Gå til innhold

Kjøpe ny PC- hvilke spesifikasjoner bør den ha?


Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å kjøpe en ny stasjonær pc mot slutten av sommeren. Det er en pc som stort sett ungene skal bruke og de trenger en som de kan bruke til skolearbeid, internett og litt spilling. Jeg ønsker også å kunne koble den til tv`n hvis jeg f.eks. leier en film på nettet. Hva slags spesifikasjoner bør jeg se etter? Hva slags prosessor, minimum av RAM, skjermkort osv. trenger jeg? Det er litt lettere å lete i vrimmelen av pc`er hvis jeg vet hva jeg bør se etter.

 

Av skjerm ønsker jeg meg en 22", men det er jo stor forskjell på skjermer. Hva er minimum responstid jeg bør ha? Er det andre egenskaper jeg bør se etter ved en skjerm?

 

Jeg trenger også en ny printer. Den gamle fra `99 er ikke akkurat noe å skryte av lenger. Jeg kunne tenkt meg en som også kan scanne inn bilder. Den kommer nok ikke til å bli brukt til å skrive ut bilder. Hva slags spesifikasjoner bør jeg se etter her?

 

Har dere noen gode råd til meg blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Velkommen til forumet. :)

 

Så til topic, i dag ville jeg gått for en pc basert på socket 775.

 

På prossesor fronten så er det intel som er "kongen på haugen" om dagen og deres "core 2 duo" serie.

 

Med prisene på ram om dagen ville jeg ikke gått for noe mindre en 2gb.

 

Skjermkort så ville jeg sett etter et som har støtte for Direct X 10. Akuratt hvilket kort kommer litt av på hva slags spill dine barn/du har tenkt til å spille. Er det litt eldre spill så vill vel det meste i 8xxx serien fra nvidia fungere fint. Er det snakk om å spille nyere spill på en 22" i 1680x1050 med alle grafikk innstillinger på fullt så er det nok kun "8800gts 640", "HD 2900 XT" eller 8800gtx som gjelder.

 

Av 22" så kan jeg annbefale Samsung 226BW er den skjermen jeg sitter på nå og er veldig fornøyd med den.

 

Printer har jeg ikke peilig på så her må nok noen andre hjelpe deg :tease:

 

Mvh Bountyhunter

Lenke til kommentar

Takk for svar :) .

 

Av spill så er vel Sims det mest avanserte ungene spiller nå.

 

Det er ikke like lett å vite hva en skal se etter i de uttalige annonsene for datamaskiner. Ram er greit, der skal jeg ha minst 2048 MB.

 

Er det noe jeg bør styre helt unna når jeg skal ha ny pc? Når det gjelder prosessorer kan jeg jo velge mellom Intel celeron, intel core 2 duo, intel pentium 4, intel pentium D osv. Skjermkorttypene er enda mindre forståelig. Hva i alle dager skal jeg se etter? Hva er bra og hva er dårlig?

Lenke til kommentar

Ut ifra jeg skjønte så skulle han ikke bygge selv. ;)

 

Men bare så det er sagt så vil en med middels logisk sans klare å sette sammen en pc ved hjelp av manualene som følger med.

 

Det som er fordelen med å bygge selv er at du kan tilpasse pcn dine krav og størrelsen på lommeboka. ;)

 

Hvis det er ønskelig så kan jeg sette opp en handleliste i prisguiden for en pc som møter dine krav. Så kan du sette den sammen selv hvis du synes det er ok.

 

Driver å sjekker rundt på diverse pc butikker omdagen av diverse andre årsaker så kan sikkert gi deg en link til noen maskiner som er bra.

 

Eller hvis du bor i Oslo området så kunne jeg ha satt sammen pcn for deg og innstalert windows xp/vista for en billig penge. (Trenger sommerjobb :p )

 

Mvh Bountyhunter

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok ikke til å bygge noen pc selv, nei. Det blir nok en ferdig pc på oss og det er i den forbindelse jeg trenger hjelp til å se ut fra annonsene hva som er en bra pc og hvilke som ikke er det. Tenkte at dette burde være stedet for å få gode tips fra noen som virkelig kan det.

Lenke til kommentar

Av 22" så kan jeg annbefale Samsung 226BW er den skjermen jeg sitter på nå og er veldig fornøyd med den.

 

8943019[/snapback]

 

Fordi om du ikke har tenkt å bygge PC'en selv, så ville jeg anbefale bestilling av skjerm på nett, og øvrige forslag er ett veldig godt et (av egen erfaring). Det hørtes ikke ut som du har så veldig stor krav til skjermkortet, viss barna bare skal spill som krever ca like mye som The Sims. Når det gjelder å velge skjermkort er det egentlig "jo større, jo bedre" som gjelder. Jo høyere nummer på skjermkortet, desto bedre er det. Det er i hovedsak to store skjermkort produsenter. ATi og nVidia. Skal du kjøpe et med nVidia, så burde du kanskje gå for de som ligger i 8000-tusen serien. Altså 8600-kortene burde holde, mens 8800-kortene er kremen. Jeg er ikke like god peiling på ATi, men jeg regner med 2000-kortene er de beste.... det siste jeg var sikker på var at 1900/1950 kortene var de beste, og de duger vel kanskje fortsatt til dine krav.... er ikke helt sikker.

 

Lykke til med PC kjøpet.

Lenke til kommentar

kvase sitt forlag syns jeg så vakkert ut. Ville lagt i 600kr for å få en Mist500w psu istedet. Men den som er med er sikkert ikke så gale heller.

 

Kanskje legge i 200kr for Vista Home Premium for å få med det vakre grensesnittet. Evt gått for XP home.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...