MasterOfDisaster Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 hei, jeg lurte på om nå når jeg oppgraderer til 35 kvadrrat fra batteri og 35 kvadrat fra forsterker til chassi. Trenger jeg da bytte ut kabelen mellom bettri og chassi forran? Har hørt at dette må gjøres og lurte da på om det er battrier eller chassis om sitter med "endelige" jording? Om dette er batterier burde jeg vel bytte ut kabelen mellom battri og chassi også? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Det kan lønne seg å oppgradere kablene fra dynamo til batteri, dynamo til jord og batteri til jord med noe grovere. 16mm² skulle holde lenge om du da ikke skal ha strøm til å drive forsterkere som trekker ca120A+ kontinuerlig, basert på at du må trekke ca 1.5m kabel fra dynamo til batteri. Chassis og karrosseri fungerer som jording i bilen, sørg for at det er god kontakt, skarp av lakken og rengjør skikkelig, spander gjerne en skvett ferromax etter du ha montert og festet kablene så slipper du rust og sørger for max kontakt. Endret 26. juni 2007 av Jalla Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Strømmen fordeler seg mellom å gå til dynamoen og til batteriet. Begge jordkoblingene til dynamoen og batteriet fungerer som "endelig jord". Chassis er bare en leder på lik linje med alle andre ledninger. Elektronene kommer fra batteriet og dynamoen, går via ledning til chassis, så via chassis til alle jordkoblingene, så via ledningene til utstyret, igjennom utstyret, via ledning til sikringsboksen, via ledning fra sikringsboksen til dynamoen og batteriet (avhengig av kilde). Siden både dynamoen og batteriet kan være koblet direkte til chassis er det allerde to kabler som sørger for jordkoblingen. Dersom det er nødvendig med mer kan den ene eller begge av disse byttes eller det kan f.eks legges inn en til kabel fra batteriet til chassis i tillegg til de som er fra før. Somoftest er det bare noen få cm med kabel fra batteriet og til chassiset, så det utgjør ikke veldig stor del av et evt. spenningsfall. Det meste av spenningsfall ligger nok i dårlige koblinger til chassis. Chassis er en evig stor kabel, så mye metall at det ikke er snakk om spenningsfall i det hele tatt (dog er det ikke en superleder/0ohmsleder). Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Jeg fikk et lite tips om å bytte denne fordi det er batteriet som er enedlig jord. forsterkeren trekker 120A på max og jeg kjører ikke på dette konstant Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du bør i det minste bytte kabel mellom batteri og chassis. Det er ikke lange biten det er snakk om, så det koster nesten ingenting. Og det er greit å være på den sikre siden. I noen biler er jordingskabelen fra batteri ekstremt tynn. Av og til bare en flat, fletta kabel som i tillegg kan være kraftig korrodert. Byttet på min gamle bil og da forsvant blinkinga i frontlysa når jeg spilte høyt. Btw: Elektronene går faktisk fra jord til + Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå