C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Jo, stemmer det. Du må ha TV-kort hvis du skal ha inn TV-signaler på den. Hva slags abbonement er det du skal bruke med den? Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg kjører for tiden en HTPC på en CRT skjerm, og det har helt klart sine fordeler med tanke på at det er langt enklere å finne filmen en skal ha, slipper å rote med CD/DVD-plater osv. Men å bruke den for å surfe o.l. er ikke mulig pga at teksten blir uleselig, men funker som sagt ypperlig for å se film. Du må ikke ha TV-kort, med mindre du ønsker å ta opp fra TV, om du bare skal se på TV så er det like greit å bare se dette direkte på TV. Du trenger ikke lydkort da dette er integrert i hovedkortet. Det du trenger er følgende: - Kabinett - Hovedkort - CPU - PSU - Minne - Skjermkort Eventuellt ett TV-Kort. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 har det der, men ossen koble den imot tv en? Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 HDMI, RCA, s-video, d-sub, dvi ... Mulighetene er mange. Hvilken tilkoblingsmetode du bruker kommer an på inngangene og utgangene på tv og skjermkortet. Goscinny Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hvilker skjermkort har du? Og hvilken TV har du? Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 crt tv og et GF 2 kort, men hvsi jeg skal ha noe hw må jeg kjøpe hk med VGA Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Skylinepower ... Kan du være så snill å begynne å korrekturlese innleggene dine. Det er vanskelig å forstå hva du mener av og til, spesielt med ord som "hvsi". Det burde ikke være så vanskelig å oppdage dem om du leser gjennom innlegget ditt! Goscinny Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Som jeg har sagt bør du bruke "slik whs og dvd kontakt," eller SCART som den heter. På skjermkortet har du en VGA-kontakt (som på bildet tidligere i tråden). Lag et adapter fra VGA til SCART. Bruk koblingsskjemaet jeg posta, eller finn på en metode selv. Det er ganske enkelt bare du har pinouts for de to kontaktene. Det finnes kanskje ferdiglagde VGA-SCART-adaptere, men de jeg har sett er komponent-SCART. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Sett på den VGA to SCART nå, ser greit ut med de første 6 ledningene, men de neste 4 skjønner jeg ikke noe av. Det er vidoe out på den tv også, kan jeg bruke den også eller er SCART best? Ser at jeg ikke kan bruke det dvd kabinettet til noe, men kan poste opp bilder når jeg kommer på min pc i løpet av slutten av uken. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg kan prøve å forklare VGA til SCART selv for ordens skyld. De enkleste ledningene å ta seg av er RGB og deres jordinger. Her er det bare å koble i vei: Så kommer det mer intrikate ting. SCART er laget på den måten at det må gis noen spenninger her og der for å signalisere hva slags type signal man gir. Det er viktig at dette blir riktig. Her er det en oversikt over hva slags spenning man må gi for forskjellige resultater: Pinne 16: Velger om du skal bruke kompositt (pinne 20 på scart) eller RGB (tegningen over). - Mellom 0 og 0.4V til pinne 16: Kompositt (standard) - Mellom 1 og 3V til pinne 16: RGB (det du vil bruke) Derfor må du koble mellom 1 og 3V på pinne 16. Om du vil bruke PSUen tar du en 4-pins periferi-kontakt og bruker rød ledning med en mostand på 100 ohm mellom PSU-kontakten og SCART-kontakten. MERK: pinne 18 på SCART-kontakten er jord for pinne 16! Koble svart ledning fra PSU på pinne 18! Pinne 8: Bestemmer om bildeforholdet er 16:9 eller 4:3 (wide eller vanlig). Finn ut hva du trenger og koble som følger: - 5 til 8 volt på pinne 8: forhold 16:9 (widescreen) - 9.5 til 12 volt på pinne 8: bildeforhold 4:3 - Ingen tilkobling/0 til 2 volt: velges av TV Om det er en widescreen, koble rød ledning fra PSU på pinne 8. Er det ikke wide kobler du gul ledning fra PSU til pinne 8. Ofte funker det fint å ikke koble på¨noe i det hele tatt. Her står det forøvrig masse mer om emnet. Hvis du ikke er helt sikker på at du klarer dette selv bør du bruke en annen metode eller finne et ferdiglaget adapter. Gjør du noe feil kan både TV og skjermkort bli ødelagt! Om mulig, test med deler det ikke er så farlig med for å sjekke om det funker. En ting til: i SCART-kontakter man man overføre lyd. Det er tre av pinnene som brukes til det. Akkurat nå husker jeg det ikke. Prøv å finne det ut, det er helt rett fram å lodde det på. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 takk! men går stømm autmatisk på noen eller må alle ha ifra 4pin kontakten fra PSU en? En ting til, Hvordan åpner jeg scart kòntakten? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Du må ha strøm fra en 4-pins drevkontakt i maskina, den kommer ikke dit av seg selv Hvordan du åpner scarten varierer fra kontakt til kontakt. Du bare kjøper en kontkat på elfa (billig) så får du se. Det finner du ut av. Kan hende det er noen her som har mer kjennskap enn meg til det. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 må jeg lodde på ledningene? er helt ny så vil ha hjelp... har scart kontakt nå, skal prøve og åpne den i morgen da;) har en volum regulator som det er 3 ledninger ut av, kan jeg bruke den til vifte styring? bilder i morgen... Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ja, du må lodde. Ikke så vanskelig men vær klar over at det kan være ganske trangt i HD D-sub-kontakter. Du burde lodde den innerste raden med pinner først for å unngå komplikasjoner. I tilfelle du skulle lure: HD D-sub er VGA-kontakter. D-sub er navnet på formen, altså formet som en D, og HD betyr high denstity, altså høy tettehet, med referanse til pinnene; de står tettere enn på vanlig D-sub, som for eksempel på seriellporter. Vanlig D-sub har 9 pinner, HD D-sub har 15. Bare så det er klart: i denne sammenhengen har HD ikke noe å gjøre med høydefinisjons-videosignal. En ting til: når du ser på tegninger av kontakter med pinout er det viktig at du finner ut hvilken side av kontakten som vises. Er det "baksiden," siden du lodder på, også kjent som solder side, er det anturlignok annerledes enn forsiden, siden som festes i kontakta. Dobbelsjekk gjerne pinouts. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 6. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2007 Jeg lovte bilder av den greie i dag så kommer nå hvilken av de 8 pinnene bestemmer hvilken som er til hvilken "regulator"? takk for svar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå