Gå til innhold

hjelp med Olympus E-400

Anbefalte innlegg

Kan noen være så snill å hjelpe? :innocent:

Fikk mitt første speilreflekskamera for noen dager siden og har myyyyyye å sette meg inn i. Leser og prøver,men finner ikke ut av hvilken innstilling som er best å bruke til barn i bevegelse.(både inne og ute) Blir uklart uansett hva jeg gjør :hmm: Men som sagt,heeeelt grønn på området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du kanskje lagt ut noen bilder med EXIF? Bruker du et automatisk program eller full manuell kontrol?

At bildene blir uklare kan skyldes bevegelsesuskarphet (evt den berømte "camera shake"'en) pga for lang lukkertid, men uten å ha sett eksempel og data, blir det bare gjetting.

Bruker du autofokus eller manuell? Manuell fokus krever litt trening, og lekende barn er vel kanskje ikke det beste subjektet å trene på :) Ville brukte statiske subjekter til å trene på manuell fokus til å begynne med...

Lenke til kommentar

takk for at du prøvde :blush:

foreløpig holder jeg meg til auto :thumbup:

ja,jeg skjønner vel egentlig at bevegelser er vel ikke det man skal trene på først,men vil jo så gjerne ta bilde av min 7 mnd gamle baby som ikke kan sitte/ligge rolig :D

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke programmer som er tilgjengelige på Olympusen, men prøv f.eks å bruke lukkerprioritet og prøv med lukkertider mellom 1/200 og 1/500 sekunder for å se om det hjelper. Det skulle fryse bevegelsene temmelig bra.

Eventuelt om det finnes et sportsprogram, kunne du prøve å bruke det...

Lenke til kommentar

Hei, Erik i Olympus her.

På E-400 har du et sportsprogram (symbolet er en kar som løper). Dette vil gjøre at kameraet automatisk tilpasser seg lysforholdene, men gir deg en kortest mulig lukkertid etter forholdene, for å forsøke å fryse bevegelser.

Sjekk også hvilken autofokus-innstilling du har. MF = manuell fokus, og du må gjøre jobben selv. AF-S = autofokus hvor fokus låses på en viss avstand, og holder seg der til du ber den fokusere på nytt. AF-C = autofokusen jobber hele tiden, og prøver å gi deg skarpest mulig bilde av det du til enhver tid peker på.

Kan hende har du også satt ISO-verdien lavt, og at det gir deg lange lukkertider?

Vanskelig å si uten bilder og EXIF...

Men et godt tips kan være å ringe vår gratis support-telefon: 00800 67 10 83 00. De vil kunne veilede deg gjennom alle kameraets innstillinger.

Lenke til kommentar

Her er noen tips.

Skru Kameraet i A modus (blenderprioritet)

Vri på hjulet til du oppnår størst mulig blender (3.5 ved 14mm brennvidde, 5.6 ved 42mm)

Sett ISO til 400

Skru av automatisk "popup" av blits.

Slå av blits som hjelpelampe ved fokusering i svakt lys. (autofocus assist OFF)

Det viktigste!:

Sørg for god belysning/lyssetting feks. ved et vindu innendørs. Prøv med hvite lakener ol. for å lette opp i skyggepartier.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare konstatere at ja; du har mye å sette deg inn i.

Husk at når du skal fange ting i bevegelse, så krever dette oftest en meget kort lukker... fra 1/200 og kortere. Dette gjør gjerne at du vil bruke en åpen blender (sikkert mellom 3.5-5.6 hvis du har kit-objektivet) og en ISO verdi som gjør at du kan bruke så kjapp lukker.

Merk at med et annet objektiv (som den "berømte" 14-54 f/2,8-3,5), vil du få mer lys inn og kan ha kortere lukkertid pga åpnere blender. .., men husk at åpen blender går ut over skarpheten.

Forslag; Les rundt om kring på forumet her..... mye nyttig informasjon...

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...