Mountain Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) . Endret 15. desember 2011 av narrie Lenke til kommentar
LeBateleur Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Gå ut og ta masse bilder!.. Lærer mye bare ved å ta bilder og leke med innstillingene.. Du kan jo og mekke deg en nettside og legge ut bildene der.. Her finner du galleri-scripts Bare trykk på demo så ser du galleriet i bruk. Ellers, på http://htmldog.com/ finner du tutorials til hvordan du lager nettsider.. Du kan jo og laste ned prøveversjon av Photoshop på Adobe.com og leke deg med bildene du har tatt.. Bare noen tips.. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) . Endret 15. desember 2011 av narrie Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Som en motvekt mot Adobe Photoshop som "alle" har og hvis du ikke alt har forelsket deg i et fotoredigerigsprogram, så kan det være en ide å teste ut flere. Det er ikke bare Photoshop som veien til lykkeland. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Stikk ut og knips i vei. Man lærer mer av praksis enn teori. Vil råde deg til å kjøpe digitalt speilrefleks, siden det mest sannsynlig vil bevare fotointeressen din mer enn et kompaktkamera. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Ta masse, masse bilder! Om du ikke har et kamera som lar det stille alt manuelt kan du bruke tiden på å lære deg komposisjon (Noe jeg suger til) vinkler og lære deg å kjenne igjen et bra motiv. Om du har mulighet til å stille innstillinger ville jeg gjort det så mye som mulig, kjønne hva tallene for lukkertid, egentlig, betyr, hva som er blender og hva soms kjer når man justerer på den. Det er mye man må lære før man kjønner hva som faktisk skjer inni kameraet, men det som er felles er at man lærer av å knipse, ikke lese seg til døde i bøker og nettsider, det funker til en viss grad, hvor man så må bruke egen fantasi og kreativitet. Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) . Endret 15. desember 2011 av narrie Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Vil råde deg til å kjøpe digitalt speilrefleks, siden det mest sannsynlig vil bevare fotointeressen din mer enn et kompaktkamera. 8949886[/snapback] Er det ikke lurere å kjøpe et digitalt kompakt til rundt 2-3k å heller kjøpe et dyrere senere? Man lærer mer av praksis enn teori. 8949886[/snapback] Den skal eg legge i bakhodet Om du ikke har et kamera som lar det stille alt manuelt kan du bruke tiden på å lære deg komposisjon (Noe jeg suger til) vinkler og lære deg å kjenne igjen et bra motiv. Om du har mulighet til å stille innstillinger ville jeg gjort det så mye som mulig, kjønne hva tallene for lukkertid, egentlig, betyr, hva som er blender og hva soms kjer når man justerer på den. Det er mye man må lære før man kjønner hva som faktisk skjer inni kameraet, men det som er felles er at man lærer av å knipse, ikke lese seg til døde i bøker og nettsider, det funker til en viss grad, hvor man så må bruke egen fantasi og kreativitet. 8949940[/snapback] Som sagt, eg har ikke kamera enda, eg har alltid lånt av mamma osv . Så kanskje dere kan hjelpe meg å finne et bra kamera? Btw, takker for svaret 8950124[/snapback] Bra startkamera= Canon EOS 350D/EOS 400D, Nikon 50/D70s, pentax,olympus (Vet ikke hva de heter) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Noen anbefalinger på fotoalbum på nett eller nettsider der eg kan laste opp og legge dem ut, der folk kan gi kritikk? 8950269[/snapback] Foto.no Photosight.org flickr.com (Kun for opplasting av bilder på nett) Bildekritikken på akam.no Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Du har allerede fått mange gode råd. Jeg vil i tillegg råde deg til å se på en del fotobøker. Og når jeg sier se på, så mener jeg se på, ikke lese. Studer bilder, tenk igjennom hva du liker, og ikke minst hvorfor du liker det du liker. Med andre ord. Jobb med å få et mest mulig bevisst forhold til bilder og billedmedier. Ting og tenke over er komposisjon. Altså hvilke billedelementer som er brukt, og hvordan de er plassert i forhold til hverandre og billedramma. Du vil trolig oppdage at en fellesnevner for de bildene du liker er at fotografen har ryddet vekk unødige elementer, og plassert de viktigste elementene slik at blikket lett fanger de. Lys er en annen viktig ting. Sterkt lys gir store kontraster, et dusere lys gir mer rom for å fange de mer subtile detaljene. Hvilken retning lyset faller på motivet har og stor betydning. Jobb med å bli mest mulig bevisst i forhold til dette. Dette kan du og jobbe med når du er ute å går, uten å fotograferer. Zen-foto er det mange som kaller dette, altså å fotografere inne i hodet. Når du som mange har rådet deg til, har fløyet rundt å knipsa vilt en stund, kan det og være en ide og avgrense fotograferingen litt, spesialisere seg litt. Da er det lettere å bli god. Jobber du med tusen ting samtidig, så lærer du lite. Noe av det vanskeligste er faktisk å velge hvilke bilder du presenterer og hvilke du kaster. For hemeligheten bak mange suksessrike fotografer er at de ikke viser all skitten de lager. Det å bestemme seg for hva som er best, er noe som krever mest trening. Og her er det den bevisstgjøringsprosessen som jeg snakket om virkelig blir nyttig. Et mye brukt triks er å gå raskt igjennom det du har tatt. Så sletter du først med hard hånd. Er du usikker så venter du. Det gjelder å få dritten unna, ellers så ser du deg blind. Så sorterer du en gang til, og sletter/kaster flere. Sånn fortsetter du, til du har bare noen få bilder igjen. De er som regel de beste. Dette kan høres banalt ut, men det er faktisk ganske viktig. Også når du er på nybegynnerstadiet. Liten vits å få tilbakemeldinger på bilder du selv ikke er fornøyd med. Ok. Da tror jeg du har fått mer enn nok å jobbe med. Lykke til Mvh Tim Typo Endret 26. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Fototim: jeg håper ikke at du mener at du skal kaste alle bildene fra en serie bilde, utenom 5 bilder. Selv gjør jeg det på samme måte, men istedet for å slette alle bildene enn de aller beste, så lager jeg to mapper i ordinærmappa, og legger de 5-10-20 beste bildene fra hver photoshoot i en, og resten i en annen. Har flere ganger fått bruk for bilder jeg ike hadde bruk for der og da. Men det viktige er å helst holde dritten for seg selv, og ikke noe man legger ut, bare for å legge ut. Om man ser på proffsider så kommer det ikke så mange nye bilder iløpet av et år. mange ligger på 10 nye bilder i året, andre har fler, andre har mindre. Men de legger ikke ut sitt ebste bilde fra hver dag de knipser. Endret 26. juni 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Fototim: jeg håper ikke at du mener at du skal kaste alle bildene fra en serie bilde, utenom 5 bilder. Selv gjør jeg det på samme måte, men istedet for å slette alle bildene enn de aller beste, så lager jeg to mapper i ordinærmappa, og legger de 5-10-20 beste bildene fra hver photoshoot i en, og resten i en annen. Har flere ganger fått bruk for bilder jeg ike hadde bruk for der og da. Men det viktige er å helst holde dritten for seg selv, og ikke noe man legger ut, bare for å legge ut. Om man ser på proffsider så kommer det ikke så mange nye bilder iløpet av et år. mange ligger på 10 nye bilder i året, andre har fler, andre har mindre. Men de legger ikke ut sitt ebste bilde fra hver dag de knipser. 8950527[/snapback] De som er opplagte bomskudd sletter jeg. Det synes jeg faktisk er en god regel. Delvis for at arkivet ikke skal bli for uoversiktelig, delvis fordi det er lite oppbyggende å se på steindårlige bilder. Men når dritten er vekk, da slutter jeg å slette. Da merker jeg de bildene som jeg ser som potensielle "keepers". Men poenget er å få de som ikke når helt vekk fra synsfeltet ditt mens du sorterer. Hjernen min greier ikke å forholde seg til så mye informasjon. Men etter grovsorteringa må du ikke ta ordet "kaste" helt bokstavelig. Det var mest en utryksmåte. Et utrykk for at det må sorteres med svært hard hånd. Mvh Tim Typo Endret 26. juni 2007 av fototim Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Er det ikke lurere å kjøpe et digitalt kompakt til rundt 2-3k å heller kjøpe et dyrere senere? 8950124[/snapback] Om du seriøst ønsker å gjøre fotografering til noe litt mer enn å bare "skyte fra hofta", vil jeg på det aller sterkeste anbefale å skaffe deg noe mer avansert enn et pek-og-klikk kamera... Muligheten til å styre dybdeskarphet eller å fryse eller "blurre" bevegelse gjør fotografering så utrolig mye morsomere... Om økonomi er en begrensende faktor, kan du ta en kikk på Olympus' 4xx og 5xx serie av SLR'er. Der får du veldig mye kamera for pengene. Eventuelt kan kanskje et av de mest avanserte kompakt kameraene eller ultrazoom'ene gjøre nytten. Men jeg vil velig sterkt anbefale at du skaffer deg et kamera der du kan gjøre flest mulig instillinger manuellt. Det gir deg en mye større palette, og gjør fotograferingen mye mer tilfredstillende. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Fototim: Ja assa når fjellet bak snipa er i fokus, så sletter jeg bildet, men bilder som jeg sitter i 15 min å vurderer opp mot hverandre sletter jeg ikke. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Fototim: Ja assa når fjellet bak snipa er i fokus, så sletter jeg bildet, men bilder som jeg sitter i 15 min å vurderer opp mot hverandre sletter jeg ikke. 8950927[/snapback] Det er omtrent det samme jeg mener. Samtidig så får jeg ikke understreket sterkt nok nytten av å få møkka og det halvgode ut av syne når jeg sorterer. Sorteringsfunksjonene i Lightroom åpnet øynene mine for dette. Men nå er jeg redd jeg er langt på sida av tråden. Poenget er å lære seg å sortere. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Noen anbefalinger på fotoalbum på nett eller nettsider der eg kan laste opp og legge dem ut, der folk kan gi kritikk? 8950269[/snapback] Etter myyye testing, valgte jeg Jalbub; http://jalbum.net/ Helt gratis, enkelt og veldig nyttig /L Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Fototim: Ja assa når fjellet bak snipa er i fokus, så sletter jeg bildet, men bilder som jeg sitter i 15 min å vurderer opp mot hverandre sletter jeg ikke. 8950927[/snapback] Det er omtrent det samme jeg mener. Samtidig så får jeg ikke understreket sterkt nok nytten av å få møkka og det halvgode ut av syne når jeg sorterer. Sorteringsfunksjonene i Lightroom åpnet øynene mine for dette. Men nå er jeg redd jeg er langt på sida av tråden. Poenget er å lære seg å sortere. Mvh Tim Typo 8951337[/snapback] Mens vi er litt OT, (men allikevel innen for et tema som alle burde vite mer om, slett det som er ubrukelig (90%)...), jeg har Lightroom, men har ennå ikke sett lyset mht. importer bilder dit for igjen å skille ut driten... Bruker det veldig lite, kun for å freske opp NEF (RAW) bilder.. Noen tips på hvordan du ser noe annet her enn i normal ACDsee eller MS Photo /fax/ programmet.....? /L Endret 26. juni 2007 av relsafus Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Mens vi er litt OT, (men allikevel innen for et tema som alle burde vite mer om, slett det som er ubrukelig (90%)...), jeg har Lightroom, men har ennå ikke sett lyset mht. importer bilder dit for igjen å skille ut driten... Bruker det veldig lite, kun for å freske opp NEF (RAW) bilder.. Noen tips på hvordan du ser noe annet her enn i normal ACDsee eller MS Photo /fax/ programmet.....? /L 8951567[/snapback] Vi havner langt på sida med dette, men la oss håpe at trådstarter tilgir oss La oss ta det fra starten. Først så kan du tagge bildene allerede under import. Dette forutsetter selvfølgelig at alle bildene skal samme tagger, men det har de ofte hos meg. Så da er altså det gjort i det øyeblikk bildene dukker opp på skjermen. Ellers så er det raskt å tagge bildene med stemplet. Bare å skrive inn stikkordet, og så stemple hvert bilde som skal ha den taggen. Når det er gjort er det på tide å skille skitt fra kanel, som danskene sier. Viktigst er det da at du kan Flagge bildene som Pick eller Reject. Svært effektivt til grovsortering. Har du caps lock aktivert når du flagger, så blader programmet automatisk til neste kandidat. Du kan flagge ved å klikke eller ved å bruke P eller X. Når du har tatt en runde er det på tide å slette rejects, CRTL + Backspace, så er det bare å velge om du vil slette filene permanent eller bare fjerne de fra biblioteket. La oss si du har 100 bilder fra samme seanse. Du fjerner/sletter 25, og sitter igjen med omtrent det samme med Picks. Ok. Da er det på tide å filtere vekk alle de som ikke nådde opp. Det gjør du i filmstripa nede. Da kan du konsentrere deg om de 25 resterende. Da er det mye enklere å gå igjennom dem på nytt og rangere dem med stjerner. De med høyest stjerne er det du arbeider med først. Kanskje de er tatt under ganske like forhold og. I Develop modulen setter du enkelt WB for ett av dem. Så merker du de resterende og bruker Syncronise. Ved hjelp av to til tre museklikk er alle korrigert. Når WB er riktig er det mye lettere å vurdere tonaliteten. La oss si du sitter med fem bilder som er likt eksponert også. Når du er ferdig med å tonekorrigere et bilde, så synkroniserer du de andre. Viola. Ferdig arbeid. Bildene er klar for utskrift, eller eventuelt litt videre justering i Photoshop. Ok. Det var altså min arbeidsflyt. Det er mulig det finnes bedre måter å gjøre det på. Men dette fungerer altså best for meg. Og det var Lightroom, sammen med en lærebok av Scott Kelby som lærte meg dette. Kan og hende at det finnes andre programmer som gjør dette like effektivt. Men, for meg var altså Lightroom en revolusjon. Håper dette var klart nok utrykt til at du kan ha nytte av det. Mvh Tim Typo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå