjernen. Hvis det ikke er det, så er den sansynligvis ok. Starter den også opp normalt, så kan du være 99% sikker på at den er i orden, da det er meget skjeldent av en CPU som faktisk er skadet vil starte opp skikkelig.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...