RBW Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Samsung er godt i gang med masseproduksjonen av SSD-enheter for bærbare datamaskiner. Les mer Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jau bra det kommer flere SSD alternativer. Så mulig prisen ikke blir så stiv. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Og prisen? 8948659[/snapback] Spør du om pris har du ikke råd Lenke til kommentar
moscito Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 bra til OS da, men koster nok svinnnnndyrt. 32gb versjonen koster jo 3k så.... Lenke til kommentar
albe Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Blir disse tilgjengelig som PC-kort? Slik at man kan stikke den inn i den bærbare i tillegg til eksisterende hard-disk? Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvilken kontakt er det der? Er det den zip saken? Lenke til kommentar
albe Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvilken kontakt er det der? Er det den zip saken? 8948970[/snapback] PC-card: http://en.wikipedia.org/wiki/Pc-card Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Vil ha sånn til en stue-pc... Tenk, endelig 100% lydløs Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Det er jo vel og bra, men *når* kan man kjøpe disse? Vil ha til laptopen Lenke til kommentar
Superenga Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Dette er ikke et PC-Card eller PCMCIA kort. Sokkelen heter LIF Benyttes hovedsaklig på Ultraportable pcer idag, til 1.8" disker Hvis noen vet om hvor en kan skaffe overgang til sata eller pata så er jeg takknemlig... Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Bravo Samsung. Hvilke volum produseres disse diskene med i første omgang? Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 foruten en ny Avensis er dette det jeg har øvert på kjøpslisten.. gimme gimme gimme... :-) Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Mitt OS pluss programmer tar under 10GB så en 16GB disk hadde vært mer enn nok til stuepc'en. Disken blir muligens ikke så dyr da. Alt av mediainnhold kan fint lagrer på serveren som er borthjemt Lenke til kommentar
Pera86 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Vil det være noe vits i å partisjonere eller defragmentere slike disker for å få høyere ytelse? Er klar over at det er lurt å partisjonere uansett for ikke å miste alt man har på disken ved en evt. reinstalasjon av OS, men det jeg lurer på er om det kan få noe å si for ytelsen. Det er jo ikke noe lesehode som skal flyttes e.l., så hva som ligger hvor på disken er vel følgelig uvesentlig? Virker forøvrig firstende. Sitter på en bærbar med 1.8" harddisk nå, og den kan til tider være litt treg! Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) jeg kan godt tese den jeg, bare å pm meg for adresse:) Endret 26. juni 2007 av Thyrfing17 Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hva er levetiden på en sånn disk? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Ifølge hardware.fr-forumet blir prisen $399,- og i salg fra september. Men ta det med en klype salt. Samsung sier 51 nm skal gjøre produksjonsprosessen 60% mer effektiv, hva nå enn det betyr, sammenlignet med de gamle brikkene på 60 nm. Skrive/lese-hastighet går vel også opp med høyere tetthet, kan jeg tenke meg. Samsung er forresten i gang med 30 nm flash. Kommer tidligst om ett år. Det spekuleres i at det kan redusere prisene med hele 80%. Da snakker vi virkelig om priser som er konkurransedyktig med HDD, i alle fall på under 80 GB. Endret 26. juni 2007 av kilik Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Vil det være noe vits i å partisjonere eller defragmentere slike disker for å få høyere ytelse? Er klar over at det er lurt å partisjonere uansett for ikke å miste alt man har på disken ved en evt. reinstalasjon av OS, men det jeg lurer på er om det kan få noe å si for ytelsen. Det er jo ikke noe lesehode som skal flyttes e.l., så hva som ligger hvor på disken er vel følgelig uvesentlig? Virker forøvrig firstende. Sitter på en bærbar med 1.8" harddisk nå, og den kan til tider være litt treg! 8950064[/snapback] Nei. å sette opp egne partisjoner vil ike ha noeen effekt. Ei heller vil det ha noe effekt (for ytelse) å defragmentere disken. Grunnen til dette er at minne-baserte harddisker er 100% random access, med andre ord tar det ikke noe lengre tid å hoppe helt fra begynnelsen av minnet til helt på slutten, mens på en tradisjonell harddisk så ville dette tatt noe tid fordi harddisken må både flytte leserhodet til riktig posisjon, og også søke fram (alle snurre til) der dataene ligger på disken. Med andre ord ville jeg ikke partisjonert en slik disk for noe annet enn rent organisatoriske grunner. 2-4 slike disker i striped RAID vilel tatt virkelig av. I følge målinger og benchmarks vil 2 av disse i RAID overgå en raptor disk på sekvensiell lesing, og samtidig har du tilnærmet null søketid. Da snakker vi fett lagringssystem altså! Tror dog jeg ender opp med å vente et års tid både for at prisene skal falle en god del, samt at generasjon2 av diskene komemr på banen, sansynligvis med såpass gode specs at SSD diskene kommer til å ligge gjevnt med tradisjonelle disker selv på sekvensiell lesing Det fineste med hvordan SSD'er fungerer er kanskje det at de vil skalere opp utrulig bra i RAID systemer. Dvs. 4 disker så får du 400% hastighet uten noen drawbacks. Det er litt sikleverdig i seg selv -Stigma Endret 26. juni 2007 av Stigma Lenke til kommentar
devo_thj Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Skulle likt å ha en med litt mindre kapasitet og mini-IDE (?) slik at jeg kan bruke den i Librettoen min Digg å spille Red Alert på den, men må laste spillet via nettverk siden det ikke er plass på den interne disken til hele spillet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå