Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke bøker eller nettsteder du vil oppsøke avhenger av tidligere erfaring med programmering. Ettersom det er Java det er snakk om her bør du skaffe deg en god forståelse for objektorientert programmering (OP). Har du ingen erfaring med OP fra før, kan det være en fordel for deg å skaffe deg en bok om dette emnet som ikke nødvendigvis har noe med Java å gjøre.

 

Uansett bør du komme langt med en bok for nybegynnere som både tar for seg enkel Java "fra børjan av" og som gir et godt innblikk i OP. Det er viktig at du setter deg godt inn i objektorientert programmering - skal du først programmere i Java bør du naturligvis ikke programmere som om det var BASIC.

 

O'Reilly er kjent for å ha en del gode programmeringsbøker. De er på engelsk, men dersom det går greit kan du jo sjekke ut Learning Java eller Java In A Nutshell. Jeg har begge og det er ikke noe å utsette på dem.

 

Java for Dummies behøver heller ikke å være et dumt valg, 'Dummies'-bøkene er som regel ikke så verst (tror det finnes en norsk oversettelse).

Du bør også sjekke ut Thinking In Java av Bruce Eckel. En gratis (offisiell) HTML-versjon av denne boken er også tilgjengelig.

 

Ellers vil du nyte godt av andre nettressurser som Planet SourceCode og Java Boutique for å hente kildekoder til en mengde Java programmer og appleter. Stort sett vil et søk på google lede deg frem til flere nyttige ressurser.

 

Det viktigste hvis du vil lære å programmere i Java (eller i noe annet språk), er at det du kommer til å lære aller mest av i grunnen ikke er en bok som forteller deg nøyaktig hva du skal gjøre, men at du selv har interesse av å faktisk programmere mye på egen hånd. Du kommer nok langt med vilje og god fantasi. Bruk bøker og ressurser som oppslagsverk for å lære deg å bruke programmeringsspråket og teknikker, men sørg for at du bruker mye tid på å bruke egne ideer i programmeringen din. Står du fast kan du i alle fall trøste deg med at du vil ha lært mye i det øyeblikket du finner en løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Jeg leste "Programmering i Java" som første forsøk på å lære meg språket. Personlig liker jeg boka veldig godt, men den er litt tung og lese hvis man ikke setter seg skikkelig inn i uttrykk osv med en gang! Er en del som klager på at GUI (programruter, design ol) blir presentert for tidlig, men jeg synes dette var en fin måte å få litt variasjon på programmeringen, ikke bare utdata til DOS-vinduet :roll:

 

http://www.tisip.no/public/bok/enBok.jsp?bokid=471

Endret av kjey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...