Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte jording mellom battri og chass?


Anbefalte innlegg

hei, jeg lurte på om nå når jeg oppgraderer til 35 kvadrrat fra batteri og 35 kvadrat fra forsterker til chassi. Trenger jeg da bytte ut kabelen mellom bettri og chassi forran?

 

Har hørt at dette må gjøres og lurte da på om det er battrier eller chassis om sitter med "endelige" jording?

 

Om dette er batterier burde jeg vel bytte ut kabelen mellom battri og chassi også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan lønne seg å oppgradere kablene fra dynamo til batteri, dynamo til jord og batteri til jord med noe grovere. 16mm² skulle holde lenge om du da ikke skal ha strøm til å drive forsterkere som trekker ca120A+ kontinuerlig, basert på at du må trekke ca 1.5m kabel fra dynamo til batteri.

 

Chassis og karrosseri fungerer som jording i bilen, sørg for at det er god kontakt, skarp av lakken og rengjør skikkelig, spander gjerne en skvett ferromax etter du ha montert og festet kablene så slipper du rust og sørger for max kontakt.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Strømmen fordeler seg mellom å gå til dynamoen og til batteriet. Begge jordkoblingene til dynamoen og batteriet fungerer som "endelig jord". Chassis er bare en leder på lik linje med alle andre ledninger.

 

Elektronene kommer fra batteriet og dynamoen, går via ledning til chassis, så via chassis til alle jordkoblingene, så via ledningene til utstyret, igjennom utstyret, via ledning til sikringsboksen, via ledning fra sikringsboksen til dynamoen og batteriet (avhengig av kilde).

 

Siden både dynamoen og batteriet kan være koblet direkte til chassis er det allerde to kabler som sørger for jordkoblingen. Dersom det er nødvendig med mer kan den ene eller begge av disse byttes eller det kan f.eks legges inn en til kabel fra batteriet til chassis i tillegg til de som er fra før.

 

Somoftest er det bare noen få cm med kabel fra batteriet og til chassiset, så det utgjør ikke veldig stor del av et evt. spenningsfall. Det meste av spenningsfall ligger nok i dårlige koblinger til chassis. Chassis er en evig stor kabel, så mye metall at det ikke er snakk om spenningsfall i det hele tatt (dog er det ikke en superleder/0ohmsleder).

Lenke til kommentar

Du bør i det minste bytte kabel mellom batteri og chassis. Det er ikke lange biten det er snakk om, så det koster nesten ingenting. Og det er greit å være på den sikre siden. I noen biler er jordingskabelen fra batteri ekstremt tynn. Av og til bare en flat, fletta kabel som i tillegg kan være kraftig korrodert. Byttet på min gamle bil og da forsvant blinkinga i frontlysa når jeg spilte høyt.

 

Btw: Elektronene går faktisk fra jord til + :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...