Gå til innhold

Nybegynnerdistro: Debian eller Slackware?

Anbefalte innlegg

Er rimelig ny når det gjelder Linux, skjønner ikke så mye av hvordan ting fungerer og vet ihvertfall ikke hva som er hva av alle pakkene jeg visstnok må ha. Men nå er jeg gått litt lei Mandrake og vil legge inn noe annet. Tenker mest på Debian og Slackware men er usikker på hvem av dem som er best for meg, og om jeg bør skifte i det hele tatt.

Jeg lurte på om noen av dere kunne fortelle meg litt mer om forskjellen mellom de to, og hva som er den store fordelen ved dem? Hva må jeg vite og ha klart før installasjonen?

Setter installasjonsprogrammet opp swap partisjon og sånn, eller må jeg definere det selv?

Følger f.eks. Lynx med på CDne, og hvor mange av dem trenger jeg egentlig? (Debian har jo syv CDer! Det tar litt tid å laste ned alle sammen.) Hvordan skal jeg vite hvilke pakker, tjenere og sånn jeg trenger å installere? Installeres X automatisk eller bare shell? Hva slags filsystem skal/ bør de installeres på?

Kommer til å bruke maskina til å surfe på nettet, skrive og kompilere C++ programmer, kjøre shell og å lære meg litt mer om Linux.

Blir takknemlig for alle seriøse svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mandrake 9.0 ( http://www.mandrake.com ) dette er etter min mening den beste gratis distroen for nybegynnere.

Vil du gjøre overgangen til Linux enda enklere ville jeg ha kjøpt XandrOS ( http://www.xandros.com ) Den er bygd på Debian og koster ca 700 kr. Da får du med ett veldig godt program som gjør det mulig å instalere flere windows programmer rett i Linux. Programmet koster 700 kr det å, hvis du kjøper det på nett.

Det følger også med en bok og instalerings support!

Lenke til kommentar
Du må vel lage partisjonene i fdisk.  Trur du må det i debian, du må i allefall gjøre det i slackware.

Jeg og lurer også på hvilke CD`er man trenger til debian?

Tull, bull... Du kan bruke cfdisk som er ganske mye enklere en fdisk.. cfdisk er menybasert, og enklere en M$ sin FDISK for MS-DOS.....

Lenke til kommentar

jeg digger xp.

jeg putta i cden og så var det installert.

jeg fikk ikoner i alle farger og den oppdaterer seg selv.

jeg får masse bugs på kjøpet, men hvem bryr seg?

jeg har aldri problemer med pcen heller:)

sorri... måtte bare... :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker Slackware 8.1 (hvor jeg ikke installerte så mange pakker, men kompilerte mesteparten selv). Jeg synes distroen er grei, men det finnes sikkert mye bedre måter å organisere systemet på. Jeg føler Slackware er greit og "rett frem" - greit hvis du vil lære litt om hvordan tingene fungerer (?)

cfdisk er et meget enkelt diskpartisjoneringsprogram som installasjonsrutinene til Slackware foreslår.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar. : )

Jeg lastet ned både Slackware 8.1 og en Debian mini-cd (valgte den øverste linken) i natt. Er ikke sikker på om jeg lastet ned en versjon av Debian som vil fungere som netiso. Jeg lastet den ned herfra, pluss at jeg lastet ned debian-30r0-i386-binary-1_NONUS.iso

Kan en av disse brukes til netinstall? De der mini-CDene har jeg ikke så veldig lyst til å bruke. Les her. :(

Hvilket filsystem bør jeg bruke? Hvis jeg bruker Fdisk blir vel partisjonen en FAT partisjon og det er vel ikke så veldig lurt? Hvilket filsystem formaterer cfdisk til?

Er Slack veldig Unix-aktig? Bruker den andre kommandoer? Sikkert et dumt spørsmål, men jeg har aldri vært borti Unix før.

Lenke til kommentar

Den isoen på 186 mb fungerer utmerket. Bruker den selv.

Fdisk som brukes i linux er mye mer kraftigere enn dos fdisk. Bruk ext2 eller ext3 som fil system.

Slack bruker jo samme linux kjerna som alle andre distroer. Den er meget robust i oppbygningen og gir deg full kontroll over systemet hvis du vet hva du holder på med. Men jeg anbefaler det aldri til nybegynnere.

Lenke til kommentar
Den isoen på 186 mb fungerer utmerket. Bruker den selv.

Fdisk som brukes i linux er mye mer kraftigere enn dos fdisk. Bruk ext2 eller ext3 som fil system.

Slack bruker jo samme linux kjerna som alle andre distroer. Den er meget robust i oppbygningen og gir deg full kontroll over systemet hvis du vet hva du holder på med. Men jeg anbefaler det aldri til nybegynnere.

Er det bra til servere da? i forhold til redhat tenker jeg på...

Lenke til kommentar
Den isoen på 186 mb fungerer utmerket. Bruker den selv...Slack bruker jo samme linux kjerna som alle andre distroer. Den er meget robust i oppbygningen og gir deg full kontroll over systemet hvis du vet hva du holder på med. Men jeg anbefaler det aldri til nybegynnere.

Jeg vet IKKE hva jeg holder på med. Mener du at jeg heller bør satse på Debian da?

-Eller bør jeg bare fortsette å bruke Mandrake?

Lenke til kommentar
Er det bra til servere da? i forhold til redhat tenker jeg på...

Hvis jeg skulle kjøre en server og måtte velge mellom Slack og Redhat

ville jeg valgt Redhat fordi den har et oversiktlig pakkesystem med

dependencies etc. Dessuten har redhat en egen "up2date" funksjon som

sammenligner pakkene du har installert med de siste oppdateringene (Sikkerhetsfikser ER viktig!).

Når det er sagt ville jeg aller helst gått for Debian da dette er enklere å administrere med tanke på disse oppdateringene.

Worst case scenario IMHO, er om man har en hjemmekompilert distro på 20 maskiner som alle er satt opp forskjellig... Da har man en heldagsjobb

med sikkerhetsoppdateringene, i motsetning til noen minutter med "apt-get update; apt-get upgrade".

This APT has Super Cow Powers.

OK! Men hva er best til server sånn generelt sett da? Sikkerhet, stabilitet er jo viktig!

Lenke til kommentar

vel,, dersom du kan linux og du skal ha en server boks stående å gå med en web server eller.no så ville jeg ha godt for debian.. den er helvets vansklig å sette opp slik du vil ha den osv.. men når det først er gjort og den funker så er det bare å gleme den og den lever sitt egent liv i ro og behag..

rh er litt mere oppdater og er mye greiere å instalere..

Lenke til kommentar
vel,, dersom du kan linux og du skal ha en server boks stående å gå med en web server eller.no så ville jeg ha godt for debian.. den er helvets vansklig å sette opp slik du vil ha den osv.. men når det først er gjort og den funker så er det bare å gleme den og den lever sitt egent liv i ro og behag..  

rh er litt mere oppdater og er mye greiere å instalere..

Ok... har redhat 8 nå, men synes den er litt "sær".

P.S: noen her som vet om et bra ftp-server prog til linux. Får ikke avgrenset hva som skal være synlig for den enkelte bruker jeg :(

Lenke til kommentar

Go Go Offset :D

Bra sagt.

Første gangen man møter en debian install begynner nervene å virke, men i grunnen er det ganske simpelt.

Hvis du er veldig skeptisk kan jeg anbefale Knoppix. Det er en cd distro, som kan bootes, og brukes bare med en cd rom og en middels stor swap file eller partisjon. Den har også en harddrive install, som gir deg en fullstendig debian installasjon på noen minutter. Default i Knoppix er KDE men kan lett forandres. I tilleg har den auto hardware detection som er en stor pluss.

Lenke til kommentar

I likhet med Debian tar det også litt tid før nye ting kommer på Freebsd virker det som. Jeg sitter nå her med kde 3.0 og mozilla 1.1, men det går sikkert greit å kjøre de nye linux-utgavene hvis jeg skulle instistere.

Som desktop-Linux synes jeg Gentoo virker interessant. Inntrykket mitt er at Gentoo har et bra pakkesystem, kompilering fra scratch med gcc 3.2 (tror jeg?) og tilsynelatende større mulighet til å styre hva som skal installeres og ikke enn på mastodont-distroene mdk og rh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...