Jake_Follow Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kunne ikke unngå å le av denne overskrifta Dagbladet.no Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Haha! Det var jo en god oppfordring OT For å lære disse uttrykkene en gang for alle: Asosial - Uten evne el. lyst til å innordne seg i et samfunn en a- person Usosial - 1) som ikke tjener fellesskapet en u- tankegang 2) uomgjengelig, uselskapelig Antisosial - finnes ikke i bokmålsordboka Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Asosial og antisosial er ikke det samme. Antisosial er ikke i ordboka fordi det er et importert ord (sannsynligvis nylig). Så man kan godt si at det ikke er et ok norsk ord, men man kan ihvertfall ikke bare bytte det ut med asosial. http://wsu.edu/~brians/errors/asocial.html Endring: Men det var jo en komisk overskrift, hehe. Endret 25. juni 2007 av tsg1zzn Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Asosial og antisosial er ikke det samme. Antisosial er ikke i ordboka fordi det er et importert ord (sannsynligvis nylig). Så man kan godt si at det ikke er et ok norsk ord, men man kan ihvertfall ikke bare bytte det ut med asosial. http://wsu.edu/~brians/errors/asocial.html Endring: Men det var jo en komisk overskrift, hehe. 8943737[/snapback] Utifra linken ser det ut som om det engelske antisocial er det samme som usosial (punkt 1) er på norsk. Antisocial - active hostility toward society Usosial - som ikke tjener fellesskapet Selv om den norske versjonen kanskje er noe mildere i formen siden terror ikke var i sin mest populære tid da ordet ble definert. Altså, ingen grunn til å bruke antisosial, bare opprettholde forskjellen på asosial og usosial Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Et politisk budsjett kan være usosialt uten å være i nærheten av å være antisosialt. Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Et politisk budsjett kan være usosialt uten å være i nærheten av å være antisosialt. 8944570[/snapback] Hvis du mener det får du forklare hvor du mener definisjonene ligger. Jeg, for min del, er trøtt Lenke til kommentar
Jake_Follow Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Feilen ligger jo ikke i ordet antisosial da, men heller i hvordan dagbladet har valgt å forme setninga! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Helt rett, poenget er at de har lagd setningen helt tullete. "Slik kan antisosiale barn unngås" Altså slik kan man unngå dem. Komme seg bort fra dem. Etc. Mere riktig formulert: "Slik kan man unngå at barn blir antisosiale" Endret 25. juni 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Maj7 Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Feilen ligger jo ikke i ordet antisosial da, men heller i hvordan dagbladet har valgt å forme setninga! 8945488[/snapback] Jaja! Ikke misforstå, jeg skjønte poenget ditt Det er jo helt tullete å oppfordre til å unngå slike barn, de blir jo ikke akkurat bedre! Men siden ordet antisosial ble brukt (som jeg ikke hadde hørt om før nå) fikk jeg lyst til å oppklare disse "-sosial"-uttrykkene, som så mange misbruker. Kan godt holde opp, siden det egentlig ikke har noe med topic å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå