Gå til innhold

Hvordan oppstod det første programmet?

Anbefalte innlegg

nei nei nei, er du overhodet kjennt med blackbox konseptet?

input->["datamaskin" + program + lagrede data] -> output, [dette er boxen]

la oss ta barnehage eksemplet;

du skal bake en kake

ingrediensene er input, oppskriften er kildekoden, tolkingen og utførelsen av oppskriften på ingrediensene er programmet, datamaskinen er da hvem som utfører dette(en person, kjøkkenmaskin) og den ferdige kaken er output.

forskjellige oppskrifter gir forskjellige kaker

oppskriften er skrevet/programert på en spesiell måte slik at datamaskinen kan forstå det(og den som lagde oppskriften)

enklere nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

abstrasksjonsnivå... right... skjønner ikke bæret jeg :)

men den derre symaskina vil du aldri klare å overtale meg til å være noe annet enn en båndspiller. Greit man kan si den er "programmerbar", men du må innrømme at den prinsipielt er det samme som en båndspiller, eller?

edit: hadde skrevet noe selv ikke jeg forsto hva betydde

Lenke til kommentar

jeg er enig i at det er litt klønete å forstå Jaquard veven, men faktum er at den oppfyller kravet til hva vi i dag forsår som et program; blackbox paradigmet.

input->[blackbox]->output

avhengig av hvilket program box'en kjører vil prosessere input slik at output korresponderer med hva den er programmert til å gjøre.

Lenke til kommentar

Du motsier deg selv litt nå Legion...

Veven kan ikke være et program samtidig som den er programmert til noe. Enten er den et program som blir kjørt av noe annet (hva da liksom?) eller så er det en maskin som kjører et program (hullkort/mønstre)

Blackbox-paradigmet ditt brukes vel faktisk ikke om programmer i denne sammenhengen, men i forbindelse med testing av systemer. Ikke bland sammen nå

Oppgi gjerne litt kilder for påstanden din. (Skal lete etter mine egne)

Lenke til kommentar
Du motsier deg selv litt nå Legion...

Veven kan ikke være et program samtidig som den er programmert til noe. Enten er den et program som blir kjørt av noe annet (hva da liksom?) eller så er det en maskin som kjører et program (hullkort/mønstre)

Blackbox-paradigmet ditt brukes vel faktisk ikke om programmer i denne sammenhengen, men i forbindelse med testing av systemer. Ikke bland sammen nå

Oppgi gjerne litt kilder for påstanden din. (Skal lete etter mine egne)

jeg sa ikke at den er et program, jeg sa at den oppfyller kravet til hva et program gjør, tenker igjen abstrakt. som tidligere sagt; blackbox: datamaskin/hardware + program + lagrede data.

veven tolker hullkortene, vever tøy av tråd. Enkelt og greit

Jaquard veven er den første programmerbare maskinen som ble bygget, det er det ikke noe tvil om, basta! Babbage var tidligere ute, men bygget aldri ferdig noen maskin, bare en prototyp(dersom jeg husker riktig) som gjorde litt

man kan drukte i info om dette, noe er:

Computer Science - An Overview, Brookshear

The analytical engine, decker og hirshfield

Structure and Interpretation of Computer Programs, Abelson, Sussman og Sussman

http://www-ece.rice.edu/~dhj/History/computer.html

Lenke til kommentar
med fare for å kaste bensin på bålet; hva med Pascal og kalkulatoren hans? Def tidligere enn Babbage

les litt tilbake i tråden så ser du at jeg allerede har nevnt Pascals kalkulator, men denne er ikke programmerbar. det er Jaquard veven

Lenke til kommentar
kan disse kalles programmer? I bunn og grunn er det jo som et båndopptak, mener jeg. Jeg kan ikke definisjonen av et program, men for meg vil disse strikkeoppskriftene aldri være programmer...

helt enig, dette er programmer :woot:

Lenke til kommentar

Uansett hvor mye Legion skravler i vei, så vil nok heller aldri jeg "akdseptere" Jaquard-veven som et program. Det virker litt difust når jeg sitter her i Mozilla-en min og skriver innlegg på forum.hardware.no, at du kunne putte et hullkort inn i en sak, og så vevde maskinen ut ifra det kortet...

Greit nok at det kanskje var forfgjengeren til min nevnte Mozilla, men allikevel... :)

Lenke til kommentar

hehe, har babbla ganske mye her ja, ikke tvil om det. prøver for siste gang.

noen av dere er for opphengt i hardware når dere tenker program. computation eksisterer uavhenig av hardware og kan uttrykkes og beskrives abstrakt(se: turingmaskiner og ellers hva Alan Turing har sagt).

tenk over dette:

I et rom har du en Jaquardvev, i et annet en moderne PC koblet opp mot en vev. denne PCen har blitt utstyrt med en hullkortleser som kan lese de samme kortene som Jaquardveven kan.

to persjoner tar med seg identiske hullkort og samme mengde tråd, går inn i hvert sitt rom, mater inn hullkort og tråd og kommer ut av rommet med en tøystykke. tidsforløpet er irrelevant og tøystykkene er like.

som utenforstående så vet du ikke hva som har sjedd inne i de to rommene og det spiller heller ingen rolle hvilket rom som skal brukes for å lage tøy.

forstår vi litt bedre nå?

Lenke til kommentar

spørsmålet er kanskje, hvordan laget man den første compilern?

For la oss si en skriver noe i C, så må det være ett program som oversetter den koden til kode maskinene kan forstå. Hvordan man lagde denne har jeg lurt på selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...