Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere speil på gipsvegg

Anbefalte innlegg

Vel så viste det seg at veggen på soverommet bestod av gipsplater. Så da gikk planen min om og bruke treskruer bort.

Har søkt litt på nettet og man skal bruke Mollyplugger aka gipsanker. Har noen liggende i skrinet mitt, men de er av plast. Duger de da? Og hvordan bruker man de? Må man ha borremaskin?

Speilet (som ikke skal i taket ahem) har to fester, og speilet veier nesten 13 kg.

Noen som kan svare meg nå hadde jeg blitt glad, for jeg er så utålmodig av og få det opp i dag :)

AS,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er kanskje driva-plugger.

35729_195_114.jpg

Ikke vist på bildet er at det går vanlige treskruer i disse. Pleier å følge med.

Og dukker det opp en trestender så er det bare å gå over til bare treskrue i stedet.

Dukker det opp hvitt plastmaterieale, evt. svart, brun, gul/grønn, er det verre...i så fall lurt å holde fingra unna drillchucken.

Men gipsanker, med stålplater som knekker ut i fire retninger, gir nok størst bæreevne. Drivapluggene tåler ganske mye og 6-7 kg pr skrue er uproblematisk så lenge skruen ikke står langt ut. Kommer litt an på om speilet har kroker som skal henge eller om du skal klemme festet mot veggen. Ikke helt lett å beskrive...

Endret av clink
Lenke til kommentar
Det du trenger er kanskje driva-plugger.

35729_195_114.jpg

Ikke vist på bildet er at det går vanlige treskruer i disse. Pleier å følge med.

Og dukker det opp en trestender så er det bare å gå over til bare treskrue i stedet.

Dukker det opp hvitt plastmaterieale, evt. svart, brun, gul/grønn, er det verre...i så fall lurt å holde fingra unna drillchucken.

Men gipsanker, med stålplater som knekker ut i fire retninger, gir nok størst bæreevne. Drivapluggene tåler ganske mye og 6-7 kg pr skrue er uproblematisk så lenge skruen ikke står langt ut. Kommer litt an på om speilet har kroker som skal henge eller om du skal klemme festet mot veggen. Ikke helt lett å beskrive...

8946902[/snapback]

Jeg bruker disse selv, og duger til det aller meste, jeg har svært tunge hyller på veggen (gipsvegg) som er festet med slike drivaskruer..

Det følger med treskruer til å skru inn i disse, men man kan også bruke vanlige treskruer man har liggende hjemme også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...