Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2007 Admin'c: Akkurat når det gjelder SpaceWagons fra midten av 80-tallet, kan du være glad for at du har automat. De manuelle kassene her holder ca 60.000 mellom hver overhaling. OlaOlablakken: Færre bevegelige deler i en automatkasse? Hvor mange har du åpnet? En manuell kasse er mye enklere bygget, og bør dermed være mer driftssikker. Nye automater er både bedre og mer driftssikre enn de gamle, men regn med litt høyere forbruk og mer kostnader til vedlikehold (oftere oljeskift, for eks). I denne prisklassen ville jeg gått for en bil som var så enkel som mulig, slik at jeg kunne gjort det meste av vedlikeholdet selv. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2007 Er ikke DSG en type automatisk manuell? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 1. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2007 Er ikke DSG en type automatisk manuell? 8981194[/snapback] I praksis er det en elektronisk styrt manuell kasse med dobbel clutch. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2007 Ja, og derfor bør iikke de som agumenterer for automat, slå DSG under samme tak, fordi det faktisk har samme prinsipp som en manuell kasse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2007 Selv om DSG er en automatisk styrt manuellkasse, kan den ikke sammenlignes med enkelheten til en ren manuell kasse. Med 2 clutcher og to inngående akslinger i gearkassen er dette en kompleks konstruksjon, i tilllegg kommer all mekanikk og elektronikk for å styre denne. Blir spennende å lese erfaringene til DSG-brukere når kassene er kjørt noen år! Hovedforelene er selvsagt at man unngår tap i converteren (som som også lock-up converter hjelper litt på), og at gearskiftene går lynkjapt (siden neste gear ligger inne, man bytter bare clutch). Jeg antar at flere produsenter kommer med tilsvarende løsninger i de nærmeste årene. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 2. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2007 Fatters har DSG-kasse på audin, og den er deilig til å cruise med, men ikke noe mer. Det jeg missliker med ALLE automater er det at nånr man står stille (holder fot på brems og SÅ gir gass så blir det alltid litt "lagg". Det tar litt tid før det går framover.. Men manuell syns jeg dette går mye fortere fra man står stille til man kommer i fart. Automat kan PLUTSELIG bli meget dyrt å ha dersom den må overhales. Her snakker vi stort sett om priser fra 25.000-65.000kr, avhenger av bil og kasse. Jeg kan se for meg at det vil koste litt å overhale en DSG-kasse etter en 10år / 200-400kkm Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2007 Fatters har DSG-kasse på audin, og den er deilig til å cruise med, men ikke noe mer. Det jeg missliker med ALLE automater er det at nånr man står stille (holder fot på brems og SÅ gir gass så blir det alltid litt "lagg". Det tar litt tid før det går framover.. Men manuell syns jeg dette går mye fortere fra man står stille til man kommer i fart. Automat kan PLUTSELIG bli meget dyrt å ha dersom den må overhales. Her snakker vi stort sett om priser fra 25.000-65.000kr, avhenger av bil og kasse. Jeg kan se for meg at det vil koste litt å overhale en DSG-kasse etter en 10år / 200-400kkm 8986240[/snapback] Den tiden du snakker om når du tar benet fra fotbremsen og gasser til bilen faktisk beveger seg fremover var der på meg også når jeg kjørte en slik bil i førsten. Kunsten er å "lære" seg å bruke DSG'en effektivt. Noe jeg da tviler på du har satt av så mye tid til. Man har som kjent også muligheten for å gire manuelt. Man lærer seg også til å lese trafikkbildet litt annerledes med en DSG-kasse, slik at denne tiden (som forminskes mye ved bruk av manuell giring) ikke blir sjenerende. Tvert i mot så synes jeg DSG er MYE mer behaglig i bytrafikk enn manuell. Jeg kjører minst 200.000km. i året i jobb både med og uten DSG, så jeg føler jeg kanskje har mer erfaring rundt dette en gjennomsnittet. Men hvis man kjører en DSG kun iblandt, så kan jeg sjønne at man sitter igjen med en slik følelse. Det dreier seg rett og slett om og "lære" seg å bruke DSG'en effektivt. Du har rett i at en DSG kanskje kan være dyr og overhalle, men selv så skal jeg alikevel bytte bil før garantitiden utløper, noe jeg tror de fleste som kjøper bil i dag gjør. Det er ikke lønnssomt når man først har kjøpt seg ny bil og ha den til den blir 10 år+. Da ville jeg heller kjøpt en manuell ja. Det dreier seg til slutt om man er villig til å betale for litt "luksus". og bytte bil i rimelig tid. Ikke for at jeg tror DSG'en ryker sån uten videre (hvis man følger alle servicer). Men skulle det mot all forventning gjøre det, så kan det bli dyrt ja. Men som sagt... en typisk skeptiker som ikke vil bruke alt for mye penger på bil kjøper seg neppe ny bil og da vertfall ikke biler med DSG og slike ting. Om DSG'en min skulle ryke, så bryr det meg overhodet ikke. Jeg får gratis leiebil og bilen reparert, uten noe som helst ubehageligheter eller økonomiske utleggelser. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 7. juli 2007 Jeg kjører minst 200.000km. i året i jobb både med og uten DSG, så jeg føler jeg kanskje har mer erfaring rundt dette en gjennomsnittet. Du må ha en artig jobb. Om du har en vanlig arbeidstid på ca 1800 timer i året, og jobber 7,5 t om dagen, kjører du altså med en snitthastihet på nærmere 112 km/t. Er du testsjåfør på en racerbane, eller?? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg kjører minst 200.000km. i året i jobb både med og uten DSG, så jeg føler jeg kanskje har mer erfaring rundt dette en gjennomsnittet. Du må ha en artig jobb. Om du har en vanlig arbeidstid på ca 1800 timer i året, og jobber 7,5 t om dagen, kjører du altså med en snitthastihet på nærmere 112 km/t. Er du testsjåfør på en racerbane, eller?? 9026491[/snapback] Det er altså ikke noe 7 til 3 jobb jeg har. Jeg jobber til tider ganske mye og kjøring tur retur Fredrikstad-Kirkenes er ikke uvanlig. 200.000 km. var ett anslag fra min side. jeg tok det jeg hadde kjørt hittil i år og ganget det opp med antall mnd. da fikk jeg ca. 200.000 km. i året. Det kan altså hende at sluttrsultatet blir noe kortere. Jeg beundrer at faktisk gadd å regne ut dette.... Ikke har det relevans for tråden heller... Men men... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 8. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg kjører minst 200.000km. i året i jobb både med og uten DSG, så jeg føler jeg kanskje har mer erfaring rundt dette en gjennomsnittet. Du må ha en artig jobb. Om du har en vanlig arbeidstid på ca 1800 timer i året, og jobber 7,5 t om dagen, kjører du altså med en snitthastihet på nærmere 112 km/t. Er du testsjåfør på en racerbane, eller?? 9026491[/snapback] Det er altså ikke noe 7 til 3 jobb jeg har. Jeg jobber til tider ganske mye og kjøring tur retur Fredrikstad-Kirkenes er ikke uvanlig. 200.000 km. var ett anslag fra min side. jeg tok det jeg hadde kjørt hittil i år og ganget det opp med antall mnd. da fikk jeg ca. 200.000 km. i året. Det kan altså hende at sluttrsultatet blir noe kortere. Jeg beundrer at faktisk gadd å regne ut dette.... Ikke har det relevans for tråden heller... Men men... 9027136[/snapback] Grunnen til at jeg faktisk "gadd å regne det ut", er at jeg selv kjører ca 120-130000 km i året. Og jeg er nesten ikke hjemme.... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 8. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg kjører minst 200.000km. i året i jobb både med og uten DSG, så jeg føler jeg kanskje har mer erfaring rundt dette en gjennomsnittet. Du må ha en artig jobb. Om du har en vanlig arbeidstid på ca 1800 timer i året, og jobber 7,5 t om dagen, kjører du altså med en snitthastihet på nærmere 112 km/t. Er du testsjåfør på en racerbane, eller?? 9026491[/snapback] Det er altså ikke noe 7 til 3 jobb jeg har. Jeg jobber til tider ganske mye og kjøring tur retur Fredrikstad-Kirkenes er ikke uvanlig. 200.000 km. var ett anslag fra min side. jeg tok det jeg hadde kjørt hittil i år og ganget det opp med antall mnd. da fikk jeg ca. 200.000 km. i året. Det kan altså hende at sluttrsultatet blir noe kortere. Jeg beundrer at faktisk gadd å regne ut dette.... Ikke har det relevans for tråden heller... Men men... 9027136[/snapback] Grunnen til at jeg faktisk "gadd å regne det ut", er at jeg selv kjører ca 120-130000 km i året. Og jeg er nesten ikke hjemme.... 9028643[/snapback] Vel... Nå kan vel kanskje tråden fortsette som vanlig... siden vi nå har belyst hvor mye vi jobber.... Lenke til kommentar
Fattig Skrevet 9. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 9. juli 2007 Traff Autofil et ømt punkt, eller? Dette vil jeg si var å gjennomskue et dårlig forsøk på løgn om overdreven kjørelengde. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 23. juli 2007 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2007 Traff Autofil et ømt punkt, eller? Dette vil jeg si var å gjennomskue et dårlig forsøk på løgn om overdreven kjørelengde. 9035642[/snapback] Han treff overhodet ikkenoe ømt punkt... Grunnen til at jeg ikke har svart her før nå er nettopp forde jeg har vert ute å reist. Om du vil tro på meg eller ikke er sef. helt opp til deg. Kanskje det er du som rett og slett kanskje er litt misunnelig, siden jeg har mer erfaring en deg når det gjelder kjøring av bil? Denne saken kan dras veldig langt og jeg ser ingen grunn til å gjøre dette i denne tråden. Sulle du alikevel føle at jeg driver med løgn og fanteri, så foreslår jeg at vi tar resten via PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå