Gå til innhold

NTNU: sivingstudie opptak


Anbefalte innlegg

hei!

 

Jeg ser at det allerede er en NTNU tråd men det ser ut til å ha gått off-topic nå.

 

Jeg avsluttet min 3-årige VGS. opplæring nå til sommer. Men så sitter jeg med lavt snitt. Får circa 49.7 poeng til sammen. Og jeg har mistet troen på at jeg kan komme meg inn på NTNU. :no:

 

Jeg søkte på datateknikk, tek kyb, komtek, elektronikk, ingvitenskap og IKT.

Tror dere det er en LITEN LITEN sjangs for at jeg kan komme inn på et av studiene??

Utrolig skuffende at dårlige lærere skal ødelegge utdanningen for en. Kommer jeg ikke inn på NTNU så dropper jeg hele greia og jobber resten av livet på Rema/Rimi eller no.

 

Jeg hopper heller ned fra en skyskraper og dø enn å studere på UiO eller ta opp fag.

 

 

1. NTNU  Datateknikk 

2. NTNU  Kommunikasjonsteknologi 

3. NTNU  Elektronikk 

4. NTNU  Teknisk kybernetikk 

5. NTNU  Ingeniørvitenskap og IKT

Endret av theydestroyedme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så grusomt å ta opp fag? Uansett, det finnes en liten sjans. Den er liten, men den er der. Folk har kommet inn på flere av de linjene med lavere snitt før :) Søkerantallet har dog steget, så det er litt usikkert. Uansett får du jo poeng for alder, evt. militærtjeneste/folkehøgskole osv., så kanskje det går med tiden selv om du har uflaks i år.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

ANTALL FØRSTEPRIORITETSØKERE PER STUDIUM

kyb: opp 20%

elektro: opp 5.5%

IKT: ned 12.5%

Data: ned 17.5%

komtek: ned 40%

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist..._07_studium.htm

 

Spørs om søkertallene reflekterer poenggrensene da, var kanskje kravet om 4 i 3mx som førte til færre søkere i data-fagene, men spørs om de med 3 i 3mx ville hatt bra nok snitt til å komme inn uansett. Så lenge du kommer inn på noe siv.ing, så er det alltids mulig å få byttet. De første årene ligner som oftest ganske mye på hverandre på de fleste linjene.

Lenke til kommentar

Hva med å ta en bachelorgrad ved en annen høgskole, for deretter å bygge på til sivilingeniør ved NTNU hvis du fortsatt har lyst til det om 3 år?

 

Jeg kan skjønne at du er frustrert, men hvis du gir så lett opp at du dropper utdanningen din hvis du ikke kommer inn så er det kanskje like greit..

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Du må se på ORDP hvis du kommer rett fra vgs. Har du studert noe utover vgs, se på HOVED.

8949469[/snapback]

 

Det rare med siv. ing. studiene på NTNU er jo at ofte er det høyere poeng i primærvitnemålskvoten altså de som ikke har forbedret vitnemålet trengte en høyere poengsum. Derfor lurer jeg på om det ikke er slik at de som kommer fra VGS søker i både ordinær og primær, og derfor gjelder begge poengsummene for dem, og de hadde kommet inn hadde de hadd over den minste poengsummen, uavhengig om den var i ordinær eller primær?

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar

Ja det stemmer, om de ikke kommer inn på primærkvoten blir de sendt over på hovedkvoten.

Til trådstarter, har du virkelig ikke lært noe fra skolen. NTNU sine er på 5år, men kan kan ta 3 år bachelor et annet sted og avslutte masteren de siste 2 årene på NTNU. De fleste andre læresteder er det faktisk slik at man får bachelor først også søker man seg over til master.

Lenke til kommentar
Kommer jeg ikke inn på NTNU så dropper jeg hele greia og jobber resten av livet på Rema/Rimi eller no.

Jeg hopper heller ned fra en skyskraper og dø enn å studere på UiO eller ta opp fag.

8949062[/snapback]

Så du vil heller kaste bort hele ditt 40 år lange aktive yrkesliv på noe du ikke har lyst å jobbe med istedet for å bite tenna sammen étt år og ta opp fag for så få 39 år med interessante studier og kjempejobb?

Om man virkelig ønsker noe jobber man for det. Hadde du virkelig et ønsker om å komme inn på NTNU hadde du tatt opp igjen noen fag, ingen spørsmål om det - det er jo tross alt bare for étt år.

 

Forresten, poenggrensene for 2006 i de studiene du har søkt på finner du her.

 

da jeg søkte (rett fra vgs), fikk jeg høre at jeg automatisk søkte i begge gruppene.

8951964[/snapback]

Det er riktig. Alle søker i begge kvotene såframt de tilfredsstiller kravene for å få delta også i primærvitnemålskvota:

 

Primærvitnemålskvote

 

(...)

Søkjarar med primærvitnemål konkurrerer i primærvitnemålskvoten t.o.m. året dei fyller 21 år, men konkurrerer samstundes òg i ordinært opptak, der dei kan få medrekna forbetringar og evt. tilleggspoeng.

Kilde

Endret av skag1
Lenke til kommentar
om 3 år? jeg sa kommer jeg ikke inn tar jeg heller selvmord

8950800[/snapback]

 

Man tar bachelor på 3 år, også bygger man på til master ved å ta et par år på NTNU etterpå. Det tar ikke noe lenger tid enn om du skulle gått på NTNU hele perioden. Forskjellen er at det er mulig å hoppe av etter det 3. året og ha en utdanning i motsetning til dersom du begynner på siving. og hopper av etter 3 år.

 

Når det gjelder resten av kommentaren din så høres det passe useriøst ut, du høres ut som en bortskjemt unge som skal true frem viljen din ved å true med selvmord. Ikke særlig troverdig. Man gjør ikke sånt pga. et skoleopptak, da er det underliggende årsaker som du kanskje bør ta et oppgjør med før du bekymrer deg om hvilken skole du skal gå på til høsten.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...