Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva betyr bokstavene på dynamoene?


Anbefalte innlegg

Jeg håper det er noen som kan legge ut en suplerende info ang. dette, da jeg har funnet flere forskjellige benevnelser. håper dere korrigerer meg om jeg tar feil. Samt legger til mere om dere kan det.

 

B+ Denne skal direkte til bateriet. (ladestrøm)

D- Ladelampen skal gå fra - på batteriet via ladelampen til denne?

D+ ladelampen skal gå fra, + på batteriet via ladelampen til denne?

W+ turteller skal gå fra, + på batteriet via turteller til denne?

 

Håper dere tar dere tid til å si om jeg tar feil, så skal jeg redigere det slik at den blir riktig til slutt.

 

-kan dere flere "bokstaver" så sleng dem gjerne inn!

 

Takker for innspill!

Endret av killmeister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

ladelampen går som regel fra pluss på tenning (15) til D+ på dynamo

turteller via dynamo? dette har jeg aldrig sett! Bensinere pleier å ha dette via tenningsanlegget og diesler har følere på svinghjul e.l.

Lenke til kommentar

Diesel har turteller på dynamoen... veldig utbredt før hvertfall. Mange som har vakumpumpa til br.kraftforsterkeren der også.

 

D- tror jeg er mer brukt på dynamoer som er B kobla. Da føler den ladespenningen over batteriet så den vil kompansere for sp.fall i kretsen.

Lenke til kommentar
Diesel har turteller på dynamoen... veldig utbredt før hvertfall. Mange som har vakumpumpa til br.kraftforsterkeren der også.

 

D- tror jeg er mer brukt på dynamoer som er B kobla. Da føler den ladespenningen over batteriet så den vil kompansere for sp.fall i kretsen.

8949125[/snapback]

 

 

Spør kanskje dumt ,men hva mener du med B koblet?

Endret av killmeister
Lenke til kommentar

Du har a kobla hvor sp.regulatoren måler ladespenningen over dynamoen. f.eks 14,4 volt. Hvis du da har 1 volt sp.fall i kretsen vil du få 13,4 over batteriet. noe som er litt lavt.

 

B kobla måler ladesp. over batteriet og vil i dette tilfelle lade 15,4 på dynamoen og 14,4 over batteriet. Den kompanserer for tapet i kretsen og guffer opp ladespenningen til den får riktig verdi over batteriet.

 

Vet ikke helt hvor utbredt det er, men lærte det på BOS skolen så det er vel MB eller peugeot som bruker det mest.

 

Vil tippe en del japser bruker det siden de omtrent alltid har 14,5 volt ladespenning over batteriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...