Gå til innhold

Overklokking av XP2000+

Lemric

Anbefalte innlegg

Jeg har da en XP2000+ som jeg vil kjøre opp til 166mhz fsb... Den står på et ASUS A7V333 hk med 512mb 333mhz ddr brikke... Siden den ikke kjører på mer enn 266 som standard, vil jeg gjerne utnytte resten av potensialet...

Jeg har låst opp cpu ved hjelp av å koble sammen L1 broene og kan stille multiplier på alt fra 5-12,5... Eneste problemet er at når jeg setter den på 10x166 for jeg bare en koz liten dame som sier "system failure due to cpu overklocking" Den kjører jo på lavere hastighet enn det som er standard og nå kjører den fint på 160...

Skjønner jo at det er en begrensning her, men finnes det noen her ute som har klart det??

Jeg har vannkjøling og har satt v-coren til 1,8V...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har også låst opp min xp2000+ ved å lakke over L1 - broene.

Jeg kjører den konstant på 10 * 175 MHz = 1750 MHz for tiden.

(Dvs. i overkant av en xp2100+). vcore er 1.8 V. Den klarer nok en del høyere, men jeg har bare luftkjøling (Mist Silent Twin).

Sjekk ras/cas - settingene. Det kan være at minnet ditt ikke takler 166MHz busshastighet med gjeldende innstillinger. (Prøv eventuelt å sette dem til lavere innstillinger og se om det fungerer da).

Har du forresten sjekket i Bios at du har fsb divideren på 5 slik at pci og agp - bussene er på hhv. 33 MHz og 33 MHz * 2 = 66 MHz?

Dersom du har glemt dette og den står på 4 vil pci bussen bli 41,5 noe som både lydkort, nettverkskort og harddisker kan få problemer med å takle. Agp buss vil være 83 MHz og dermed 17 MHz over spesifikasjonen.

En ting som også bør sjekkes er at du har en relativt ny versjon av biosen på hovedkortet, i tilfelle det kan være en feil i bios som gjør at du ikke får kjørt 166 MHz buss.

Lenke til kommentar

Tja, jeg lett litt fram og tilbake, men fant ikke noe som kunne stilles fra 4 til 5... Noen forslag til hva det kan stå der hvor det skal stille??

Ellers har jeg nyeste versjon av BIOS, så det skulle ikke by på noen problemer...

Og på RAS to CAS latensy og sånt kan jeg stille fre 3T til 2T... Er det lavere?? =) Ekke helt dreven på det her med ram se...

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jo, det skal stå noe sånt som Fsb ratio, fsp clock divider eller noe lignende. Det pleier å være på samme 'side' som der man kan endre cpu frekvenser og volt. Se forresten i manualen til HK under bios innstillinger. Asus pleier å ha svært gode manualer så det står nok noe der. (Gå eventuelt til nettsidene deres og last ned manual).

Jeg ordla meg litt feil angående ras/cas - settings. For disse gjelder det at jo høyere tall man setter, jo høyere er aksesstidene minnet kjøres på (hver enhet angir en cpu - klokke), og ytelsen blir dermed lavere. Cas til ras delay på 2 gir f.eks. noe høyere ytelse enn 3. Det samme gjelder for de andre ras/cas - innstillingene. Sjekk som sagt i manualen, regner med at det står noen standard innstillinger der. Det finnes også antagelig et par valg i bios med forhåndsdefinerte innstillinger. (noe a la 'Load failsafe defaults', 'load setup defaults' e.l. som har konservative innstillinger på alt som har med systemets ytelse). Du kan laste et slikt alternativ, endre på cpu - innstillingene og prøve om det fungerer.

Med vannkjøling som du har og litt ekstra volt på cpu skal du nok kunne klokke den en del opp, så jeg tror ikke det er selve cpu som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...