Gå til innhold

Filutforsker med root-muligheter

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører Xubuntu med XFCE hvor filutforskeren Thunar er installert som standard. Jeg irriterer meg grønn over at den ikke lar meg gjøre root-ting. Å gi meg det automatisk ville vært usikkert. Å kjøre Thunar med root-rettigheter vill heller ikke vært så lurt. Men hvorfor i alle dager kan den bare ikke be meg om passord når jeg vil gjøre ting som krever rottilgang?

Alle andre filbehandlerere jeg har prøvd i ulike Linux-distroer har fungert på samme måte. Er det noen som vet om det fins noen som gjør det annerledes?

Hvis ikke tenkte jeg at jeg burde ta saken videre til dem som lager dem. Det burde være mulig å kopiere inn en mappe en plass som root uten å måtte bruke konsollen hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg kjører Xubuntu med XFCE hvor filutforskeren Thunar er installert som standard. Jeg irriterer meg grønn over at den ikke lar meg gjøre root-ting. Å gi meg det automatisk ville vært usikkert. Å kjøre Thunar med root-rettigheter vill heller ikke vært så lurt. Men hvorfor i alle dager kan den bare ikke be meg om passord når jeg vil gjøre ting som krever rottilgang?

Alle andre filbehandlerere jeg har prøvd i ulike Linux-distroer har fungert på samme måte. Er det noen som vet om det fins noen som gjør det annerledes?

Hvis ikke tenkte jeg at jeg burde ta saken videre til dem som lager dem. Det burde være mulig å kopiere inn en mappe en plass som root uten å måtte bruke konsollen hver bidige gang.

8947401[/snapback]

I konquror er det bare å høyreklikke på fila og åpne som root. Må da skrive passordet og får da tilgang til fila.

Lenke til kommentar

Om det er et kjempeproblem ville jeg kjørt Nautilus eller slikt i stedet, det er det lite i veien for. Lag en snarvei:

nautilus --no-desktop&

evt.

nautilus --no-desktop --browser&

Thunar er en relativt ny filbehandler... Sjekk deres sider/mailinglister og se om noen har tenkt til å legge til det du lurer på.

Lenke til kommentar
sudo thunar ;)

8947431[/snapback]

Som sagt vil jeg ikke ha root-tilgang til alt, men bli spurt om passord for de transaksjoner der det er nødvendig. Blir litt å undergrave sikkerhetssystemet å gi programmet root-tilgang.

I konquror er det bare å høyreklikke på fila og åpne som root. Må da skrive passordet og får da tilgang til fila.

8947845[/snapback]

Det er en snedig funksjon. Men det lar meg fortsatt ikke copy-paste en mappe fra home til /usr/share, for eksempel.

Om det er et kjempeproblem ville jeg kjørt Nautilus eller slikt i stedet, det er det lite i veien for. Lag en snarvei:

nautilus --no-desktop&

evt.

nautilus --no-desktop --browser&

Thunar er en relativt ny filbehandler... Sjekk deres sider/mailinglister og se om noen har tenkt til å legge til det du lurer på.

8947912[/snapback]

Jeg har nautilus installert, men jeg kan ikke se at den tilbyr noen av de funksjonene jeg etterspør. Kan du forklare nærmere?

Lenke til kommentar
Som sagt vil jeg ikke ha root-tilgang til alt, men bli spurt om passord for de transaksjoner der det er nødvendig. Blir litt å undergrave sikkerhetssystemet å gi programmet root-tilgang.

Poenget er at du kjører thunar som root bare de få gangene du virkelig trenger det, enten via su eller sudo.

Jeg kan ikke se hvordan det skal undergrave sikkerheten. Det eneste er at du må være litt mer forsiktig som root, siden du i verste fall kan gjøre uopprettelig skade på filsystemet ditt om du sletter kritiske filer fra systemet. Men nøyaktig det samme gjelder jo om du bruker shell - ja faktisk vil jeg si at shell kan være farligere fordi det er lettere å skrive inn en gal kommando, eller en feil jeg av og til har gjort er at jeg tror jeg er i en annen katalog enn jeg egentlig befinner meg i og kjører en litt kritisk kommando :blush: Grafiske filbehandlere er normalt også mer verbose, og gir advarsel før du sletter filer permanent; hvis ikke blir de bare lagt i søppelkurven og kan lett gjennopprettes.

Lenke til kommentar

Poenget er at du kjører thunar som root bare de få gangene du virkelig trenger det, enten via su eller sudo.

Jeg kan ikke se hvordan det skal undergrave sikkerheten. Det eneste er at du må være litt mer forsiktig som root, siden du i verste fall kan gjøre uopprettelig skade på filsystemet ditt om du sletter kritiske filer fra systemet. Men nøyaktig det samme gjelder jo om du bruker shell - ja faktisk vil jeg si at shell kan være farligere fordi det er lettere å skrive inn en gal kommando, eller en feil jeg av og til har gjort er at jeg tror jeg er i en annen katalog enn jeg egentlig befinner meg i og kjører en litt kritisk kommando :blush: Grafiske filbehandlere er normalt også mer verbose, og gir advarsel før du sletter filer permanent; hvis ikke blir de bare lagt i søppelkurven og kan lett gjennopprettes.

8948394[/snapback]

Jeg trenger det et par ganger daglig, og da hadde det vært mer hendig for meg om jeg kunne copy-paste, få opp promt om passord for så å få kopiert det jeg vil, i stedet for å starte thunar på nytt som root.

Jeg er fullt klar over at det er en liten sak, og det er ikke et enormt problem for meg egentlig, men det er slike småting som gjør et system brukervennlig og som gjør at folk velger andre operativsystemer. En gjennomsnitts bruker burde ikke trenge å vite at kommandoen sudo eksisterer en gang.

Jeg tenker jeg får sjekke med utviklingsteamet og eventuelt legge inn en feature request.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar

Det er greit nok, og funksjonen du etterlyser kan sikkert være hendig i visse sammenhenger :)

Men at det er en sikkerhetsrisiko å bruke su/sudo som vi andre har foreslått, er jeg ikke enig i, for resultatet blir det samme uansett, nemlig at du kjører filbehandleren med root-rettigheter. Det er bare snakk om forskjellige måter å oppnå eleverte rettigheter på. Så om du f.eks. ikke stoler på teamet som utvikler thunar, og er redd for at programmet kan ha en bakdør, ville det vært like farlig uansett. (det var bare et hypotetisk eksempel såklart ;) )

Windos Vista m/UAC kan gi en falsk trygghet i så måte, fordi mange tror at UAC er mer "magisk" enn det er. Men det passer jo ikke på hva programmer gjør, og så fort man gir et program eleverte rettigheter til et bestemt formål, har man ingen garantier for at ikke disse rettighetene brukes til noe helt annet og ondsinnet.

Personlig syns jeg det er ryddigere å starte filbehandleren som root de få gangene jeg trenger det, fordi jeg da blir mer bevisst på at jeg faktisk er root. Thunar har til og med en svær rød advarsel som viser at den kjører som root :) Å mikse mellom vanlig bruker og root i én og samme filbehandler-sesjon kan resultere i problemer med filrettigheter og slikt. Plutselig begynner du f.eks. å opprette kataloger i ditt home-directory som du ikke selv får tilgang til fordi root får eierskap, selv om det ikke var tiltenkt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, og er nokså enig. Det handler vel til syvende og sist om preferanser. Saken er at jeg ville kjørt Thunar som root konstant, siden jeg vil ha muligheten tilgjengelig bestandig. For meg er kravet om root-passord for å gjøre root-ting såpass kjapt at jeg føler det er brukervennlig, men samtidig forhindrer det meg også i å slette noe viktig med et uhell, minner meg på at dette er en root-fil og forhindrer eventuelle andre som låner maskinen i å gjøre noe drastisk.

Så det koker vel ned til at det hadde vært en liten nyttig funksjon som jeg, og kanskje enkelte andre ville satt pris på.

Lenke til kommentar

Både thunar og nautilus har mulighet for å legge til egne handlinger med for.eks scripts.

Edit : Man skal bruke gksudo for grafiske applikasjoner. Hvis ikke er det mulighet for å rote til brukerrettigheter. Og man kan risikere å ikke få logga inn i det hele tatt i sesjonen sin.

Endret av rocknrolf77
Lenke til kommentar

OkHej. Det er klart det er en feature flere ville satt pris på, men en gjennomsnittsbruker med null snøring vet ikke hva "root" er, og kjører nok heller Ubuntu/Kubuntu enn XFCE. XFCE er ikke et fullt DE; skal du ha "all bells and whistles" får du bytte. Å gjøre dette til et kjempeproblem skjønner jeg uansett lite av. Jeg lever riktignok i terminalen, men om det var så krise ville jeg gått til følgende ekstreme tiltak:

Laget meg en custom action!

Åpne Thunar, "Edit" -> "Configure custom actions".

Trykk på den vesle "+"-knappen, og fyll inn følgende:

Name: Open as root

Description: Open folder as root.

Command: gksudo thunar %d

Trykk på "Appearance and conditions"-fanen og se til at kun "Directories" er huket av.

Clickieclickie OK! Du kan nå høyreklikke på en katalog og få mulighet til å åpne som root.

http://thunar.xfce.org/pwiki/documentation/custom_actions

Lenke til kommentar

Poenget er jo at det ikke er noe bedre støtte for dette i Nautilus som er default filutforsker i Ubuntu.

Takk for tipset, det gjorde det litt greiere.

Jeg sa forøvrig aldri at dette var et kjempeproblem, snarere tvert i mot. Det er en bagatell som irriterer meg, for jeg ønsker at alt skal være minst like lettvint i Linux som i Windows. Men jeg har meldt meg på dev-mailinglisten til Thunar nå, så får jeg se om jeg får tid til å implementere det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...