Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Vurderer bilkjøp, automat eller manuelt?!


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktige stedet men..

 

Som tittelen sier så vurderer jeg bilkjøp. Men stefaren min er litt mongo, om du kan si det sånn, og sier at automatgir bruker nærmere 50% mer bensin enn manuellt gir gjør. Det kan vel umulig stemme?!

 

Jeg tenkte en bil i retningen av en 87' M-B E-Klasse, til rundt 25-30k.

 

Vet jo selvfølgelig at sånt varierer, utifra bilen du har osv, men er det noen som kan gi meg et ca. estimat på hvor mye mer automatgir bruker av bensin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om dette er riktige stedet men..

 

Som tittelen sier så vurderer jeg bilkjøp. Men stefaren min er litt mongo, om du kan si det sånn, og sier at automatgir bruker nærmere 50% mer bensin enn manuellt gir gjør. Det kan vel umulig stemme?!

 

Jeg tenkte en bil i retningen av en 87' M-B E-Klasse, til rundt 25-30k.

 

Vet jo selvfølgelig at sånt varierer, utifra bilen du har osv, men er det noen som kan gi meg et ca. estimat på hvor mye mer automatgir bruker av bensin?

8946719[/snapback]

 

Hehe, 50% mer bensin var vel å ta litt hardt i, for å si det mildt. For en MB 230E (1985-1989) så er tallene følgende:

 

Forbruk per 10 km

-ved 90 km/t

4-tr. manuelt: 0,68 liter; med kat.: 0,72 liter

5-tr. manuelt: 0,66 liter; med kat.: 0,69 liter

automat: 0,71 liter; med kat.: 0,78 liter

 

-ved 120 km/t

4-tr. manuelt: 0,85 liter; med kat.: 0,90 liter

5-tr. manuelt: 0,81 liter; med kat.: 0,86 liter

automat: 0,87 liter; med kat.: 0,93 liter

 

-ved bykjøring

4-tr. manuelt: 1,11 liter; med kat.: 1,14 liter

5-tr. manuelt: 1,14 liter; med kat.: 1,17 liter

automat: 1,09 liter; med kat.: 1,14 liter

 

Minimal forskjell, med andre ord, og ved bykjøring er automaten faktisk bedre. Du finner mer info om de ulike Mercedes-modellene på Mercefreaken.com

 

Og sist men ikke minst, en god gammel E-klasse skal nytes med automatgir, spør du meg. Dette reflekteres forsåvidt også i bruktprisene, der biler med manuell girkasse er billigere og vanskeligere å få solgt enn biler med automat.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville kjøpt manuell hadde jeg vært deg. Automat er behagelig å kjøre og alt det der, men det er ikke få ganger jeg har lengtet etter å kunne gire ned og dra på forbi en trailer. Det er også morsommere på lange turer, da du har noe å gjøre enn å sitte å stirre rett frem og døse.

Lenke til kommentar

Automatkasser i eldre biler som den du nevner her er ganske treige og bilen virker mye daffere med en gammel automatkasse. Jeg ville så absolutt revurdert dette hvis jeg var deg.

 

Jeg har automat, eller DSG selv, men det er på en helt ny bil (VW Touran) og det er som natt og dag. En DSG-kasse som jeg har girer kjappere enn man fysisk klarer manuelt og den bruker normalt mindre drivstoff enn manuelt gir.

 

Men disse kassene kan sef. ikke sammenlignes overhodet, det var bare en generell info.

Lenke til kommentar
Automatkasser i eldre biler som den du nevner her er ganske treige og bilen virker mye daffere med en gammel automatkasse. Jeg ville så absolutt revurdert dette hvis jeg var deg.

 

Jeg har automat, eller DSG selv, men det er på en helt ny bil (VW Touran) og det er som natt og dag. En DSG-kasse som jeg har girer kjappere enn man fysisk klarer manuelt og den bruker normalt mindre drivstoff enn manuelt gir.

 

Men disse kassene kan sef. ikke sammenlignes overhodet, det var bare en generell info.

8947125[/snapback]

 

Joda, ser den. Men som overskriften også sa, dette er kun noe jeg vurderer. Nå -vet- jeg at jeg kan kjøpe en sånn bil, uten å angre på et sinnsykt bensinforbruk.

Lenke til kommentar
Automatkasser i eldre biler som den du nevner her er ganske treige og bilen virker mye daffere med en gammel automatkasse. Jeg ville så absolutt revurdert dette hvis jeg var deg.

