Lola Pagola Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Jeg har et Nikon coolpics s5, og er fornøyd med kameraet. Bortsett fra en ting, som har blitt veldig plagsomt. Mange av bildene mine blir ødelagt av runde dotter, disse dottene kommer på forskjellig plass hver gang. (slike rundinger man får på bildene i et veldig fuktig rom, eller når det småregner) Jeg har prøvd å rense linsen, men til ingen nytte. Det har ikke noe med fukt i lusften å gjøre, det kommer uansett vær og vind, ute som inne. Noen som har samme problem, og tips for å få fjernet det? Endret 27. juni 2007 av Wilhelmina Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Opplast et bilde så vi kan se da... Det kan jo være dritt framme på linsa. Men du sier at du har fjernet det. Da er det vell kondens inne i linsa. Lenke til kommentar
Lola Pagola Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Hvis det er kondens inne i kameraet er det vel ikke noe å gjøre med det? Når jeg ser nøyere på bildene tenker jeg kanskje det kan være solen? Men så kommer det jo på bilder inne og da.... Men synes det er veldig rart, for nå skulle jeg ta et bilde og legge inn her, prøvde ute og inne, men kom ingen rundinger på det. Typisk. Så da er det ikke skitt på linsen iallefall. Også gjemmer jeg ikke på de dårlige bildene med sirkler, så hadde bare disse gamle. Sirklene er som sagt i forskjellig størrelse og på forskjellig plass. Disse bildene er fra forskjellige dager. Endret 27. juni 2007 av Wilhelmina Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Kjæresten min sier det er spøkelser..! hun kaller det for Orb'er EDIT:lurer forresten på hva det er jeg og,så jeg kan bortforklare de spøkelsene.Jeg har alltid trodd at det har vært lys som treffer linsen på¨en spesiell måte. Jeg har bare et billig digital kamera (4Megapixel)jeg da Endret 27. juni 2007 av BacardiKillah Lenke til kommentar
joostein Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Det er nok støvpartikler i luften rett forran objektivet som reflekterer blitslyset. Det er et kjent problem som man ikke kan gjøre stort med bortsett fra å ikke bruke blits eller ta blitsen av kameraet (ekstern blits som finnes til speilrefleks og noen avanserte kompaktkameraer). Det forekommer forresten ute også, men da er det vanligst dersom det regner, yrer eller snør. Lenke til kommentar
Lola Pagola Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Kjæresten min sier det er spøkelser..! hun kaller det for Orb'er EDIT:lurer forresten på hva det er jeg og,så jeg kan bortforklare de spøkelsene.Jeg har alltid trodd at det har vært lys som treffer linsen på¨en spesiell måte. Jeg har bare et billig digital kamera (4Megapixel)jeg da 8956596[/snapback] Hehe, ja hadde tenkt å la det være overskriften på innlegget, "orber på alle coolpix s5 bildene", men tenkte ikke alle visste hva det er. Ja, jeg har tenkt sammee tanke, hehe, men siden jeg ikke ser noen demoniske annsikt i sirklene, går jeg bort i fra det. Joostein: Ja, det kan være noe i det du sier! Men jeg mener også bestemt at disse sirklene har forekommet uten blits også. (uten å være helt sikker). Men da er det ikke noe galt med selve kameraet, det var det jeg var litt redd for nemlig. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg kaller dette for dritt på linsa. Slik er det på mitt kompaktkamera når jeg bruker blits. Da bruker jeg og vaske frontglasset. Lenke til kommentar
Lola Pagola Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Jeg kaller dette for dritt på linsa. Slik er det på mitt kompaktkamera når jeg bruker blits. Da bruker jeg og vaske frontglasset. 8957368[/snapback] Hmm ok, det kan sikkert stemme det. Får passe på å ha meg meg brilleklut til kameraet... eller hva man kaller det. Takk for svar Lenke til kommentar
kirsti4 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Jeg kaller dette for dritt på linsa. Slik er det på mitt kompaktkamera når jeg bruker blits. Da bruker jeg og vaske frontglasset. 8957368[/snapback] Hmm ok, det kan sikkert stemme det. Får passe på å ha meg meg brilleklut til kameraet... eller hva man kaller det. Takk for svar 8957759[/snapback] Spurte om det samme selv for en tid tilbake: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=555735&hl= og det er IKKE er støv på linsa men i luften - slik jeg også fikk til svar, og er et problem bare under spesielle forhold (dårlig opplyst gymsal f.eks.) Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Ja det kan jo se ut som regn som detter ned. Dermed kan det jo være støv. Men da var da rart hvor mye støv dere har i huset da eller? Siden alle bilder blir slike sirkler på... Lenke til kommentar
Lola Pagola Skrevet 28. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2007 Ja det kan jo se ut som regn som detter ned. Dermed kan det jo være støv. Men da var da rart hvor mye støv dere har i huset da eller? Siden alle bilder blir slike sirkler på... 8962726[/snapback] Det er ikke spesielt støvete inne, ikke mer en hos andre tror jeg. Og det kommer ute og. Me så lenge det ikke er kameraet det er noe galt med er det ikke mye å gjøre med det. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 Men altså.. Hvis det forekommer hele tiden så må det være noe galt med kameraet ditt. Jeg har aldrig opplevd dette, men det betyr ikke at jeg tar bilder i TOTALT støvfrie områder. Lenke til kommentar
Lola Pagola Skrevet 29. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2007 Men altså.. Hvis det forekommer hele tiden så må det være noe galt med kameraet ditt. Jeg har aldrig opplevd dette, men det betyr ikke at jeg tar bilder i TOTALT støvfrie områder. 8964749[/snapback] Jeg tror rett og slett det må ha vært støv, for nå har jeg tatt bilder i går og idag, forskjellig vær og sted, og inger sirkler. Eller så var det skit. Borte er det iellafall nå, var sirkler hele tiden en periode selv etter rensking. Typisk, når jeg endelig spør i et forum, så er ikke problemet der lenger. Men takk for alle svar:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå