lolly Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Skal lage en databaseløsning i java mot en accessdatabase. Men driveren blir ikke lastet når oppkoblingskoden blir eksekvert: try{ Class.forName("Sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver"); con= DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:" + varURL,username,password); } catch(ClassNotFoundException clex) { System.out.println("Fikk ikke lastet jdbc/odbc driver."); DENNE BLIR KASTET System.exit(1); Har satt alle path`ene som trengs, men alikevel kommer denne meldingen. Noen som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
smetho Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Eneste tingen jeg kan se i farten er om variabelen varURL (altså databasenavn) ikke er riktig (det som skal ligge her må være navnet på access-driveren innstallert på maskinen). En annen ting kan være at driveren ikke er installert (riktig). Nå trodde jeg driver for access-database var lagt inn som default i Windows (finnes hos meg ihvertfall), men mulig det er noe kluss med navnet (må stemme overens med det du får i variabelen varURL). Dårlig forklart, I know...er litt usikker på hvordan jeg skulle forklare det siste Håper du fatta. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Det kan være lurt å skrive ut Exception'et og stack trace'n også, så ser du hvor feilen kommer fra. Problemet løser du med Class.forName("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver"); i stedet for Class.forName("Sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver"); Pakker har liten forbokstav, klasser har STOR vettu Lenke til kommentar
lolly Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Noen timers strev løses altså med en s istedenfor S,dette er ikke til å tro!!!! det var faktisk der problemet lå!! TUSEN TAKK for tipset! endelig kan jeg begynne å gjøre det som skal gjøres Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jepp... det er ofte man ikke tillater seg selv å tenke enkelt nok når noe ikke fungerer. ClassNotFoundExceptions er i 98% av tilfellene bare en skrivefeil et eller annet sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå