Gå til innhold

Vista x64 vs x86 - OEM vs Retail - mini-FAQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil alltid anbefale engelsk uansett om det er XP/Vista da det er hundre ganger lettere å google å finne løsninger guides etc (og ikke minst langt flere "treff") utfra systemresponser/dialogbokser/feilmeldinger som man får på engelsk.

Dessuten er mange også vant til engelske keyboard shortcuts.

Som f.eks høyreklikk i explorer trykk N og F for opprett "New" "Folder" . Slike ting er vanskelig å omstille seg til om man er vant med engelsk og havner på et norsk språklig windows OS.

Det myldrer også av dårlige oversettelser.

Se bilde over Vistas Norske nettverks senter hvor switchene har fått "norsk" navn :!: .

post-35394-1224237807_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
HærreGud....."Bytt".......hvem er det som sitter og oversetter dette egentlig? De burde jo vært slengt i en massegrav og påtehttp://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=HærreGudnt.

:hmm:Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'HærreGud' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka.

fra: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...mp;OPP=HærreGud

ikke alle er like flinke som deg og syar2003 å tolke engelsk, men men :cry:

hvis jeg skal oversette ditt " Hærregud " til engelsk har jeg kanskje kommet med: " Army god "

lykke til med dine kommentarer

Endret av p@ge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg vil alltid anbefale engelsk uansett om det er XP/Vista da det er hundre ganger lettere å google å finne løsninger guides etc (og ikke minst langt flere "treff") utfra systemresponser/dialogbokser/feilmeldinger som man får på engelsk.

En annen fordel med engelsk OS er at man får en del oppdateringer raskere. SP1 var jo klar i engelsk versjon en god del før den norske. Ikke noe voldsomt stort poeng, men jeg liker ikke å vente. :wee:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Jeg er på ferd til og bygge ny pc fra bunn av for første gang. Delen vil vell strømme inn døren den kommende måneden, og håper på att alle delene er ankommet til midten av februar så jeg kan skru vidunderet i sammen.

Men når det kommer til hvilket OS jeg skal kjøre er jeg fortsatt veldig usikker. Dersom det er og anbetalle med engelsk fremfor norsk, som det er snakk om over her kjører jeg gjerne med engelsk, ettersom det stortsett er alt annet utennom OS'n som har vært engelskspråklig for meg før, så all-over engelsk er bare fint.

Men så er det jo dette spørsmålet for meg, som for enkelte andre. x32 eller x64? Jeg har veldig lyst til og prøve å kjøre på meg x64 for og teste dette, samt att x64 er jo fremtiden. Men så er jeg jo, som enkelte andre, redd for kompatibiliteten med programvare hovedsakelig for x32.

Er dette noe stort problem generelt? Og vil det være enkelt å rette driverproblemer o.l.? Vil nok kjøre det nyeste av MS Office, photoshop, microsoft visual studios, brenne-programmer, video-redigering o.l. Samt spill fra nyere spill. Spill eldre enn ett år er nok uaktuelt nå. Vil jeg trenge og bekymre meg noe spesielt når det kommer til dette? Og vil det bli problematiskt med programmer som Damn NFO reader, VLC media player, DeamonTools, PowerISO etc?

Og nedlastet programvare, video o.l. generelt sett? Vil dette by på problemer med OEM x64?

Og nå ryktes det jo att Windows 7 er klart til julen, og med den sålangt meget gode omtalen vil nok Windows 7 bli kjøpt inn kort stund etter det er tilgjengelig. Men hvilken Vista burde jeg velge? Jeg har laptop med Vista Buisness, men ser ikke helt hvilke ekstra fordeler Business har gitt? Så ettersom jeg ikke vet av noe som er spesielt for Buisness som jeg bruker vil det da holde med Home Bacis, eller burde jeg her gå for Home Premium?

Har lest igjennom tråden, men sitter fortsatt med litt skepsis. Men dersom det er som de fleste sier, att x64 går i 95% av tilfellene knirkefritt, og eventuelle driverproblemer er enkle å løse så går ejg nok for x64.

Endret av ChristianEx
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...