 

Jovisst, vil man ha en sportslig bil så er jeg enig der, men en E-klasse er jo en god, gammel, distingvert cruiser, og da skal man som sagt ha automat, mener jeg. Gjerne i kombinasjon med en litt romslig motor (300E?). Fordelen med å kjøpe en slik bil med manuell kasse er jo selvsagt at det er bra muligheter for pruting.

 

EDIT: Om man er bekymret for treig og daff automatkasse så er det tross alt ikke verre enn å prøvekjøre bilen før man kjøper, og sjekke at den girer ned som den skal, at kickdown fungerer, og i det hele tatt. :thumbup:

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg ville kjøpt manuell hadde jeg vært deg. Automat er behagelig å kjøre og alt det der, men det er ikke få ganger jeg har lengtet etter å kunne gire ned og dra på forbi en trailer. Det er også morsommere på lange turer, da du har noe å gjøre enn å sitte å stirre rett frem og døse.

8946824[/snapback]

 

 

Hmm.

Når jeg er på langtur med den ene bilen min - som har manuelt gear - og har kommet over 60 km/t så er den gearstangen mer eller mindre bare til pynt (130 Hk Diesel).

 

Sitter for pokker ikke og gearer opp og ned for å "ha noe å gjøre"

:hmm:

 

NB

 

Har også en bil med automatgear og 150 Hk (Diesel) Forbikjøringer av trailere har ennå ikke bydd på problemer. Man bare trykker ned gasspedalen. Litt, eller mye om man ønsker kick down. Selv med automat drar den ut på gearet, men HELDIGVIS gearer den videre ved turtall som ikke er gunstig for motoren i lengden.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I denne prisklassen hadde jeg vurdert å gå for manuell uansett. Hvorfor? Bedre driftssikkerhet (med noen få unntak), og lavere kostnader til vedlikehold. Forskjellen i bensinforbruk betyr lite for meg, jeg fyller når jeg må uansett. Jeg har kjørt mange dårlige automatkasser, og noen gode.

 

Jeg kjører mye bil, både automat og manuell. Søndagstur med svigermor håndterer automaten fint, men jeg ender ofte opp med å geare manuelt selv med automatbiler, spesielt ved litt inspirert kjøring.

Lenke til kommentar

Automat er absolutt kurrant. Men disse mercedes automat kassene er ikke noe kjappe ;) Litt treige når du skal "kicke" den, og når kassen er kald..

 

Når det gjelder driftsikkerhet er det mye det samme, de fleste automatkasser varer bilen ut! og mange tåler mer enn de manuelle på samme bil.

 

Jeg ville hatt automat i en Mercedes :thumbup: Dette er deilige cruise biler, ikke noen herjebiler. Da kjøper man Sierra! :innocent:

Lenke til kommentar

Man har jo en semi-manuelt funksjon på automatgir? Den kan man jo bruke når man føler for at man vil ha mer kontroll over hvilket gir man skal bruke i situasjonen.

 

Men det er noe jeg har lurt lenge på...da jeg var på glattkjøring med kjøreskolen så lærte vi noe unnamanøveringsteknikk som innebærte å tråkke ned clutchen, også styre unna. Men åssen skal man få gjort det hvis man har automatgir, som ikke har noe clutch å tråkke på?

Lenke til kommentar

50% var meget drøyt. Men automatkasser (av den gamle typen, ikke dsg eller ulike tronic kasser), er dauere og bruker mer bensin enn manuelle kasser. Det hjelper ikke at automater også klarer dra helt opp til rødmerket så lenge responsen er laber og kassen er tyngre(i begge betydninger av ordet)

 

Men mange % tror jeg ikke det er snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Slippe gassen holder ikke, da får du brems på bakhjulene og snurrer. Du må slå kassen i N!

 

Eventuelt: Med litt øvelse kan du gå passe av gassen, slik at du hverken har trekk eller brems fra motoren, men dette er ikke lett....

Lenke til kommentar

har selv en '85 spacewagon med automat og den sluker bensin, på korte turer bruker den lett halvannen liter på milen, det at den er daff med automat stemmer nok ikke i mitt tilfelle men husk at en automatkasse slites og må skiftes om det ikke er gjort på alle de årene den har vært i bruk.

 

Jeg ville definitivt gått for manuelt gir på en så gammel bil, det er mye penger å spare på bensin.

Lenke til kommentar
En automatkasse av nyere dato er faktisk mer driftssikker enn en manuell,pga automatkasse har færre bevegelige deler

Vel. Girkasser av nyere dato går så å si aldri i stykker. Eneste unntaket jeg har hørt om, er VAG-automater som kneler. Da er gjerne motoren trimmet (chippet) mer enn automatkassa tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...