Gå til innhold

Tour de France 2007 - Diskusjonstråd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen på US Postal eller hva det har vært navngitt tidligere blitt tatt i doping?

9176366[/snapback]

Nei, men mange som har forlatt laget har blitt tatt i doping. F.eks Roberto Heras, Tyler Hamilton og Floyd Landis. Jeg tviler på at de først begynte å dope seg når de sluttet i US Postal. Spesielt med tanke på at det var funnet spor av Epo i en blodprøve tatt fra Armstrong i 1999. Håper vi engang får vite sannheten om alt som har foregått i sykkelsporten. Den som først slipper en biografi med alle detaljene kommer nok til å tjene noen kroner.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Du er Contador fan? Synte det er mer mistenkelig at en syklist har hvert i kontakt med den store dop legen og flere har jo også sagt saker og ting (kjenner ikke detajene).

Mens Rasmussen har brutt meldeplikten og visst nok løyet om oppholdsstedet.

Jeg er ikke Rasmussen fan altså, ble betatt av Contador i fjellene før jeg fikk vite om at han var innblandet i puerto saken

9176025[/snapback]

Nå er det vel aldri bevist at det har vært noe kontakt mellom Contador og denne legen, så hvorfor henger folk seg fortsatt opp i dette?

pantera

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du er Contador fan? Synte det er mer mistenkelig at en syklist har hvert i kontakt med den store dop legen og flere har jo også sagt saker og ting (kjenner ikke detajene).

Jeg er ikke Rasmussen fan altså, ble betatt av Contador i fjellene før jeg fikk vite om at han var innblandet i puerto saken

9176025[/snapback]

Nå er det vel aldri bevist at det har vært noe kontakt mellom Contador og denne legen, så hvorfor henger folk seg fortsatt opp i dette?

pantera

9176485[/snapback]

Det er minst like tydelige bevis på at Contador er involvert i Fuentes som at Basso var det, så det er nok grunnen til at folk henger seg opp i det.

Lenke til kommentar
Har noen på US Postal eller hva det har vært navngitt tidligere blitt tatt i doping?

9176366[/snapback]

Nei, men mange som har forlatt laget har blitt tatt i doping. F.eks Roberto Heras, Tyler Hamilton og Floyd Landis. Jeg tviler på at de først begynte å dope seg når de sluttet i US Postal. Spesielt med tanke på at det var funnet spor av Epo i en blodprøve tatt fra Armstrong i 1999. Håper vi engang får vite sannheten om alt som har foregått i sykkelsporten. Den som først slipper en biografi med alle detaljene kommer nok til å tjene noen kroner.

9176461[/snapback]

(Dagbladet.no): Lance Armstrong har trollbundet verden i sju lange år med sine triumfer i verdens hardeste sykkelritt, Tour de France. Men helt siden den første seieren i 1999 har dopingryktene svirret rundt amerikaneren som plagsomme veps.

For langs de franske landeveiene har mange store navn blitt avslørt i mellomtida. Navn som aldri nådde opp til Armstrongs nivå.

De siste årene har alt fra Armstrongs egen sykkelreparatør til den franske storavisa L'Equipe slynget dopingrykter mot Armstrong. Tøffest var L'Equipes saker om at blodprøver fra 99-touren som var fryst ned, viste høye EPO-verdier da de ble retestet av det internasjonale antidopingbyrået WADA i 2004. Ifølge nyhetsbyrået AP har en uavhengig nederlandsk kommisjon gransket alle omstendighetene rundt Armstrong, og i en 132-siders rapport konkluderer de med at det er WADA som er den store, stygge ulven i spillet.

Lenke til kommentar

Basso har jo innrømmet at han hadde "tenkt" til og dope seg da. Det har ikke Contador gjort så vidt jeg vet.

Det eneste dei har på Contador er at det sto A.C på noen papirer sammen med Jaksche. Contador er også blitt frikjent.

Endret av Ymmot10
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Basso har jo innrømmet at han hadde "tenkt" til og dope seg da. Det har ikke Contador gjort så vidt jeg vet.

Det eneste dei har på Contador er at det sto A.C på noen papirer sammen med Jaksche. Contador er også blitt frikjent.

9177194[/snapback]

De har mer enn det.

Er det ikke merkelig at Mayo skulle ta EPO under Tour de France? Sjansen for å bli tatt er jo ikke akkurat liten. Rart at han ikke heller gjorde det før touren.

9177375[/snapback]

Jeg tror Mayo har brukt EPO jevnlig i hele sin karriere og at det var bare et tidsspørsmål før han ble tatt.

Lenke til kommentar

9176025[/snapback]

pantera

9176485[/snapback]

Det er minst like tydelige bevis på at Contador er involvert i Fuentes som at Basso var det, så det er nok grunnen til at folk henger seg opp i det.

9176610[/snapback]

Han sa jo at det var feil av UCI at han havna på den listen!

og UCI har jo ikke sagt noe imot det enda så...!

Lenke til kommentar

pantera

9176485[/snapback]

9176610[/snapback]

Forskjellen er at basso innrømmet det. Han avga blod for å bruke det senere.

Lenke til kommentar

Mayo ble først tatt under Giro'n på grunn av høye blodverdier, og fordi høy blodverdier var noe han alltid hadde hatt, så fikk han starte TDF.

Når han så tester positivt på EPO, så tester han positivt på et stoff, og ikke høye blodverdier.

Mange av de som har høye blodverdier har tappet seg for blod tidligere, slik at kroppen har stabilisert seg, for å så sprøyte inn blodet slik at det kommer mer blod i kroppen, som transporterer alt det vikitge til cellene.

Hva EPO er vet jeg ikke, vet kun at det er prestasjonsframhevende.

:)

Lenke til kommentar

EPO finnes jo naturlig i kroppen og skal regulere de røde blodcellene, når man da tilfører kroppen mere av det vil man få overskudd av røde blodlegemer.

Eller tar jeg helt feil her?

Endret av Zephyros
Lenke til kommentar
EPO finnes jo naturlig i kroppen og skal regulere de røde blodcellene, når man da tilfører kroppen mere av det vil man få overskudd av røde blodlegemer.

Eller tar jeg helt feil her?

9179900[/snapback]

Det er et stoff man tilfører kroppen. Det meste mna spiser finnes i kroppen fra før av.

Lenke til kommentar
EPO står for erythropoietin og er et hormon som produseres i nyrene. EPO stimulerer produksjonen av røde blodlegemer. De røde blodlegemene er viktig for transporten av oksygen i blodet og idrettsutøvere som har mange røde blodlegemer kan derfor få bedre ytelse. Mengden røde blodlegemer angis vanligvis som blodprosenten eller hemoglobin

Ved opphold i store høyder stimuleres dannelsen av EPO naturlig, og dette er tanken bak høydetrening og opphold i høydehus.

Et filosofisk spørsmål blir da: hva er forskjellen på kunstig EPO og EPO som produseres i et kunstig høydemiljø (høydehus).

Lenke til kommentar
Mayo ble først tatt under Giro'n på grunn av høye blodverdier, og fordi høy blodverdier var noe han alltid hadde hatt, så fikk han starte TDF.

9179861[/snapback]

Feil. Han ble tatt for testosteron, men har naturlig høye verdier av testosterom.

Når han så tester positivt på EPO, så tester han positivt på et stoff, og ikke høye blodverdier.

9179861[/snapback]

Det er akkurat det EPO gir deg. Men det er ikke slik det måles

Lenke til kommentar

National Measurement Institute:

Erythropoietin (EPO) is a naturally occurring hormone that acts on the bone marrow, increasing the production of red blood cells, which carry oxygen. By raising the oxygen-carrying capacity of the blood, EPO improves endurance.

Detection of injected EPO is particularly challenging for two main reasons. First, the drug is rapidly broken down in the body after it is taken. This means that the levels rapidly become too low to detect even though the performance-enhancing benefit may last for weeks. Second, because EPO occurs naturally in the body, it is difficult to distinguish between injected EPO and the natural hormone.

An alternative to testing for traces of EPO itself is to identify compounds in the blood that change significantly after the drug is taken. These compounds or blood parameters could act as indirect markers of EPO abuse. Several studies have looked at the effect of EPO administration on different blood parameters. Researchers in Canada found that EPO administration affected levels of a protein in the blood that is involved in the transport of iron. Testing for a combination of such indirect markers could prove sufficient evidence to indicate that the hormone has been injected.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...