Gå til innhold

Canon 100/2,8 USM Macro VS Canon 100/2,0 USM?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 400D med 18-55 kit og tenker å utvide med et nytt objektiv.

Jeg tenker på et 100 mm objektiv. Jeg har litt lyst på Macro, men er usikker på mye det går på bekostning av fokuseringshastighet. Dvs. hvor anvendelig er den som et "vanlig" objektiv? Fint om noen har erfaring med begge objektivene som er nevnt som emnetittel.

Endret av Finn-C400D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macro-objektivet er ganske tregt i fokusen, men det er utstyrt med en bryter som begrenser fokuseringsområdet, alik at det ikke vil jakte etter fokus over hele spennet. Det er et sylskarpt objektiv - skarpere enn 2.0-objektivet - men har også et trinn mindre blenderåpning. Tror jeg ville prioritert macro-objektivet dersom du ikke er avhengig av den større blenderen. Hvis du skal bruke objektivet hovedsaklig som portrettobjektiv, ville jeg kanskje valgt 2.0-objektivet.

Lenke til kommentar

Enig med Aetius her.

Hvis du har lyst til makrofoto, så er jo valget enkelt. 2.8 macro er i tillegg et meget godt portrettobjektiv til hode og halvfigur innendørs. Autofokusen er helt grei til vanlig bruk, men skal du drive sportsfotografering o.l. velger du nok et annet objektiv

Lenke til kommentar

Ville også valgt macroen om man har et snev av interesse for macro. Ellers er 100/2 et klart førstevalg pga pris, ett steg raskere, mindre, 'cream maker'. Skarpheten er i topp og nærmest identisk hos begge, så det er ikke noe som skal vippe stanga

I motsetning til Aetius mener jeg AF på macroen er lynkjapp! Et av de raskest fokuserende objektivene jeg har. Fra nærgrense på noen og 30 cm til uendelig tar det jo selvsagt sin tid, slik holder man jo ikke på. Men gjør man det, er det jo bare å spe på med MF siden objektivet har FTM. I normal operasjon er den rask som F.

[2.0 er ett steg raskere enn 2.8 ,-) ]

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...