Gå til innhold

spørsmål om arbeidstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Finnes det noen lover om minimum betalt arbeidstid for oppmøte på jobben?

8948996[/snapback]

Det er ingen lover som regulerer dette, men tariffavtaler gjør det. Hvis man følger en tariffavtale vil man ofte ha krav på en times betaling selv om man jobber mindre enn en time.

Lenke til kommentar
for oppmøte bør 1 time gjelde. Har hørt tilfeller hvor det er minimum 3 timer for å møte opp. Men man kan ihvertfall ikke akseptere å komme på jobb, og kun får lønn for 10 minutter.

8954590[/snapback]

 

Ja, i forrige jobb innen samma yrke hadde vi avtale om 3 timer utbetaling for oppmøte.

Eg jobbar innen hotell og reiseliv, har leita innen arbeidslover, men har desverre ikkje funne noko om desse reglane, så eg håpte at nokon her kunne hjelpe meg.

Hender at eg blir kalla inn til 2 timers vakter og vil gjerne sjekke om dette er lovleg.

Lenke til kommentar

I håndtverkeryrket har vi en fin ting som heter "Rigg og drift".

 

Hvis jeg må jobbe 15 minutter ekstra en dag for å fullføre en jobb skriver jeg ikke de minuttene i timeboka. Blir jeg nødt å jobbe en halvtime ekstra skriver jeg èn time, men prøver å få mest ut av tiden.

 

Vet ikke hvordan det er med andre yrker, men jeg har i alle fall 7.5 timers dager uansett.

Lenke til kommentar

vanskelig med timer og betaling innen hotell, restaurant, reiselig bransjen.. vet alt om det.. men 2 timers skift er vel knappt lovlig.. men det er nå hva du gjør det til selv.. du kan si nei til å komme inn ekstra ( håper for din arbeidsgiver skyld at dere ikke har 2 timers vakter på vaktlista) ,det blir vel overtid på de 2 timene så det blir vel 100% , så det blir jo litt ekstra.. håper du er organisert, eller at din bedrift følger tariffen, hvis bedriften ikke er organisert og ikke bryr seg om tariffen, og du ikke er organisert så vet jeg egentlig ikke hvor mye du kan kreve..

 

men du jobber i en bransje du er nødt til å være organisert i ... faen meg så mye råte i den bransjen.. , men hadde ikke bytta bransje om det så smalt.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...