Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bivirkninger av p-piller

Hilde87

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat begynt med mercilon som jeg har fått anbefalt av ei venninne.

Men det står på pakken at vanlige bivirkninger er vektøkning? Og helsesøstera sa det er vanlig å legge på seg litt vann??

Sånn sett er det dumt å begynne samtidig med sommerferien/bikinisesongen.. i tilfelle jeg skulle merke at jeg har lagt på meg =/

Kan man avbryte midt i pillene, eller må man bruke opp alle først og se om bivirkingene går over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hey hilde

Jeg har gått på Mercilon i et halvt år nå (gikk på trionetta og trionodiol i 3,5 år)

Det er langt i fra noe stor vektøkning du opplever, hvis du i det hele tatt skulle få noen vektøkning.

Jeg har aldri lagt merke til at jeg har lagt på meg pga p-pillene.

Så lenge du gjør som vanlig (trener hvis du gjør det osv) så burde du ikke merke noen forskjell i grunn.

Og det er ikke smart å avbryt nå. Du bør ta brettet helt ut, og hvis du da vil slutte så er jo det lov. :)

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er ikke noe forskning som tyder på å at p-pillebruk fører til vektøkning, ja man kan binde litt vann, men ikke noe mer enn i en vanlig menssyklus. Apetitten kan øke hos noen, men om du spiser og trener normalt skal du ikke merke noe. At vektøkning er knyttet så tett opp til p-piller kan liksågreit ha med at jenter i alderen man gjerne begynner på p-piller (16-17) legger lettere på seg enn tidligere, med eller uten piller. Det kan fort brukes som en unnskyldning til hvorfor man har lagt på seg, selv om det ikke har noe med saken å gjøre :)

Jeg antar du ikke begynner på p-piller for "moro skyld" men fordi du faktisk trenger dem. Med mindre man har sex eller store plager under menstruasjon bør man ikke gå på p-piller, det er unødvendige doser med hormoner tilført til kroppen uten grunn. Men trenger du dem, så er det greit å ta i betraktning at p-piller er et av de sikreste prevensjonsmidlene vi har, og at det er litt dumt å slutte på dem bare for å ikke legge på seg. Og det er jo en viss sviktende logikk med å ende opp med å bli gravid fordi man ikke ønsker å bli feit :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...