Gå til innhold

NTNU: sivingstudie opptak


Anbefalte innlegg

Bare lurer på litt ting angående poeng, når du har 49,7 poeng hvilket snitt tilsvarer det? Og hvor mange poeng trenger du ca. for å komme innpå Siv.Ing linja på NTNU(vet det er forskjellige, men sånn ca.). Og hvor mange ca. for å studere medisin (for å bli lege) på NTNU og i utlandet, f.eks. Tyskland eller Polen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo flere ekstrapoeng enn det.. Alderspoeng, ekstra poeng for militær osv.

9013559[/snapback]

Jepps, men det er poeng du skaffer deg etter du går ut av videregående, og teller ikke på primæropptaksgrensene.

 

Da er det 2 poeng for hvert år du fyller fra og med 20 år tom 23 år

3 poeng for enten militærtjeneste, folkehøgskole eller ett års studier.

 

For medisin kan du opparbeide deg mange ekstra poeng ved å jobbe i et visst antall måneder på et sykehus e.l., på noen studier får du ekstrapoeng hvis du er jente og lurer på om du kanskje får det noen steder om du er gutt også...

Lenke til kommentar
2 poeng for fordypningsfag (fag du har i minst 2 år) nr. 2 og 2 poeng for nr. 3,

0,5 poeng for alle realfagene på 2. klassenivå

1 poeng for alle realfagene på 3. klassenivå

9013242[/snapback]

Det er vel 0,5 poeng for alle realfag?

 

Og for de som er i den nye reformen eksisterer ikke fordypningspoeng (men det betyr jo bare at snittet for å komme inn vil synke)

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. En rådgiver regnet ut at jeg ville få 58,8 poeng med alt av militærpoeng og utdypningspoeng osv... Hvis jeg fikk 5 i 3MX og 4 i 2FY som jeg tok opp i vår. Jeg fikk en 4 i 2FY, men bare 4 i 3MX også (irritert for det, vurderer å klage). Hvilken poengsum ender jeg opp på da? Bygg på NTNU hadde 58,0 ifjor. Vil jeg med en karakter under få 57,8p? Eller blir dette helt feil?

Lenke til kommentar
Lurer på en ting. En rådgiver regnet ut at jeg ville få 58,8 poeng med alt av militærpoeng og utdypningspoeng osv... Hvis jeg fikk 5 i 3MX og 4 i 2FY som jeg tok opp i vår. Jeg fikk en 4 i 2FY, men bare 4 i 3MX også (irritert for det, vurderer å klage). Hvilken poengsum ender jeg opp på da? Bygg på NTNU hadde 58,0 ifjor. Vil jeg med en karakter under få 57,8p? Eller blir dette helt feil?

9054428[/snapback]

 

Litt forenklet utgjør en karakterforskjell ca. 0,5 poeng.

 

Dersom rådgiveren har regnet rett (dette er dog sjeldent), så har du ca. 58,3 poeng.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her og nærmest gruer meg til den 20. juli.

F* f***, så nervøs har jeg aldri vært tror jeg. Jeg satte datateknikk på NTNU på 1. valg. Poengsummen min TROR JEG, om jeg har regnet riktig, blir 51,42 poeng, noe som ligger tett oppmot 2006-grensa...

 

39,42 karakterpoeng (jeg var litt for slapp på videregående, desverre. men skjerpa meg veldig på allmennfag påbygg, etter jeg hadde jobba 2 år med fagbrev og gikk ut med stort sett 5-ere og 6-ere).

 

2 realfagspoeng: 2MX (0,5), 3MX (1), 2FY (0,5). Stemmer dette?

2 fordypningspoeng for 2 år med mattefordypning - stemmer det og?

8 alderspoeng da jeg fyller 23 år i år - stemmer det? Jeg mener SO nevnte dette... men jeg klarer ikke å roe nervene.

 

Totalt 12 ekstrapoeng som resulterer i 51,42...

 

I år er det færre søkere, men pga. det nye kravet om 3MX-karakter på 4, er det rimelig å anta at karakterene vil være jevnt over bedre?

 

Hva tror dere? Lavere eller høyere poengsum enn i fjor som minstekrav?

 

/Går tilbake til selvpininga ved å tenke på opptaket.

Kan noen skru fram tiden med 6 dager?

 

Edit: Til trådstarter. Verden går ikke under om du ikke kommer inn. Det går fint an å gå høyskole først, deretter fortsette på NTNU. Det har til og med noen fordeler, i og med at du kan avslutte med en brukbar bachelorgrad etter 3 år, noe du ikke kan på NTNU. Jeg for min del har satt Høgskolen i Sør-Trøndelag som 2.-valg. På den måten har jeg ihvertfall noe å falle tilbake på om NTNU-prosjektet mitt går i dass, samt at jeg fremdeles får flytta til Trondheim. :p

Trusler om selvmord fører ingen steder - om du faktisk var seriøs med de truslene vil jeg tro du muligens bør oppsøke litt profesjonell hjelp enten før eller under utdanningen. Du vil ikke få noen studieplass ved trusler.

 

Og her er en tanke - Søkertallet i år er mindre enn år 2005. Poenggrensa for 2005 var 46,8 for ordinær, 50,0 for primær om jeg har lest rett. Så det er fullt mulig at grensa vil være enda lavere i år, med mindre, som sagt at karaktersnittet er høyere i år. Uansett, om poenggrensa holder seg på 2005-nivå, så er du sikra plass vil jeg tro.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

ZiggWarth: Jeg tror ikke du får poeng for mattefordypningen, men jeg vet ikke helt hvordan det er på påbygg. På allmenn er det slik at du må ha et fordypningsfag og du får to poeng for hvert fordypningsfag du har i tillegg til dette. Men du kan maks få fire fordypningspoeng, dermed må du ha tre fordypningsfag for å oppnå dette. Eller ha to fordypningsfag for å oppnå to fordypningspoeng.

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar

Hmm.. i "Søkerhåndboka for 2007" står det:

"Søkjarar med studieretning for allmenne, økonomiske og administrative fag får inntil 4 fordjupningspoeng blabla...

... Søkjarar med andre studieretningar får 2 fordjupningspoeng frå og med første allmennfaglege fordjupning når dei har dekt fagkrava på studieretninga og studiekompetansefaga. Dette gjeld og for søkjarar som har bestått grunnkurs og VK1 frå ein yrkesfagleg studieretning og VKII allmennfagleg påbygging."

 

Det er den siste delen som er aktuell for meg da jeg har gått yrkesfag+fagbrev. For ordinær allmennfag som går over 3 år gjelder vel den 4 poeng maks., med 2 poeng fra og med 2. fordypning. Jeg tolker det som at jeg får 2 fordypningspoeng.. uten at jeg skal si meg sikker her. 3MX telles vel som det "første allmennfaglege fordjupning"-faget?

 

Jeg er uansett usikker selv så skal ikke påstå noe. :p

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg skal ta forkurs til høsten. Blir dem karakterene der regnet med på snittet fra det jeg har før? Altså hvis jeg for bra karakterer kan det øke snittet?

9058505[/snapback]

 

Det er kun karakterne fra forkurs som teller. Feks B i snitt, 8 alderspoeng og 3 militærpoeng = 61 poeng

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...