kloningen Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Vista OEM Hei, Jeg har tenkt å skaffe meg vista ultimate snart, men er ikk helt sikker på hva som er best OEM eller retail? jeg vat at OEM kan du ikke oppgradere hardware, noe jeg ikke kommer til å gjøre uansett, men så leste jeg noe om at OEM bare kan bli aktivert 1 gang :S vil dette da si at hvis jeg tar en recovery/format så må jeg kjøpe ny lisens? Takk på forhånd ThomasT Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 OEM=kun 1. hovedkort Retail=3 hovedkort. kort og greit. ellers så erre også poeng (Vista score saken) som har noe og si, er X anntall poeng du kan skifte på i OEM, feks skjermkort og lydkort. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 mhm.. jeg vet.. men det var ikke det jeg lurte på.. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Du kan aktivere en OEM lisens så mange ganger du vil på samme maskin/hovedkort. Eneste ulempe med OEM er at du imå kjøpe ny lisens når du bytter maskin (eller hovedkort) Edit: Her er en link med litt met info http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx Endret 25. juni 2007 av Mythos Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 ok, var bare det jeg lurte på...åssen er det med ram da? Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Såvidt jeg vet er det er basert på et slags poengsystem: Av mangel på noen konkrete tall - Du har x antall poeng du kan "bruke" på å bytte hardware. Bytter du CPU, mister du y poeng, bytter du hovedkort, mister du z poeng, etc. etc. Akkurat hvor mange poeng det "koster" å bytte en bestemt komponent aner jeg ikke, men om det finnes konkrete tall, finner du dem nok vha. Google. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Det har blitt endel misforståelser om dette med poeng siden Microsoft i vinter gikk ut med at du måtte kjøpe ny lisens på en OEM_Vista etter et viss antall poeng var brukt. Dette har de gått bort fra, og du kan bytte så mye hardware du vil bortsett fra hovedkort/ny maskin. Men etter endel hardwarebytter må du reaktivere, og muligens ta en telefon for å få reaktivert. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 mm.. var netopp slik jeg hadde oppfattet det også.-... men jeg skal ha det p åen bærbar.. så ikke på tale om jeg begynner å skifte hovedkort muligens jeg lar acer sette inn litt mer ram i senere tid.. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Dette systemet med OEM og Retail og Upgrade osv er bare tullball. Jeg har en Vista Home Premium OEM. Skiftet grafikkort og jeg måtte ringe MS for å reaktivere. Ikke noe poengskala der nei. Eneste spørsmålet jeg fikk var "Har du installert denne Vistaversjonen på mer enn en PC?" Jeg svarte nei, og fikk en laaaang rekke tall som måtte tastes inn. Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 29. juni 2007 Del Skrevet 29. juni 2007 Dette systemet med OEM og Retail og Upgrade osv er bare tullball. Jeg har en Vista Home Premium OEM. Skiftet grafikkort og jeg måtte ringe MS for å reaktivere. Ikke noe poengskala der nei. Eneste spørsmålet jeg fikk var "Har du installert denne Vistaversjonen på mer enn en PC?" Jeg svarte nei, og fikk en laaaang rekke tall som måtte tastes inn. 8969262[/snapback] Jeg har også Vista Home Premium OEM på min nye PC. Jeg byttet skjermkort fra ATI X1700SE til Nvidia 8800GTS og fikk ingen spørsmål om å reaktivere Windows. Så man kan definitivt bytte endel hardwarekomponenter uten må måtte reaktivere en OEM Vista. Jeg mener å ha lest at det kun er ved bytte av hovedkort at man MÅ reaktivere. For andre oppgraderingser så samler man poeng til man får beskjed om å reaktivere. Lenke til kommentar
TorsteinP Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Det har vært en del bugs med Vista OEM aktiveringen. Jeg fikk beskjed om reaktivering etter å ha installert oppdaterte SATA drivere for nForce4 som ble installert fra Windows Update og var WHQL godkjente. Etter endel googling fant jeg mange som hadde samme problem. En rollback til standard drivere fikset dette. Etter noen dager forsvant også de driverene fra Windows Update. I forgårs dukket de opp igjen og denne gangen som "critical update". Tenkte jeg fikk prøve og se. Updaten gikk bra og ingen beskjed om 3 dager til å reaktivere igjen Tror de fleste problemer med aktiveringen er fikset nå. Er i alle fall en god regel å ikke aktivere får alt av driver og oppdateringer er installert. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 30. juni 2007 Del Skrevet 30. juni 2007 Du kan bytte hk også med OEM. Bare si at det gikk i stykker og du måtte ha et nytt. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Du kan bytte hk også med OEM. Bare si at det gikk i stykker og du måtte ha et nytt. 8978250[/snapback] Stemmer det. Microsoft gir f... om du bytter hovedkort eller ikke. Retail handler om å betale for brukersupport, som er dyrt for microsoft. