Gaidaros Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Det vil vel være naturlig at politiet vil være mest sannferdige i dette tilfellet og din insinuasjon om at de har et monopol på velvilje versus vanlige innbyggere deler jeg ikke. Selvsagt blir det sivile samfunns ordensmakt tillagt betydelig vekt i rettsavgjørelser, noe annet ville vel vært skremmende. 8966649[/snapback] Vel, vel... Med Obierasaken (og andre liknende saker) i friskt minne så ser jeg heller det skremmende i at ordensmaktens representanter så lett får sin versjon godtatt av kontrollorganer som er tilsluttet den samme ordensmakt. Denne "monopol" på velvilje som ble brutt ved at statsadvokaten gjenopptok Obierasaken skjedde etter et massivt mediapress og ikke ved reflektert juridisk ettertanke. Det er en skremmende tanke det ... Dette var dog off topic. Når det gjelder denne saken. så stiller trådstarteren helt klare vilkår og betingelser for om hvorvidt politiet kan ta seg inn på en lukket fest og om hvorvidt verten kan nekte en slik inntreden. Se nedenfor: inviterer gjerne seg selv til bryllupet for å se at "alt går riktig for seg" Så lenge det ikke er en god grunn til at politiet skal ta affære da. Bare så det er sagt,han har ikke noe problem med politiet ellers,kun denne ene personen Under disse omstendighetene kan ikke politiet ta seg inn på en privat fest, verken etter politiloven eller etter straffeprosessloven og for den saks skyld Grunnlovens § 102. Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde. Det vil være lovstridig. Så jeg fastholder mitt svar til trådstarter; Han kan nekte politiet adgang. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Jeg er uenig med deg i din fremstilling av ordensmaktens innflyelse og betydning av denne. Dog er jeg enig i at at offentlige myndigheter skal underlegges kontroll og reguleres, slik det gjøres på et utmerket måte i dag. Men det er vel forsåvidt en offtopic diskusjon jeg velger å ikke trekke videre. Vi er vel forsåvidt ikke uenig i konklusjonen utifra faktum. Når det gjelder de eventuelle straffeprosessuelle aspektene som kan oppstå er dette forsåvidt interessant, men ikke vesentlig her. En eventuell inngripen må selvsagt hjemles i lov, og dersom man trekker faktum litt videre vil politiloven være mest aktuell slik jeg ser det, da med tanke på bråk, slagsmål osv. Politiet kan selvsagt be om tillatelse fra huseier eller hvem det måtte være for å gå inn og se, vise sitt nærvær mm. Dette er vel en vanlig fremgangsmåte og jeg ser ikke noe problem i det. Når det gjelder faktum høres det rart ut at en enkelt politibetjent skal invitere seg selv for å "se". Denne kan utvilsomt nektes adgang, dersom situasjonen ellers skulle tilsi at han ikke han hjemmel i lov for å gå inn. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Politiet kan selvsagt be om tillatelse fra huseier eller hvem det måtte være for å gå inn og se, vise sitt nærvær mm. Dette er vel en vanlig fremgangsmåte og jeg ser ikke noe problem i det. 8969376[/snapback] Neheheii .. vet du hva! Den er for drøy! Det er slettes ikke vanlig fremgangsmåte av politiet å knakke på privatdører for å vise sitt nærvær. Det er ikke fest på lokalet vi snakker om her, men et bryllup. Jeg hadde faen meg ikke funnet meg i at politiet banka på døra for å vise sitt nærvær og se - etter hva? Om vi drikker heimbrent - i bryllupet mitt. Det er kanskje vanlig oppførsel der du kommer fra, eller i dine kretser siden du ikke ser noe problem i det, men gud vet i hvilke kretser du vanker i da. Skal jeg kanskje også finne meg i at politiet banker på døra og vil inn for "å se" eller "vise sitt nærvær" i konfirmasjonen til jentungen eller 80-årsfeiringen til fatteren. I så fall så hadde kanskje svensken rett da han uttalte at norge er den siste sovjetiske utpost, for dette er totalitære metoder som vil være en skamplett for enhver rettsstat. Er jeg alene om å mene dette, i så fall skal jeg ete hatten min, eller finnes det andre på forumet som deler dette synet og som støtter meg, så jeg slipper å ete hatten min? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå