lohelle Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Skal hjelpe et firma med en Exchange server. De har satt opp en SBS 2003 med Exchange 2003 sp2. Problemet er det at de har brukt .local som ending for domenet sitt (jeg pleier å bruke "ekte" domenenavn). Det som skjer er at når de legger inn IP til exchange server så blir dette omgjort til exchange.domenenavn.local Dette domenet er som sagt kun lokalt og vil da ikke kunne nåes fra "utsiden". Er det noen måte å få dns/exchange på SBS'en til å oversette dette til exchange.domenenavn.no i steden for? Jeg vet at dette kan løses ved å bruke ip til exchange server som foretrukket dns server, men skulle ønske at echange koblingen fikk "rett" navn (dvs feil.. hehe) i steden for .local) På forhånd takk! Endret 26. juni 2007 av lohelle Lenke til kommentar
ABautz Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Hei - Kanskje dette hjelper deg litt på veg: (klippet fra Microsoft) Add a secondary SMTP address to the Exchange recipient policy 1. Click Start, point to All Programs, point to Microsoft Exchange, and then click System Manager. 2. Expand Recipients, and then click Recipient Policies. 3. In the right pane, right-click the Default Policy, and then click Properties. 4. Click the E-Mail Addresses (Policy) tab. 5. Verify that the local domain name appears in the SMTP address and that you do not have an SMTP address configured for an external domain, such as an ISP’s domain name. 6. Click New, click SMTP Address, and then click OK. 7. Type the POP3 e-mail address, such as @MyISP.com 8. Click to clear This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address. 9. Click OK. 10. Click to check the SMTP address you created in step 9. Note Do not click Set as Primary. 11. Click OK, click Yes, and then click Yes. 12. Quit Exchange System Manager. Hilsen Alexander Endret 26. juni 2007 av ABautz Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Hei - Kanskje dette hjelper deg litt på veg:(klippet fra Microsoft) Add a secondary SMTP address to the Exchange recipient policy 1. Click Start, point to All Programs, point to Microsoft Exchange, and then click System Manager. 2. Expand Recipients, and then click Recipient Policies. 3. In the right pane, right-click the Default Policy, and then click Properties. 4. Click the E-Mail Addresses (Policy) tab. 5. Verify that the local domain name appears in the SMTP address and that you do not have an SMTP address configured for an external domain, such as an ISP’s domain name. 6. Click New, click SMTP Address, and then click OK. 7. Type the POP3 e-mail address, such as @MyISP.com 8. Click to clear This Exchange Organization is responsible for all mail delivery to this address. 9. Click OK. 10. Click to check the SMTP address you created in step 9. Note Do not click Set as Primary. 11. Click OK, click Yes, and then click Yes. 12. Quit Exchange System Manager. Hilsen Alexander 8951868[/snapback] Jeg tror dette bommet litt på problemet.. Jeg FÅR epost inn siden jeg har lagt til at exchange er "ansvarlig" for epost for domenenavn.no (i tillegg til .local). Dette gjøres omtrent som beskrevet over.. Problemet er at når jeg legger til ny epostkonto i outlook og legger inn IP (eller et "skikkelig dns navn") på exchange server, så blir dette byttet ut med echange.domenenavn.local (det som serveren selv mener den heter). Jeg ønsker at den ikke bytter ut det jeg skriver, ELLER bytter det ut med et gyldig navn i hvert fall (gyldig "på internett") se vedlagt bilde: Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Kan jeg spørre hvorfor dette er et problem? En exchange server bør ikke kunne nåes direkte fra utsiden, av sikkerhetsmessige årsaker. Hvis noen fra utsiden vil sjekke mail bør det gjøres ved enten: 1 - Koble opp VPN 2 - Webmail 3 - Exchange over HTTP Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Kan jeg spørre hvorfor dette er et problem? En exchange server bør ikke kunne nåes direkte fra utsiden, av sikkerhetsmessige årsaker. Hvis noen fra utsiden vil sjekke mail bør det gjøres ved enten:1 - Koble opp VPN 2 - Webmail 3 - Exchange over HTTP 8953447[/snapback] Jeg VET dette. Brukerene det gjelder kommuniserer forresten via VPN tunneller, men på grunn av diverse andre løsninger så er de avhengig av å bruke annen dns server enn den exchange serveren bruker. Dette er ikke noe jeg har satt opp eller jeg råder over. Er det noe som kan justeres og/eller trikses med i dns på exchange serveren for å få den til å "gi fra seg" et annet navn mon tro.. Regner med at det blir litt crash om jeg sletter domenenavn.local fra forward lookup zone og legger til domenenavn.no ... Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 (endret) Har du kontroll over DNS serveren klientene bruker? Edit: Windows Server 2003 Active Directory Domain Rename Tools, men såvidt jeg klarer å se er det ikke anbefalt å bruke når SBS er med i bildet. Endret 27. juni 2007 av phoen|x Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Har du kontroll over DNS serveren klientene bruker? Edit: Windows Server 2003 Active Directory Domain Rename Tools, men såvidt jeg klarer å se er det ikke anbefalt å bruke når SBS er med i bildet. 8953505[/snapback] Dessverre ikke. En løsning er selvsagt å endre i hosts-fil på hver enkelt klient, ELLER å krangle litt med de som styrer de andre dns-serverene.. Men det er nettopp dette jeg vil unngå. Derfor hadde det vært best om det var en quickfix på dette.. rename av domene blir nok bare krøll. Altfor mye programmer som kommer til å svikte. Hadde bare folk lært seg å bruke virkelige domenenavn.. Og om ikke annet et subdomenenavn slik at det hadde blitt for eks exchange.mail.domenenavn.no Lenke til kommentar
Tristan Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Når det gjelder small business servere så har de en begrensing i at det lokale domene MÅ slutte på .local Dette gjelder kun SBS servere. Lenke til kommentar
greigutt Skrevet 4. september 2007 Del Skrevet 4. september 2007 Når det gjelder small business servere så har de en begrensing i at det lokale domene MÅ slutte på .local Dette gjelder kun SBS servere. 8957133[/snapback] Er ingen begrensning i smallbiz som krever .local. Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Nix, ingen begremsning, men .local er anbefalt av MS iallefall... men det gjelder vel uansett Server versjon. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Hadde bare folk lært seg å bruke virkelige domenenavn. det er ikke altid dette er hensiktsmessig. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 (endret) Hadde bare folk lært seg å bruke virkelige domenenavn. det er ikke altid dette er hensiktsmessig. 9436695[/snapback] Det er sant. Men det er veldig sjelden at dette IKKE er lurt. Det kan være problematisk å bruke samme domenenavn.no for både nettsidene og det "interne" domenet om man ikke passer på å oppdatere a-records på alle DNS'ene (om eksterne dns'er styrer nettsidene) , men det er jo heller ikke så vanskelig å styre dns selv? Jeg pleier å bruke egne dns'er for å styre "hele" domenet. Da har man full kontroll. Men det er jo hver sin smak.. Endret 8. september 2007 av lohelle Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Og man trenger strengt tatt bare en master, og den kan til og med være skjult for andre enn slavene. Har bedriften et offisielt domene er det *ingen* grunn til å benytte bogus DNS. Det er også mulig å lage subdomene for AD og kun svare internt på dette om man ikke ønsker sin AD-struktur synlig på Internett. Når MS nå trer inn i telefoniverdenen med Office Communications Server blir dette enda viktigere. (vet jeg messer om dette ved hver anledning, men folk *må* bli flinkere til å bruke DNS rett) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå