papirvann Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 jeg har en vifte som er 17,5 cm fra nedre venste hjørne til øvre høyre hjørne. den har en rød, en blå og en hvit ledning. jeg har veldig lyst til å koble den til PCen, men er redd for at det kan gå jævli galt, men heldigvis har jeg en dritt PC som jeg kan utsette for slikt. info: på den står det + red - blue, det er en selvfølge, men ingenting om hvit. 24V-(18- 30v- ) DC 5,5 sensor white vil denne funke på en vanlig PC? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hvis du har et powersupply du ikke bruker kan du teste vifta uten å være redd for PCen. Start av ATX-PSU uten pc gjøres ved å koble pin14 til jord på hovedkontakten. Det værste som kan skje da er vel at den ikke starter eller at du brenner motoren på vifta. Men siden den skal tåle 30V DC er det større sansynlighet for at den ikke starter enn at du ødelegger den. Lenke til kommentar
nets Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg tror jeg kan lese meg fra mtil at den bruker mellom 24 o 30v. Desverre kan du ikke koble den til en standard PC nei. Du må ha en ekstern omformer om du skal få noe liv i den desverre. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 jeg har koblet den til en lampe hvor det står 12V/35W og den ågr, ikke så fort, men den går. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Det blir litt det samme som å kjøre 12V pcvifter på 5V for å dempe de. Men du fikk i alle fall bekreftet at den klarer å starte på 12V Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Hvis du har et powersupply du ikke bruker kan du teste vifta uten å være redd for PCen. Start av ATX-PSU uten pc gjøres ved å koble pin14 til jord på hovedkontakten. 8948250[/snapback] pin14 til jord? kan du forklare nermere? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Når du slår på PCen trekker hovedkortets powerstyring pinne 14 på hovedkontakten til jord. Dette forteller PSU at det skal starte opp. Så når man har et atx-psu uten hovedkort trenger man bare å koble pinne 14 til jord så starter PSU. Pinne 14 er ofte grønn. en tegning av hovedkontakten. alle de sorte ledningene er jord. Ved å bruke f.eks en binders som man stikker i pin14 og en av kontaktene på hver side (sort) så starter psu og man får spenning på HDD kontaktene og kan leke seg med 12V og 5V og eksperimentere med vifter og LEDs og annet morro. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 helvette! der tok drittmaskinen kvelden. jeg kobla til vifta på strømkablene, først + på + og - på - men når det ikke funka så tok jeg + på - og - på + tror at dritten er ødelagt nå. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 28. juni 2007 Del Skrevet 28. juni 2007 starter vifta i PSU? hvis PSU ikke starter i det hele tatt er ikke nødvendigvis noe ødelagt. Nyere PSU har "automatsikring". Trekk ut kontakten og la den stå en stund. Prøv så igjenn. Hele poenget med å teste uten resten av PCen er jo at den ikke blir påvirket av. men skjønner ikke helt at det skulle være noe problem med det du gjorde. Normalt sett skal det eneste som skjer være at vifta ikke starter. Den vifta du har jobber optimalt når den har 24V mellom - og +. Ved å koble morsatt starter normalt ikek vifta, men har du vært uheldig så har det blirr en kortsluttning i vifta og du har da fått koblet 12V rett til jord uten last. Da får man plutselig enormt strømtrekk på 12V og sikringen i PSU går (forhåpentligvis før sikringen i huset ). Men du kan selvsagt ha vært så uheldig at noe i PSU har røket og den er konk for godt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå