Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp, abs bremser(mercedes)?

Anbefalte innlegg

Hei. har en mercedes 230te 88 modell stv... etter jeg har kjørt i ca 1-2 minutter begynner abs ikonet å lyse, er dette for at det er noe galt eller at abs bremsene er på'? virker som om at ikonet begynner lyse etter jeg har bremset første gang under turen.

Endret av borninsin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lampa skal kun lyse midlertidig når systemet griper inn (kraftig oppbremsing/dårlig underlag), eller permanent når en feil oppdages. Så lenge lampa lyser konstant vil du ikke ha blokkeringsfrie bremser, ettersom systemet da skrur av funksjonen. Du kan få lest ut feilkoden hos en forhandler, og problemet må fikses før periodisk kontroll.

Er det en hjulsensor kan du kanskje slippe unna med en tusenlapp på det billigste. Ny ABS pumpe eller kontrollenhet blir dyrere. For eksempel koster ny pumpe til min bil 10-12000,- hos rimeligste forhandler.

Lenke til kommentar

Vipp opp baksete og sjekk kontakten til abs føleren bak... er bare en føler bak som sitter på diffen. har sett dårlig kontakt der hvor ledningen går fra kupeen til under bilen. det hullet der hvor ledningen forsvinner....

Har også vært borti tretthetsbrudd i ledningene på følerene foran. Etter mye svinging vil ledningene bli stive og knekke inni strømpa..

ellers er abs følerene på benz ganske solide og "driftsikkre"

Lenke til kommentar

Det går helt greit å kjøre med ABSen utkoblet, det eneste er at du kan låse hjulene når du bremser hardt nok. Systemet kobler seg selv ut når en feil oppdages nettopp så bilen fortsatt skal være kjørbar . Hadde systemet fortsatt vært aktivt, kunne en kritisk feil ha gjort bilen risikabel å kjøre.

Lenke til kommentar

Jeg tror det varierer etter produsent hvorvidt lampa skal lyse ved hard nedbremsing eller ikke. På Saab 900 og Subaru Impreza har jeg opplevd at lampa har lyst opp mens systemet griper inn og hindrer låsning, uten at feilkoder har blitt lagret eller at det har vært trøbbel med systemet. Girling har laget systemet til Saaben. Jeg vet ikke hvem som har laget systemet til Subaruen.

Lenke til kommentar

Få tak i et ohm meter.Koble ta av kontaktene på innerskjermen.Stikk den ene pinnen i midten av kontakten og den andre langs kanten.Den skal vise ca 800-1200 ohm.Målingen skal være konstant.Mens du måler så drar du og vrir og vender på kabelen som går fra hjulnavet og opp til innerskjermen.Får du forandring på verdien er den defekt.

Lenke til kommentar
Få tak i et ohm meter.Koble ta av kontaktene på innerskjermen.Stikk den ene pinnen i midten av kontakten og den andre langs kanten.Den skal vise ca 800-1200 ohm.Målingen skal være konstant.Mens du måler så drar du og vrir og vender på kabelen som går fra hjulnavet og opp til innerskjermen.Får du forandring på verdien er den defekt.

8971764[/snapback]

Ok, hvor mye koster en ny sådan da??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...