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) OEM=kun 1. hovedkort Retail=3 hovedkort. kort og greit. ellers så erre også poeng (Vista score saken) som har noe og si, er X anntall poeng du kan skifte på i OEM, feks skjermkort og lydkort. 8942635[/snapback] FEIL! på retail kan man skifte hardware så ofte man vil uten å måtte risikere å kjøpe ny lisens inkl hovedkort. OS vil fortsette å telle poeng, man vil få forespørsmål om ny aktivering etter passerte 25poeng. For OEM brukere vil dette innebære ny lisens, for retailere vil man bruke den samme lisensen. Det med hovedkortet leste jeg i en kommentar i linken nedenfor, se kommentar nr6 SE HER Endret 2. juli 2007 av rosewell Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ser på linken din og der står det: Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. Hvordan skal Microsoft kunne sjekke akkurat de fine forskjellene mellom hk etter at du har fått koden på telefonen ? Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg henviser til svaret jeg fikk ang. mailen jeg sendte til Rune Zakariassen som er fagansvarlig for forskning og høyere IT utdanning for Microsoft Norge Hei xxxxx, Hyggelig at du leser bloggen min. Det du har lest på diskusjon.no stemmer ikke med praksis her i Microsoft. Om du kjøper fullversjon (også kalt Retail eller FPP) så kan du skifte all hardvare så ofte du vil uten å måtte kjøpe ny lisens. Dette gjelder også hovedkort. Dvs at du kan skifte hovedkort så ofte du vil også. Om du kjøper en OEM lisens så knyttes den til en maskin og kan ikke flyttes til en annen maskin i ettertid. Med en maskin menes hovedkort. Det betyr at med en OEM lisens så kan du skifte all hardware så ofte du vil, bortsett fra hovedkort. Om hovedkortet går i stykker så kan du skifte ut denne med et nytt identisk hovedkort uten ny lisens, og om hovedkortet er gått ut av produksjon så kan du skifte til tilsvarende modell fra samme leverandør. Håper dette gir deg god nok informasjon til at du gjør det riktige valget. Mvh. Runez< Lenke til kommentar
Sjark Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 En ting er hva som er lov i microsofts øyne, en annen ting er hva som er tilfelle. Hvis du har oem, legger det inn på en maskin, bytter hovedkort så tviler jeg på at microsoft kan sjekke at det er et tilsvarene hvis de andre feks hadde gått ut av produksjon. Sannsynligvis vil fortsatt aktiveringa fungere, det er bare imot lisens avtalen, men ingen kan direkte bevise det. Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 En ting er hva som er lov i microsofts øyne, en annen ting er hva som er tilfelle. Hvis du har oem, legger det inn på en maskin, bytter hovedkort så tviler jeg på at microsoft kan sjekke at det er et tilsvarene hvis de andre feks hadde gått ut av produksjon. Sannsynligvis vil fortsatt aktiveringa fungere, det er bare imot lisens avtalen, men ingen kan direkte bevise det. 8986487[/snapback] Husker ikke hvor jeg leste det, men microsoft har selv bekreftet (litt uhøytidlig) at det gir blaffen i hvor mye du skifter hovedkortet eller ikke. ja, då må ring inn å få reaktivert hvis du bytter, men det er ikke noe stress. er ikke en selvfølge at de spør deg hvorfor du trenger en reaktivering, men i så fall så er det bare å si at det gamle gikk i lynet eller noe sånt. Det som bryr microsoft er kundeservicen, for det er dyrt, og det skal de ha betalt for.. Derfor koster den retailen så usansynelig mye. Lenke til kommentar
Unlimited LTD Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Om du kjøper fullversjon (også kalt Retail eller FPP) så kan du skifte all hardvare så ofte du vil uten å måtte kjøpe ny lisens. Dette gjelder også hovedkort. Dvs at du kan skifte hovedkort så ofte du vil også. Om du kjøper en OEM lisens så knyttes den til en maskin og kan ikke flyttes til en annen maskin i ettertid. Med en maskin menes hovedkort. Det betyr at med en OEM lisens så kan du skifte all hardware så ofte du vil, bortsett fra hovedkort. Om hovedkortet går i stykker så kan du skifte ut denne med et nytt identisk hovedkort uten ny lisens, og om hovedkortet er gått ut av produksjon så kan du skifte til tilsvarende modell fra samme leverandør. Er det bare meg det skurrer for? Får man lov eller ikke? Uansett, så er vel dette bare interesangt for PC-byggere og de som oppgraderer PC'ne selv. Dersom du kjøper en PC nå for tiden får du nesten garantert en Vista DVD med. Så dersom du skal oppgradere en PC, kjøp OEM. To eller flere, Retail. Lenke til kommentar
jpmid Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Byttet fra dette: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321979 (MSI), til dette: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322044 (ABit) for noen uker siden. Vista Home Premium OEM ble samtidig installert på nytt, på ny disk. Ingen problemer. En OEM-lisens kan installeres på nytt samme hva du bytter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå