Gå til innhold

Noen synspunkter til en newbie?


Kawaman

Anbefalte innlegg

Hei og hå.

Sitter og sliter med en gammel pc som har vært forsømt i over tre år. NÅ skal det gjøres noe med. Har prøvd å klokke det jeg har her men DET går heller dårlig selv om hovedkortet etter sigende var et av de bedre for "klokkere".

Abit BH6

Intel Celeron 500

 

Tror problemet må ligge i cpu'en. Vil ikke godta den aller minste økning. Full lås med en gang :-?

 

Men til saken. Etter å ha lest til øyet ble stort og grått om klokking, tester og annet har jeg kommet fram til følgende setup. Ca :wink:

 

Hovedkort: Asus P4S8X/LAN/S-ATA Hovedkort S478/P-4

SIS648, ATA/133, ATX, DDR, IE1394, 8X

Prosessor Intel p4 2.4 ghz Northwood socket 478 533mhz

Skjermkort: Asus V8460 GeForce4 Ti4600 128MB Deluxe

Bør vel passe perfekt til HK skulle jeg tro :wink:

Vifte: Zalman CNPS 5700D-Cu (Liker "kysa" på den :wink: )

 

Så langt er ting nesten spikra.

Nå har jeg lest et sted at det skal være mulig å få P4 2.4 cpu'en til å gå stabilt på 2.8ghz uten noe hokus i det hele tatt. Og etter å ha lest litt her ser det til og med ut til at jeg skal kunne bruke 3.0ghz.

Har hørt at et problem med det Asus HK'et er at man ikke kan justere strømmen til AGP'en, men da jeg ikke er ute etter å tyne den siste mhz ut av dette kan vel ikke det være så farlig? Klarer jeg å kjøre James Bond- Nightfire uten at det hakker for mye er jeg fornøyd :)

Hva synes dere "proffer" om dette oppsettet? Er 3.0 ghz innen rekkevidde? Og i tilfelle hva slags minne vil dere foreslå?

Kom gjerne med andre forslag oxo for hele pointet er liksom å få dette stabilt da.

Og kanskje jeg lærer litt på toppen av alt :wink:

På forhånd, takker jeg for tips.

Ha en fortsatt fin uke.

Kawaman

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drekk no jævli sterk HB .. så .. mekker du ihop alt i spritfylla .. så våkne du opp om morran og alt virke :) hehe.. det prøvde jeg ei gang det funka merkelig nok :p .. men vil ikke anbefale det da.. du kan vøre så uheldig å dele litt schpriit me maskina og ikke munnen! d a er du ute å kjøre.. hmm .. nei jeg ska holde kjeft.. *uff drekke på en mandag ekkjle faen bra.. sørlendinge ass.. ikje drikkekultiur overhodå!*** .. hehe.. blææ! *ete burger*

Lenke til kommentar

Gutt, hehe.. Får vel bare si takk da :) Men det var helst svar av den litt mer seriøse sorten jeg var ute etter da.

Og det der med sprit i?? Kanskje jeg prøver det når jeg bygger om serveren min :) Sterk sprit kjøler bra det. Fra 120% og oppover :wink:

 

Dr.X.

Du mener altså at den Zalman CNPS 5700D-Cu vifta kan bli litt i kleineste laget? Leste testen de hadde på den her og det så da rimelig greit ut der.

Nå er ikke jeg i første omgang ute etter veldig mye mer enn å kanskje nå 3.0 grensa da. Men lavetst mulig temp så klart.

Den cpu'en jeg sleper på nå ligger på en temp på 31 grader og har egentlig ikke veldig lyst til å komme særlig over 40 på den P4.2.4'en heller.

Men den er vel trolig en del varmere rett og slett i og med høyere hastighet.

Men så har vi dette med ram.

Leste i en test på www.motherboards.org at dette kortet "støtta" 400. Men da får man vel et problem med denne "billigramen"?

 

Ellers kan det nok hende jeg går på med kraftigere hastigheter etterhvert, men man må nesten lære å krabbe før man kan gå, og jeg er definitivt IKKE glad i varme.

Så sleng gjerne inn noen synspunkter eller tips på f.eks. viftetyper, ramtyper o.l.

 

Så sier jeg bare takk til de som har svart så langt :)

Kawaman

Lenke til kommentar

Den beste luftkjøleren til CPU er vel Swiftecs MCX 462, men prisen er litt stiv. for ultimat kjøling er det også billige vannkjølngssystemer til salgs hvis du kjøper brukt, men det er kanskje ikke å ambefale hviss du ikke har noen til å hjelpe deg med å montere. ellers er det menge bra viftekjølere på markedet, ta deg en tur på 3dfxcool å se selv. Kanie Hedgehog og Alpha PAL 8045 er gode alternativer, men muligens litt dyre.

Lenke til kommentar

Personlig vil jeg meget sterkt anbefale Swiftech MCX-4000B ribba :) Har den selv , kjørte min p4 2,26 på 3,1 Ghz i flere uker , den boota og faktisk på 3,3 ghz :D tro det eller ei .. men kom ikke lengre en bios da hehe.. men uansett, er ei MEGET god ribbe .. og om en har råd til det beste så :) Men nå brukte jeg ei delta 80 mm vifte og da, den bråkte no som et uvær .. kan med fordel bruke _litt_ mer stillegående vifter og med godt resultat :)

Lenke til kommentar
Gutt, hehe.. Får vel bare si takk da :) Men det var helst svar av den litt mer seriøse sorten jeg var ute etter da.

Og det der med sprit i?? Kanskje jeg prøver det når jeg bygger om serveren min :) Sterk sprit kjøler bra det. Fra 120% og oppover  :wink:  

 

Dr.X.

Du mener altså at den Zalman CNPS 5700D-Cu vifta kan bli litt i kleineste laget? Leste testen de hadde på den her og det så da rimelig greit ut der.

Nå er ikke jeg i første omgang ute etter veldig mye mer enn å kanskje nå 3.0 grensa da. Men lavetst mulig temp så klart.

Den cpu'en jeg sleper på nå ligger på en temp på 31 grader og har egentlig ikke veldig lyst til å komme særlig over 40 på den P4.2.4'en heller.

Men den er vel trolig en del varmere rett og slett i og med høyere hastighet.

Men så har vi dette med ram.

Leste i en test på www.motherboards.org at dette kortet "støtta" 400. Men da får man vel et problem med denne "billigramen"?

 

Ellers kan det nok hende jeg går på med kraftigere hastigheter etterhvert, men man må nesten lære å krabbe før man kan gå, og jeg er definitivt IKKE glad i varme.

Så sleng gjerne inn noen synspunkter eller tips på f.eks. viftetyper, ramtyper o.l.

 

Så sier jeg bare takk til de som har svart så langt :)

Kawaman

 

Tror nok det kan bli noe i det "kleineste" laget, ja! Som sagt, gå for Alpha Pal 8045, har den selv og er meget fornøyd! [AMD] Ellers er jo Swiftech blokka er sterkt alternativ, da. Alt ettersom hvor mye du vil gi ut da! Skal selge min Alpha pga overgang til vannkjøling, men det er nok ikke før mai. Utenom det burde du ha minst to kabinettvifter.(helst fra 80mm og oppover)En som blåser luft inn, og en ut igjen. Dessuten burde du sette en av de kraftigste Papst viftene fra MP(Microplex) på blokka, det tjener du mye på. :lol:

Lenke til kommentar

Da får jeg bare takke for informative tips så langt. Kommer nok tilbake etter at jeg har "fried" min første cpu tenker jeg :wink:

 

Men med det samme jeg er her..

Prøvde å klokke opp den cpu'en jeg har nå og ramla over det rareste jeg har sett.

 

Oppsettet er nå:

Intel Celeron 500

Abit Bh6 version 1.1 med bios version ss. 2000 (nyest mulige)

 

Det ser ut som om prosessoren rett og slett hopper elegant over hva jeg stiller multiplikatoren på. Satt først opp bussen fra 66 til 100mhz. Full krise og køl svart. Trolig for at cpu'en er en 66. Har ikke lyktes meg å få klarhet i dette.

Så skrudde jeg opp bare multiplikatoren, med det ignorerte cpu'en fullstendig. Kunne stille den på alt fra "traktor" (3x) til jetfly (12x) men uansett gikk cpu'en på 500 mhz. Skal tro om den ikke fulgte med i matten ;) 1+1=1 eller noe..

Så justerte jeg opp busshastighet til 75 og DA kom cpu'en fram med 600mhz men multiplikatoren var den fremdeles likegyldig med.

Dessuten ville ikke windows starte heller :) Prøvde å trixe litt med strøm oxo men til ingen nytte..

Finnes det noen av dere som har løsningen på dette? Er en Celeron 500 komplett umulig å klokke?

Og hva med multipikatoren? Hvorfor blir den så fullstendig ignorert??

Kan hende jeg stiller mye dumme spørsmål nå, men ukke mulig å lese seg til noen løsning på dette :) Har i hvertfall ikke funnet noe..

 

Ha en fortsatt trivelig uke. Til tross for en haug med - :wink:

 

Kawaman.

Lenke til kommentar

Høres ut som Celeronen din er uklokkbar (er det et ord...?), men skulle vel spille liten rolle når du snart får nytt leketøy i hus?

 

Når det gjelder kjøling, så må jeg bare få lov til å sitere noe jeg har skrevet flere steder i dag:

 

"jeg har nettopp skiftet ut en 80mm Enermax varispeed vifte med en 120mm Titan (74CFM/29dB). Resultat? Støyen er nesten totalt eliminert og min [email protected] måler nå 47-48C idle/51-52C load (Prime95), mot før 57-58C load (idle er uforandret). Uten tvil det mest effektive jeg noensinne har gjort!"

 

Viften står forøvrig på en Alpha PAL8942T kjøleribbe. Kombinert med en 120mm vifte vil den la deg tyne ut alt som prosessoren din kan gi. Vær bare oppmerksom på at for hver geek som rapporterer at han eller hun har overklokket sin 2.4 til 3.0, så finnes det hundrevis av andre som har langt dårligere resultater! Bare fordi en P4 2.4GHz er en av de beste OC prosessorene som finnes i dag, vil ikke det si at akkurat den DU kjøper vil la seg overklokke i nærheten av 3GHz - du KAN oppleve at den ikke lar seg klokke opp mer enn 100MHz eller så. Problemet er at ingen gidder/ønsker å rapportere at ting går i dass og dermed er det masser av folk som tror at ALLE P4 2.4 lar seg overklokke like langt. Sorry, helt feil! Når det er sagt, har du gode sjangser for å komme minst til 2.8GHz og kanskje lengre. Lykke til!

 

Agrippa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...