Gå til innhold

Linux og gaming?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med Linux og gaming den dag idag?

Vet du har Wine og Cedega, hvordan fungere dette i praksis?

Cedega f.eks, de har jo en database over spill de støtter, hvis spillet du/jeg liker er listet opp der, kan jeg da være sikker på at det vil funke, hvis jeg testet det ut? og vil det fungere bra? i likhet med hvordan det gjøres på windows?

Har veldig lyst til å gå over til Linux, for det er så mye rart du kan gjøre med Linux, det eneste som har stoppet meg for å ikke gå over er spilling, jeg spiller en del og sist jeg testet ut Linux så funket ikke det akkurat så bra.

Så hvordan er dette idag?

Og hvordan tror du gaming på Linux vil utvikle seg i den nærmeste fremtid?

Den dag idag sitter jeg med Vista, og jeg er strålende fornøyd, men jeg er den typen som liker å teste ut alt mulig, og i det siste har det fristet veldig mye å gi Linux en ny sjanse, men så tenker jeg på at jeg liker å game en del og da faller litt av den fristelsen bort...

Blant annet dette compiz, beryl, compiz fusion greien ser jo meget spennende ut: http://video.google.co.uk/videoplay?docid=...110566&hl=en-GB

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulighetene for gaming i linux blir ikke bedre før spill blir laget så de kan kjøres på linux native.

Sånn som det er i dag, blir 99% av alle spill designet for windows. Som du nevner finnes programmer som WINE og Cedega, som lurer spillene til å tro at de kjører under Windows, men disse kan ikke garantere deg at spillet vil fungere uten problemer. F.eks kan det komme en oppdatering til spillet som gjør at det slutter å fungere under WINE e.l.

Men du kan jo kjøre et dual boot system, hvor du bruker Windows til spill, og Linux til alt annet.

Lenke til kommentar

Som nevt i en haug med andre poster på bl.a dette forumet så er de fleste spill til pc lagt til windows. De fleste spill benytter også DirectX, som kun er for Windows. Spill som har OpenGL støtte vil vel kjøre bedre på Linux, men så lenge det er spill designet for Windows så vil det aldri bli like bra på Linux, da må du kjøre spill som også er designet for Linux. ID Software er flinke på dette område, Enemy Territory: Quake Wars er vel nå i public beta (?) og burde komme i løpet av året.

Mange sier at Linux har dårlig spill støtte. Dette er feil, det er spillene som har dårlig Linux støtte. For at det første skal være sant så må det være vanskelig å kjøre Linux spill i Linux, noe som ikke er tilfellet. Det er bare vanskelig(ere) å kjøre Windows spill i Linux.

En annen tråd på forumet om Linux spill: Den store spilltråden (post GODE linux-spill her)

For oss som spiller en del og ønsker å benytte Linux, så er vel Dual Boot den beste løsningen. Det er mulig å sette opp boot loaderen til å automatisk starte det siste brukte OSet om ønskelig.

dualboot, starte sist brukte OS

Hvis ikke så er ett OS satt som standard og lastes automatisk etter x sekunder hvis ikke noe blir valgt, hva som er standard OS kan lett endres.

Lenke til kommentar

Du kan regne med at de spillene som offisielt søttes av cedega vil fungere sånn tålelig greit, selv om noen av dem kan ha litt grafiske problemer og slikt.

Anbefaler å sjekke ut wine og cedega sin liste over ting som fungerer og ikke fungerer:

http://appdb.winehq.org/

http://games.cedega.com/gamesdb/

Søk og se hva slags erfaringer folk har med spillene du ønsker å spille.

Sånn generelt er det faktisk kopisperrer som lager mest problemer og ikke nødvendigvis selve spillene, hvertfall alle de som man kan kjøre under opengl.

Edit: Verdt å nevne kommeriselle native linux spill, slik som quake 3 og 4 (sikkert 1 og 2 også), UT 2003/4, kommende spill slik som quake wars og UT3 (som begge virker veldig lovende).

En annen positiv ting innen spill er at EA games nå ska lage spill til mac ved hjelp av cider (mac versjonen av cedega), som betyr at disse spillene også vil fungere under cedega.

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Takker for svar.

Greia er jo at jeg bruker pcen hovedsaklig til å spille(samt litt nettsurfing og jobbing i blant) og siden dette ikke går så bra med Linux så forsvinner litt av meningen.

Så jeg blir sikkert bare sittende med Linux en liten stund til jeg går lei av alle de kule funksjonen man kan ha i Linux også bytter jeg sikkert tilbake slik som sist.

Forhåpentligvis så vil vi se flere spill som blir lagd til Linux i fremtiden, og kansje en dag hvor spilling fungerer like bra på alle OS, hvis den dagen kommer, så bytter jeg sikkert, men slik det er nå, så er jeg litt nølende.

Dualboot fungere, men igjen da forsvinner hele meninga om at jeg har lyst til å gå over til Linux og bare linux, pluss det å restarte hver gang jeg vil spille, fungere bare ikke.

Uansett fortsett gjerne å kom med din mening/synspunkter om spilling på Linux.

Fra skriver meg ikke helt tanken på at jeg vil bytte, har fortsatt veldig lyst til å gi Linux en sjanse.

Lenke til kommentar

Når komersielle aktører, noe alle spill produsenter er (?), så ser de fleste på hvor mye det koster å utvikle ett prosjekt (for ett OS) opp i mot inntjeningspotensialet. Det er jo en av styrkene til Windows for utviklere, siden det har så stor markedsandel, så får du veldig mange potensielle "kunder"/kjøpere når du lager noe for den platformen. Så hvis vi ønsker at flere spill produsenter skal annse Linux som noe de ønsker å utvikle for, så tror jeg at "synlig" brukermasse må øke. I en annen artikkel var antall Linux brukere på hw.no ca 1,5% (+-). Hvis det er slike tall som kommer frem til utviklerene så har jeg liten tro på at de gidder å bry seg med ett slikt "nisje" marked, spesiellt hvis det betyr ekstra utgifter å utvikle for flere platformer. For å få opp de tallet så er man nødt til å bruke Linux i det daglige og ikke bare sitte på gjerdet å vente, man bør også kjøpe spill som blir utviklet til bl.a Linux slik at andre produsenter kanskje får opp øynene at det er noen penger å hente her.

Det beste hadde jo vært at utviklerene hadde benyttet verktøy som gjør at alt som trengs for å kjøre ett spill på ulike plattformer er en rekompilering av koden (eller noe slikt).

Lenke til kommentar

Dersom du er «strålende fornøyd» med Vista og bruker maskinen din stort sett bare til spilling så ville jeg forblitt på den plattformen. Det å skifte er ikke vanskelig, men det fordrer en viss egeninnsats som krever en eller annen form for motivasjon utover stilige 3D effekter osv.

Kanskje du kan få dekket nysgjerrigheten ved å laste ned en live cd eller to, da kan du kjøre Linux uten å installere noe som helst(merk at det vil gå tregere siden den bare bruker ram). I tilfelle kan vi vel anbefale denne.

Jeg tror det i tiden som kommer vil dukke opp flere spill skrevet også for Linux, men først må brukermassen økes slik at det blir et attraktivt marked for utviklerne. OpenGL 2.2 har full støtte for DirectX skjermkort, så vi får vente å se :)

Lenke til kommentar
Cedega gir et ytelsesfall iforhold til samme hardware under windows.

8951107[/snapback]

Stort sett ja, men ikke alltid.

Eksempelvis kjører min P4 3,2 med 9800Pro CS1.6 bedre i Ubutnu+Wine enn i Windows :)

Dette er ikke noe directx spill da.

Lenke til kommentar
Dualboot fungere, men igjen da forsvinner hele meninga om at jeg har lyst til å gå over til Linux og bare linux, pluss det å restarte hver gang jeg vil spille, fungere bare ikke.

8949896[/snapback]

I begynnelsen hadde jeg en Linux-partisjon og en Windows-partisjon. Windows var hovedsystemet mitt, mens jeg lekte meg med Linux en gang i blant. Det er vel en løsning jeg anbefaler for deg nå i starten, så lærer du litt.

Nå er Linux mitt hovedsystem, og alt arbeid og underholding foregår der, med unntak av spill og kun det. Når jeg vil spille booter jeg i Windows. Personlig syns jeg det ikke er noe problem å boote inn i Windows (tar bare noen få minutter), men det høres ut som du spiller mer enn det jeg gjør.

Anbefaler sterkt den første løsningen jeg nevnte. Bedre med en Linux-partisjon tilgjengelig enn ingen når du faktisk har lyst å teste det ut. :)

Lenke til kommentar
Jeg spiller litt eldre spill, Diablo 2 fungerer fint i cedega.

Alle spillene jeg har testet fungerer fint, men jeg vil ikke anbefale å kjøre Crysis-Engine via Cedega. :p

8961595[/snapback]

Blizzard har vel vært ganske flinke til å legge inn støtte i spillene sine for Wine/Cedega. De har vel også OpenGL støtte som skulle gjøre ting enda litt enklere. Men hadde vært enda bredre om det kom Linux native støtte :w00t:

Lenke til kommentar

Alle spillene jeg har testet fungerer fint, men jeg vil ikke anbefale å kjøre Crysis-Engine via Cedega. :p

8961595[/snapback]

Blizzard har vel vært ganske flinke til å legge inn støtte i spillene sine for Wine/Cedega. De har vel også OpenGL støtte som skulle gjøre ting enda litt enklere. Men hadde vært enda bredre om det kom Linux native støtte :w00t:

8961937[/snapback]

Det hadde også vært bedre om de ikke hadde "bannet" brukere for juks når kontoene ble brukt med Cedega. Det er ikke akkurat Blizzard som skal få skryt for at de hardnakket påsto at samtlige var cheatere og at programvaren for å oppdage "farlig programvare" som trainere var feilfri. Hvis ikke Transgaming hadde begynt å krangle med Blizzard, så hadde en del tusen brukere blitt svindlet og frastjålet kontoene sine.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8961595[/snapback]

8961937[/snapback]

Det hadde også vært bedre om de ikke hadde "bannet" brukere for juks når kontoene ble brukt med Cedega. Det er ikke akkurat Blizzard som skal få skryt for at de hardnakket påsto at samtlige var cheatere og at programvaren for å oppdage "farlig programvare" som trainere var feilfri. Hvis ikke Transgaming hadde begynt å krangle med Blizzard, så hadde en del tusen brukere blitt svindlet og frastjålet kontoene sine.

8965021[/snapback]

Hmmm kanskje det var denne tabben som gjorde at de har blitt litt bedre på Linux støtte :hmm:

Uannsett ikke bra, men jeg håper at de har lært.

Lenke til kommentar

Si at jeg vil teste linux, så jeg tenkte jeg skulle starte med dualboot.

Hvordan gjøres dette med Ubuntu og Vista?

Har 2 harddisker, hvor den ene brukes til lagring så vil helst ikke bruke den. Hoved disken min hvor Vista ligger har jeg 180gb ledig så det skal vel være nok.

Hvis noen kunne forklart enkelt hvordan jeg får Ubuntu og Vista i dualboot så kanskje jeg gir det en test.

Edit: Og burde jeg gå får 64 eller 32 bits Ubuntu?(kjører vista 64bit)

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Si at jeg vil teste linux, så jeg tenkte jeg skulle starte med dualboot.

Hvordan gjøres dette med Ubuntu og Vista?

Har 2 harddisker, hvor den ene brukes til lagring så vil helst ikke bruke den. Hoved disken min hvor Vista ligger har jeg 180gb ledig så det skal vel være nok.

Hvis noen kunne forklart enkelt hvordan jeg får Ubuntu og Vista i dualboot så kanskje jeg gir det en test.

8968386[/snapback]

Fra Ubuntu 7.04-tråden:

Hvordan setter jeg opp Ubuntu i dual boot sammen med Windows?

Det beste er å starte med en helt ren disk. Windows må installeres først, siden den ikke tar hensyn til at det ligger andre operativsystem inne fra før. Sett av den partisjonsstørrelsen du ønsker for Windows i installeringsprogrammet, og la det ligge igjen en bit til Ubuntu (du kan også partisjonere for Ubuntu på forhånd hvis du vil). Etterpå kjører du Ubuntu-installasjonen, og velger manuell partisjonering. Det anbefales at du setter av en egen partisjon for /home, slik at alle innstillingene taes vare på ved en evt. reinstallasjon eller oppdatering. Hvis du setter av egen partisjon for /home, bruker du 10-20 GB til operativsystempartisjonen /, avhengig av hvor mange programmer du kommer til å installere. Swap-minnet må også ha en egen partisjon på /swap. Bruk en størrelse som er det dobbelte av det fysiske minnet ditt, dog har du mer enn 1 GB er det ikke nødvendig å følge denne regelen.

Ubuntu oppdager Windows automatisk, og vil opprette en meny som du får ved oppstart der du kan velge hvilket operativsystem du vil starte. Ubuntu vil være standard, og starter automatisk etter 10 sekunder. Du kan endre standardvalget og antall sekunder det tar før den velges ved å redigere /boot/grub/menu.lst. Standardvalget endres i linjen "default 0". Sett tallet til plassen Windows ligger i nederst i filen (start på 0 og tell med "Other operating systems"). Antall sekunder velges i linjen "timeout 10", der du endrer 10 til det antall sekunder du vil menyen skal synes.

Det er også mulig å installere Ubuntu selv om du ikke har noen ledige partisjoner. Det du da må gjøre er å bruke et partisjoneringsverktøy som GParted til å dele opp en av de andre partisjonene dine, forutsatt at du har nok ledig plass. GParted finner du på Live-CD'en under Applications (alternativt kan en egen Live-CD lastes ned). Husk å ta backup av dataene dine før du starter oppdelingen. Etter at du har delt opp partisjonen, kan du installere Ubuntu som forklart over.

Altså 10-20 GB for / (operativsystemfilene), og /swap (vekselminne) på 1 GB (ser du har 2 GB hurtigminne). Partisjonen /home er for personlige innstillinger og egne filer, så velg den størrelsen etter eget behov. Det beste er å installere Windows på nytt for å rydde plass for Ubuntu, men du kan også dele den eksisterende partisjonen til Windows i to med GParted, som er noe vanskeligere.

Edit: Og burde jeg gå får 64 eller 32 bits Ubuntu?(kjører vista 64bit)

8968386[/snapback]

Ubuntu 64 bits kan gi noen ekstra unødvendige småproblemer som ikke flashstøtte i 64 bits-Firefox. Anbefaler 32 bits i første omgang.

Edit: La til litt info

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...