Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Stilige dieselbiler - tips & forslag?


Anbefalte innlegg

almar, du sammenligner jo biler av ulik størrelse. Ser ikke helt relevansen med det. Dessuten snakket jeg ikke om sterke motorer. Jeg sa at bensinmotorer kan dra lengre ut.

8966531[/snapback]

 

Nåja, du kan da dra en skikkelig diesel ganske langt også, ref. Audis LeMans diesel-kanoner ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ÅÅÅh jeg snakker jo om vanlige biler. Skal jeg liste alle bensinbiler som kan dras lengre enn audi lemans? Det er jo ikke akkurat relevant med det jeg snakket om ... (nå blir jeg litt frustrert) :p

8966643[/snapback]

 

Nettopp, men det har ingen relevans what so ever i denne tråden.

 

On topic bitte schön...

Lenke til kommentar

For det første så har jeg ikke noe vitenskapelig svar på hva som er best av bensin og diesel. Men det jeg vet er at bensin er sakte og sikkert på vei ut, i fordel for diesel. (Hvorfor vet jeg ikke)

 

Så til saken:

Jeg hadde en Golf 1,6 105HK. 2002 mod. og kan si meg enig med det Almar84 sier lenger opp her. I utgangspunktet så er jo ikke den bilen en kraftbombe, men man kjenner det faktisk veldig godt at man har med seg en passasjer ekstra. Er man iherdig og kjenner godt nok etter, så kjenner man faktisk forskjell på om bilen har full/tom tank også. Ikke så veldig graverende, men litt er det.

 

For å si det enkelt: Denne bilen ville jeg ikke dratt på ferie med 5 mennesker i bilen med bagasje. Ikke forde den blir for liten, men forde motoren rett og slett ikke orker det. (har prøvd)

 

Kjørte opp trollstigen og jeg må si at jeg minst må ha satt norgesrekord i giring. Bilen trakk greit mellom 3500 - 5000 omdr. men under 3500 omdr. var det absolutt null og hente!

Ingenting...nada..niks!

 

Bortsett fra i 1. giret så var det komplett umulig og kjøre opp trollstigen med lavere omdr. en dette.

 

MEN! så til min store overaskelse så lånte jeg onkelen min sin bil (som bor i Molde) en tur på trollstigen. Vi var 4 stk. i bilen og litt bagasje. Bilen var en Toyota Yaris 1.4 90HK diesel. Lå i andre gir hele veien opp og rørte ikke girspaken.

 

Jeg vet at kanskje Golfen akselererer og går kjappere rett frem på veier uten stigninger, men golfen hadde ikke hatt nubbesjans hvis vi skulle kjørt om kapp opp trollstigen!

 

Ja.. en dieselbil har nok litt smalere register enn en bensin, men hvor ofte presser man motoren til over 5-6.000 omdr.? Det er jo ikke det som er kult og dra bilen så langt opp på turtall at fotgjengere driter i buksa når du kjører forbi?

 

Med diesel så mener jeg man får kreftene der man trenger dem. Nemmelig fra start. Og på nyere dieselbiler så har du også krefter lenger opp.

 

Min bil er en Touran 2.0TDI med 220HK. og den drar jamt og rått (uten noe som helst endring i draget) fra 1700 til 4600 omdr. DSG'en girer kjappere enn man klarer manuelt og derfor hadde jeg vert på toppen av trollstigen med maks last i bilen + campingvogn på slep før Golfen jeg snbakket om her.

 

Jeg skjønner som sagt at man ikke kan sammenligne en 1.6 105HK. bensin med en 220HK. TDI, men det jeg vil frem til er at motoren i min bil er ufattelig morsom! Det eneste jeg har å utsette på min bil er at jeg rett og slett ikke får veigrep nok. (skulle vert 4motion)

 

Skal jeg kjøre om kapp med noen (noe jeg sjelden/aldri gjør) så kan jeg rett og slett ikke gi full gass. Jeg kan ikke gi full gass før bilen girer 3. gir.

 

Konklusjon: Diesel har mye krefter der man trenger dem, mens bensin har litt krefter der man trenger dem, og mere krefter der hvor man begynner å skremme fotgjengere.

Lenke til kommentar
en yaris veier vel betydelig mindre enn en golf 4..?

8966962[/snapback]

Yarisen veier ca. 200kg. mindre enn golfen.

 

Uansett, så hadde Yarisen også mindre motor hvis man ser på volum og antall hester.

 

Men kreftene denne yarisen hadde var formidable! Jeg sier ikke at Yaris er ett fartsmonster, for det er den ikke, men en liten dieselmotor er mye mer anvendelig enn en bensinmotor i samme sjanger.

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg også anbefale Polo / Polo Cross 1.4TDi, dette er en sprek liten loppe på 75 dieselhester som lett oppgraderes til 90-95hk. Den er faktisk fryktelig mye sprekere enn en skulle trodd.

8966835[/snapback]

 

Jeg hadde en 2003 modell Polo 1.4 l TDI. Det var bare noe dritt :thumbdown:

Brukte endel olje også.

Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg også anbefale Polo / Polo Cross 1.4TDi, dette er en sprek liten loppe på 75 dieselhester som lett oppgraderes til 90-95hk. Den er faktisk fryktelig mye sprekere enn en skulle trodd.

8966835[/snapback]

 

Jeg hadde en 2003 modell Polo 1.4 l TDI. Det var bare noe dritt :thumbdown:

Brukte endel olje også.

8967982[/snapback]

 

Nå snakker jeg om den nye Poloen jeg da... Det er fullstendig likegyldig hva du hadde før, de nye motorene er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt en splitter ny Polo Blue motion med 80HK. diesel. Den gikk faktisk ganske så bra! Sterk som en okse!

 

Jeg har også vert eier av en 1994 mod. Polo Sport 16V med 100HK. (bensin) og må si at den var på lang nær så kjapp som den nye Poloen. Men vi snakker da sef. om en 94-mod. da... men dog...

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Forøvrig kan jeg også anbefale Polo / Polo Cross 1.4TDi, dette er en sprek liten loppe på 75 dieselhester som lett oppgraderes til 90-95hk. Den er faktisk fryktelig mye sprekere enn en skulle trodd.

8966835[/snapback]

 

Jeg hadde en 2003 modell Polo 1.4 l TDI. Det var bare noe dritt :thumbdown:

Brukte endel olje også.

8967982[/snapback]

 

Nå snakker jeg om den nye Poloen jeg da... Det er fullstendig likegyldig hva du hadde før, de nye motorene er noe helt annet.

8968422[/snapback]

 

Jaha, du vet vel best. Hvilken forskjeller er det da ?

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt en splitter ny Polo Blue motion med 80HK. diesel. Den gikk faktisk ganske så bra! Sterk som en okse!

8968450[/snapback]

 

Tviler sterkt på at forskjellen mellom denne og standard 1.4 l TDI 75 hk er så stor. I så fall er den treg å akselere ca. 13 sek 0-100, død under 1800 omdreninger og vanskelig å kjøre i kø/lav fart (det gjelder nyere TDI motorene fra VAG da de litt eldre var lettere bakkestart på).

 

Etter min mening egner rett og slett ikke VAG sine TDI motorer i bykjøring uten automat. Bråkete er de også når de kalde og ved akselerasjon.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt både touran, Golf Plus, Golf og passat med manuell giring i by, og deler overhodet ikke din påstand angående VW sine dieselmotorer.

 

Jeg har sef. også kjørt andre biler som Ford Focus, Mazda 5 og enda flere, slik at jeg har noe å sammenligne med. Jeg kjører nemmelig veldig mye bil i jobben. over 200.000 km. i året. så man kan si jeg har litt erfaring angående dette.

 

Det er ikke akselerasjonen som er så fantastisk med små dieselmotorer. Det har jeg aldri sagt eller nevnt. Men den har desto mer krefter der man trenger dem, kontra tilsvarende bensinmotorer. Dessuten så er dieseldrevne biler en del billigere i drift enn bensin. Forsikringen er også jamt under bensindrevne biler. (dette gjelder mest de større bensin/diesel motorene)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar
Jeg har kjørt en splitter ny Polo Blue motion med 80HK. diesel. Den gikk faktisk ganske så bra! Sterk som en okse!

8968450[/snapback]

 

Tviler sterkt på at forskjellen mellom denne og standard 1.4 l TDI 75 hk er så stor. I så fall er den treg å akselere ca. 13 sek 0-100, død under 1800 omdreninger og vanskelig å kjøre i kø/lav fart (det gjelder nyere TDI motorene fra VAG da de litt eldre var lettere bakkestart på).

 

Etter min mening egner rett og slett ikke VAG sine TDI motorer i bykjøring uten automat. Bråkete er de også når de kalde og ved akselerasjon.

8968945[/snapback]

 

 

For siste gang - Ikke uttal deg om noe du ikke har prøvd!

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at forskjellen mellom denne og standard 1.4 l TDI 75 hk er så stor. I så fall er den treg å akselere ca. 13 sek 0-100, død under 1800 omdreninger og vanskelig å kjøre i kø/lav fart (det gjelder nyere TDI motorene fra VAG da de litt eldre var lettere bakkestart på).

Alt er ikke motor heller vetu... Kommer litt ann på utvekslingen også. Det ligger nok mye jobb i driverk og girkasse også... ikke bare motor.

 

Mange faktorer som spiller inn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke prøvd 1.4 TDi til VW, men har kjørt Astra med 1.3 CDTi. Når man er i siget, og har over 1800 trekker den overraskende bra, det lave volumet tatt i betraktning, men på lavt turtall og uten turbotrykk er den helt kraftløs. Når du starter fra tomgang drar det ikke i det hele tatt, og hver gang du gearer (og mister turbotrykk) er det en forsinkelse på 1-2 sek før det drar igjen. Automat ville kanskje hjulpet på kjøreinntrykket?

Lenke til kommentar
Kjører en 03 Audi A4, 1,9tdi, dette er en fin bil med passe motor som drar godt, fungerer bra både på bykjøring og langkjøring (lavt forbruk).

8969540[/snapback]

Samme motoren som sitter i Touran 1.9TDI (105HK.)

Å ja.. den drar slett ikke verst til å være en 105HK'er!

 

Nå er vel Touran'en også en tyngere bil... så Audien bør kanskje gå enda LITT bedre.

Men mye er det nok ikke. Uansett, så kan jeg bekrefte dine erfaringer.

Lenke til kommentar
GigaFlow: Har 130 hesters motoren :) så går bra nok ja.

prøvde 105'ern i en Golf 2004 nå nylig, synes den gikk merkbart dårligere, spesielt tredjegiret drar bedre på Audien jeg kjører

8969575[/snapback]

130HK'eren ja... da drar den nok bra ja :)

 

Kan jo tenke deg åssen min drar da.. med 220HK. og 410NM. :)

Helt rått.

 

Har kjørt en BMW 525IX med 218HK. V6'er og jeg synes min bil virker mye sterkere, selv om BMW'en er noe raskere på papiret.

 

Uansett så hadde ikke BMW'en sjans i en bratt oppoverbakke... hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...