Gå til innhold

Beste kjøp av SLR for nybegynner

Anbefalte innlegg

skal kjøpe SLR for første gang, og er på mange måter ganske usikker,

har sett en del på nikon D40x og canon EOS 400D, men har vurdert om kansje de litt eldre kameraene som D40 og 350 D kansje er mer en nokk for en nybegynner som helst ikke vil bruke for mye penger på kamera og tilbehør.

har holdt i begge typene og føler ingen stor forskjell på den måten, men er usikker på hva som vil gi mest valuta for pengene?

og hvor er det best å kjøpe, ser att mange nettsteder selger bare kamerahus og noen med kit objektiv, noe som igjenn fører til usikkehet, er det noen fordeler med å kjøpe i butikk i forhold til internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disse spørsmålene er besvart noen ganger før, men kan ta en kjapp oppsummering:

D40 og 350D er fortsatt veldig bra kamera, og mer enn bra nok for en nybegynner. Det er ingen reelle fordeler med de nyere modellene om man knapt har tatt i et SLR før. Den største forskjellen på D40 og D40x er at sistnevnte har 10 megapiksler (fire megapiksler mer enn D40), og det har ingen betydning om du ikke skal lage forstørrelser godt over A3 eller veldig små utsnitt.

Min mening, er at D40 gir mest for en nybegynner om man ikke har eldre objektiver, eller skal kjøpe bruktobjektiver eller mye fastoptikk. Du får jo en kitløsning for ned til 4000 kroner om dagen. Du må kjøpe kit (med objektiv) om du ikke har objektiver fra før, og det lønner seg uansett, med tanke på at kit gjerne koster bare noen få hundrelapper mer.

Det er fordeler med å kjøpe i butikk, og ikke nødvendigvis så stor prisforskjell fra nettet. Du kan prøve kameraene mot hverandre for å finne ut hvilket du føler deg mest hjemme med, du får kameraet med en gang, du kan under kjøp og i ettertid få god hjelp og support face-to-face, er det problemer kan du få en butikkansatt til å sjekke om det er noe feil med kameraet eller en feil innstilling før det sendes til garantireparasjon (det kan fort koste noen hundrelapper om du sender inn og de finner ut at det er brukt en feil innstilling og ikke noe feil med kameraet) samt en rekke andre fordeler.

Lenke til kommentar
Vær så snill, les alle andre poster om det samme.

Og D40 er ikke noe gammelt kamera, det ligger på samme tidslinje som D40x.

D50 derimot er et kamera jeg annbefaler som førstegangskamera.

8949200[/snapback]

Kan du nevne en butikk som har D50 inne? Tenkte å forhøre meg hva div fotobutikker i Oslo skulle ta for det, og samtlige sa de ikke hadde lagerført det på mange måneder. Ser derfor ingen grunn til å nevne D50, ved mindre trådstarter vil ha brukt kamera.

Lenke til kommentar
Nå er det ikke så gale å kjøpe brukt heller... Men hva med å kjøpe D70s?

JP har det inne ennda...

Jeg var innom JP i dag og de sa de ikke hadde D70s inne lenger .Ute av produksjon.

Men hos Elite Foto selger de D70s + 18-70mm for 6499. De har også d50 hus til 3999, D50 + sigma 18-50mm til 4899,- .

Endret av Edgel
Lenke til kommentar
Sorry, vet kun om nettbutikker.

JP har det inne ennda...

8949543[/snapback]

Ringte Japan og de hadde ikke inne. De kunne bestille opp hvis jeg ønsket, men prisen var på 5600 eller no. Elite foto selger forresten et restlager med D50 til 3999 for kun hus. Hadde vurdert D50 om jeg fikk en god deal, men betaler ikke opp mot 6000 med kit-objektiv.

Lenke til kommentar
Sorry, vet kun om nettbutikker.

JP har det inne ennda...

8949543[/snapback]

Ringte Japan og de hadde ikke inne. De kunne bestille opp hvis jeg ønsket, men prisen var på 5600 eller no. Elite foto selger forresten et restlager med D50 til 3999 for kun hus. Hadde vurdert D50 om jeg fikk en god deal, men betaler ikke opp mot 6000 med kit-objektiv.

8950151[/snapback]

JP trondheim har det.

Lenke til kommentar

JP har det inne ennda...

Jeg var innom JP i dag og de sa de ikke hadde D70s inne lenger .Ute av produksjon.

Men hos Elite Foto selger de D70s + 18-70mm for 6499. De har også d50 hus til 3999, D50 + sigma 18-50mm til 4899,- .

8950113[/snapback]

Det er faktisk et av de aller beste kit-objektivene, og jeg kan anbefale det på det sterkeste. God kombinasjon til en grei pris.

Lenke til kommentar

I sommer kommer jeg til å sette den opp mot Canon EF 28-105/3,5-4,5. Sistnevnte får stort sett god kritikk på Fred Miranda, så det bør være en god målestokk.

Det er dermed nevnt at det er et annet objektiv som blir walkaround denne sommeren. En ganske hardt brukt 28-105. De kosmetiske feilene objektivet har pådratt seg ser foreløpig ikke til å ha gått ut over det optiske, men jeg har kun hatt det i et døgn, så jeg får gi det en tjangs.

I morgen er det Skudenesdager, og da følger det nye familiemedlemmet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...