asdfasd Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hei. Vurderer å begynne å HiO til neste år og flytter dermed inn på Bjølsen Studentby, men lurer litt på hvordan enmannsleilighetene er. Hvordan er romfølelsen? Stort, lite, lyst, mørkt, innestengt, høy under taket, stort vindu, plass til seng og skrivepult osv. Er det noen som bor/har bodd der og som har bilder evnt. kan knipse noen? De bildene på SiO.no var ikke all verdens. I hvilket bygg ligger disse leilighetene? Ligger de i de høye tårnene eller i de lavere rekkebrakkene? Er det mulighet å få leilighet i høyden med utsikt eller er disse nærmest alltid reservert? Som dere sikkert er det en hel del jeg lurer på. Skulle gjerne sett det med egne øyne, men bor desverre for langt borte. mvh, Lasse. Lenke til kommentar
twb Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) Jeg bor der i en enmannsleilighet med eget bad og kjøkken, og trives veldig godt! Bad og tekjøkken er veldig bra. Hovedrommet kunne godt vært litt bredere, får litt sånn burfølelse, men man blir fort vant. Rommene har et stort vindu og en balkongdør med vindu. Det er lyst og fint. De fleste har imidlertid gardinene trukket for for å unngå innsyn. Det er forresten to typer gardiner, en tykk nattgardin, og en tynnere for dagen, som slipper gjennom lys og du kan se ut, men man kan ikke se inn til deg mens det er lyst ute. En møblert leilighet har skrivepult og seng (og hvitevarer). Rommene er jo spesialtegnet for studenter, så du får naturligvis plass til det en student trenger. I høyblokken tror jeg det bare er hybler, hvor 6 deler kjøkken. Til gjengjeld har de som bor høyt der (7. til 12 etg.) Oslos beste utsikt! Leilighetene finner du i alle andre blokker (regner jeg med), hvor ca halvparten er hybler (felleskjøkken) og resten leiligheter. Det er blokker merket for røykere og andre blokker for ikke-røykere. Du får velge rom blant de ledige når du møter opp. Som alltid når du skal velge bosted, så må du passe på plassering i forhold til støykilder og sol. Unngå leilighet vent ut mot hovedgaten. Og hvis du vil ha det svalt når du skal sove, så er det lurt med minst mulig aftensol. Studentbyen er ny, bygd 2003+, med høy standard. Du bor i Oslo, men likevel bort fra storbyens larm og støy. Du sykler til sentrum (og HiO) på 10 minutter. Like lang tid andre veien og du er i Nordmarka. Du bor like ved Akerselva, med store grøntarealer. Hvis du ikke har tid til å dra til sentrum, så kan du sykle 3 minutter andre veien til kjøpesentereret på Storo i Nydalsbyen. Studentbyen ligger nær Voldsløkka idrettspark, med mulighet for løping, alle mulige slags ballspill, flere fotballbaner, stadion til fotballlaget Skeid, kunstgressbane, sandvolleybaner, tennisbaner, og skøyter om vinteren. Det ligger blokker mellom parken og Studentbyen, så man er ikke sjenert av støy derfra. Midt i studentbyen ligger en gigantisk matbutikk, Ica Maxi. I tillegg har du Kiwi rett over gata. Coop, Rimi, Rema og Bunnpris ligger også i gangavstand. Det går busser til sentrum og Aker Brygge 10-15 ganger i timen, en tur som tar 15-20 minutter (ja, det er korrekt at det faktisk tar kortere tid å sykle ...). Endret 21. juli 2007 av twb Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. juli 2007 Del Skrevet 23. juli 2007 Vurderer å begynne å HiO til neste år og flytter dermed inn på Bjølsen Studentby, men lurer litt på hvordan enmannsleilighetene er. Hvordan er romfølelsen? Stort, lite, lyst, mørkt, innestengt, høy under taket, stort vindu, plass til seng og skrivepult osv. Er det noen som bor/har bodd der og som har bilder evnt. kan knipse noen? De bildene på SiO.no var ikke all verdens. 8942515[/snapback] HiO er så vidt jeg vet ikke med i SiO, det er hovedsakelig UiO som står bak SiO HiO bruker derimot OAS http://www.oas.no/ Lenke til kommentar
asdfasd Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2007 Takk for kjempeflott innlegg, dette hørtes jo meget lovende ut =) I leiligheter som er ferdig møblert, er skrivebordet en sånn plate som er montert fast i veggen eller løst skrivebord? Selv om jeg skal gå på HiO som bruker OAS kan jeg vel få leilighet fra SiO som driver Bjølsen studentby? Skulle gjerne hatt noen bilder, har ikke sett et eneste bildet av hvordan leilighetene ser ut innvendig, og SiO sin hjemmeside hjelper ikke mye. Takk igjen. Lenke til kommentar
twb Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 Dette står på http://www.sio.no under FAQ, Hvem kan søke bolig: "Studenter tilknyttet Oslo og Akershushøgskolenes Studentsamskipnad (OAS) kan søke på hybler men ikke leiligheter." Hvis du ringer kundesenteret kan de kanskje finnes en løsning dersom du må ha leilighet, f.eks. at du i tillegg betaler semesteravgift til UiO. Når det gjelder skrivebord, så er det faktisk to: Det ene er smalt og mer å regne som en reol, det andre har hjul og kan flyttes hvor du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå