Gå til innhold

Klokken på PC'en blir hele tiden feil

Anbefalte innlegg

Har hatt dette problemet over lenger tid - klokken på PC'en blir veldig ofte feil.

Jeg synket klokken mot ntp.uio.no i går, og allerede i dag var den plutselig 3 minutter for sen.

Virker ikke som om dette er noe som bare gradvis skjer - for den er aldri mer enn 5 minutter ute av synk, og den blir tydeligvis ikke tregere jo lenger tid det går.

Noen som har peiling på hva som kan være galt? Mener å huske jeg hadde samme problemet for ca et år siden også, når jeg kjørte Windows XP, slik jeg også gjør nå (har hatt Vista i mellomtiden - kan ikke huske at det var et problem der).

Har tenkt på bytte av batteri på HK, men kan ikke helt se hvorvidt de skulle gjøre noen forskjell - Windows kjører vel sin egen klokke? Og hovedkortet er jo bare noen få år gammelt (S939) og batteriet skulle vel derfor absolutt ikke være tomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet kan ganske enkelt løses ved å laste ned Karen's Time Sync.

Programmet overstyrer den innebygde klokken i Windows.

Og konfigurerer du programmet riktig , vil du få en klokke som er supernøyaktig.

Klokken min har et maximum avvik på 1-2 sekunder i forhold til riktig tid.

Før jeg installerte programmet var gjerne klokken både 5 og 10 min unøyaktig.

Lenke til kommentar

Jeg var jo i utgangspunktet mest nysgjerrig på hvorfor dette problemet oppstod, men ser jo ut til at det kan bli vanskelig å finne ut av.

Jeg endrer heller intervallet for sync til hver 5. time, så burde problemet være løst...

Start the Registry Editor

Go to HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ W32Time \ TimeProviders \ NtpClient \

Double-click the SpecialPollInterval value, and change the Base of the Value data to Decimal

Now change the Value data to the time interval you desire, noting that the time is given in seconds (so for 1 day the value would be 86400, while the default (7 days) is 604800

Close the registry editor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...