Gå til innhold

Pc til bilderedigering, ikke spilling (CS ol.)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Som voksende fotograf trenger jeg nå en laptop som jeg skal bruke til "kun" å redigere bilder på.

Jeg spiller ikke cs, og er stor motstander av det, og div. pc spill.

Hva er det viktigste jeg trenger til slikt bruk?

Noen som vet om noen pc'er som kan passe?

Jeg har heller ikke store budsjettet til pc, og setter en makspris på 3.500.

Ekstern harddisk på 250GB har jeg, men ønsker en laptop med 40GB, trenger ikke 80GB.

Har 0 peil på pc og slikt så husk at det er som å snakke til en 10åring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Som voksende fotograf trenger jeg nå en laptop som jeg skal bruke til "kun" å redigere bilder på.

Jeg spiller ikke cs, og er stor motstander av det, og div. pc spill.

Hva er det viktigste jeg trenger til slikt bruk?

Noen som vet om noen pc'er som kan passe?

Jeg har heller ikke store budsjettet til pc, og setter en makspris på 3.500.

Ekstern harddisk på 250GB har jeg, men ønsker en laptop med 40GB, trenger ikke 80GB.

Har 0 peil på pc og slikt så husk at det er som å snakke til en 10åring.

8949599[/snapback]

Jeg jobber som grafisk designer og har en god del erfaring med både adobe programvare og bilderedigering. Etter min mening er 1gb ram for lite, jeg ville minst hatt 2gb. De fleste bærbare pc-er har for dårlige skjermer til foto jobbing, farge gjengivelsen er rett og slett ikke bra nok. (Styr unna alle bærbare med TN panel)

Macbook pro er nylig oppgradert og er i øyeblikket et godt kjøp. Mulig det er litt dyrere enn du hadde håpt på. Vanlig macbook er ikke å annbefale!

Lenke til kommentar

Bare en liten advarsel; en laptop er ikke veldig bra til å behandle bilder da det viktigste her er skjermen. På mine lapper er ihvertfall skjermen alt for liten til å gjøre noe mer enn å se gjennom bildene på reiser/ferier.

Ellers er vel 1 G ram et minimum, helst 2 med en rask prosessor veien å gå.

Foto koster. :)

Lenke til kommentar
Bare en liten advarsel; en laptop er ikke veldig bra til å behandle bilder da det viktigste her er skjermen. På mine lapper er ihvertfall skjermen alt for liten til å gjøre noe mer enn å se gjennom bildene på reiser/ferier.

Ellers er vel 1 G ram et minimum, helst 2 med en rask prosessor veien å gå.

Foto koster.  :)

9005338[/snapback]

Joda, det går bra det. Har gjort det i 2mnd nå, og funker greit.

hva er en rask prosessor? (Altså hva kan annbefales som er en rask prossesor?)

Lenke til kommentar
Vanlig macbook er ikke å annbefale!

9005197[/snapback]

Fordi?

9005299[/snapback]

Sist jeg sjekket hadde macbookene TN-panel, det har vesentlig dårligere fargespekter enn et S-IPS panel som macbook pro maskinene har vært utstyrt med.

Lenke til kommentar
Vanlig macbook er ikke å annbefale!

9005197[/snapback]

Fordi?

9005299[/snapback]

Sist jeg sjekket hadde macbookene TN-panel, det har vesentlig dårligere fargespekter enn et S-IPS panel som macbook pro maskinene har vært utstyrt med.

9008870[/snapback]

Jeg tipper at alle mac pc'er leveres med Mac operativsystem. Er dte mulig å på Windows XP istedet?

Lenke til kommentar
Joda, det går bra det. Har gjort det i 2mnd nå, og funker greit.

hva er en rask prosessor? (Altså hva kan annbefales som er en rask prossesor?)

9007701[/snapback]

På den stasjonære som jeg bruker til bildebehandling har jeg en Sempron 3100 som er overklokka. Husker ikke helt hvor mye, men omtrent 30%. Sammen med 1 G ram går det greit med PS og RAW-konvertering.

Den får derimot pusteproblemer med actions i PS dersom jeg bruker dette på mange bilder, så for meg blir det en 2-kjerne (e6600) i løpet av sommeren med 2 G ram.

Hva dette tilsvarer på laptop aner jeg ikke, men de 2 løsningene ser jeg på som minimum (den gamle) og anbefalt (den nye)

Lenke til kommentar

Ville kjøpt en med Intel Core 2 prosessor.

Disse er raskere og etter min erfaring kaldere enn AMD sine.

Noe som disse kanskje:

https://prisguiden.no/product.php?productId=75927

https://prisguiden.no/product.php?productId=75930

Skal du ha gode bærbare med 17" skjerm må du faktisk ut med enda litt mer desværre, hvis du skal ha nytt vel å merke.

Sjekk også litt på diverse nettbutikker, plutselig dukker det opp kupp som demovare!

EDIT: så denne som kan være et godt alternaltiver:

http://www.itbutikken.no/i/184525/1.htm - synd den har integrert grafikkkort, men bildekvaliteten behøver du nødvendigvis ikke merke så mye til.

Og uansett hva du bestemmer deg for å kjøpe, sjekk alle butikkene og kjøp der det er billigst, kan være mange hundre kroner å spare på å surfe i ti minutter.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
jeg må ikke ha 17"

15,7 kan gå...

9018364[/snapback]

Husk at det ikke bare er størrelsen du skal gå etter, skjermens oppløsning er også viktig.

Jeg kan annbefale deg denne selvom den bare er 15"

https://prisguiden.no/product.php?productId=39865

Den har et 15" S-IPS panel som gir deg gode farger og innsynsvinkel.

Eller skulle maskinen ha mer enn nok kraft.

Endret av Talgtapp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...