pulse Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Har laget en [husk meg] knapp på en login funsksjon. Som fungerer så enkelt som at den tar brukernavnet og en md5 av passordet som ble skrivet (om det ble godkjent) og sender det tilbake til brukeren som to cookies. Om siden neste gang finner disse to cookiene hos brukeren, sjekker den at info faktisk stemmer, og gjør den det, så logger den brukeren inn automatisk. Har to spørsmål: 1. Er dette en god løsning? 2. Dersom denne brukeren går inn på side nr.2 som benytter seg av samme brukersystemet, men har ett eget domenenavn, kan denne siden hente ut cookies fra det andre domenet, og evt. lage dem om dem ikke finnes? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 1. det er vel en grei nok løsning, ja. 2. Domener kan ikke aksessere hverandres cookies. Men subdomener kan lage cookies som skal gjelde for enten bare det subdomenet eller alle subdomener. Så et www.domene.com kan ikke opprette, slette, se eller endre cookies som er laget hos www.domene2.com har laget Det var det som var spørsmålet sant? Lenke til kommentar
pulse Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 1. det er vel en grei nok løsning, ja.2. Domener kan ikke aksessere hverandres cookies. Men subdomener kan lage cookies som skal gjelde for enten bare det subdomenet eller alle subdomener. Så et www.domene.com kan ikke opprette, slette, se eller endre cookies som er laget hos www.domene2.com har laget Det var det som var spørsmålet sant? 8942198[/snapback] mhm, det var spørsmålet. Men siden det ikke er mulig, så må jeg jo lage en annen løsning du sier at subdomener er mulig. Vil det si at jeg på noensomhelst måte kan lage en login funksjon på domene2.domene1.no som blir referet til via www.domene2.no og som kan benytte seg av en session hentet fra denne (tekte på iframe, men en iframe deler vel ikke session). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Nå ble jeg litt forvirret Men hvis de to sidene er koblet opp mot samme database(?), kan du jo ha et felt i databasen som registrerer IP-adressen ved "Husk Meg"-markering Ett innlegg til, så er jeg så grundig 1337 Endret 25. juni 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
pulse Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Nå ble jeg litt forvirret Men hvis de to sidene er koblet opp mot samme database(?), kan du jo ha et felt i databasen som registrerer IP-adressen ved "Husk Meg"-markering 8942271[/snapback] Begge sidene ligger på samme fysiske server også (adskilt i forskjellige mapper med hjelp av vhost). Men om jeg bruker ip-adressen, vil ikke det tukle seg litt dersom flere datamaskiner deler ip? Det neste problemet er når noen sitter på en maskin med dynamisk ip, eller har med seg laptop fra jobb, til hjem, til en eller annen public sone... Edit: Tenker på noe alla systemet som dagbladet.no og start.no har. Desom man logger inn på start.no så er man også automatisk inlogget på dagbladet.no Endret 25. juni 2007 av pulse Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Da kan det være at de deler database, eller at start har tilgang til dagbladet sin database, og motsatt. Men nøyaktig hvordan de gjør det.. Det vet jeg desverre ikke. Det er jo da også mulig at når man logger inn på en av de to partene, åpnes da en annen side ved hjelp av en "visuelt usynlig" skript som ligger på domene2/part2, og registrerer cookie. Ja nå ble det rotete. Håper at en annen person har litt mer erfaring med slikt som dette. 1337 Innlegg Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Sessions kan deles på tvers av servere når de lagres i en databas, men cookies er klientside, og så lenge man ikke kan nå cookies på tvers av servere, så sliter man. Men det går an å sette tredjeparts cookies, men en del nettlesere blokkerer dette. (Ettersom det brukes mye til tracking) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Hvordan lagrer man sessions i databasen da? Skal man bruke serialize() til dette? Hva trenger man å lagre liksom..? Endret 25. juni 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Peter Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hvordan lagrer man sessions i databasen da? Skal man bruke serialize() til dette? Hva trenger man å lagre liksom..? 8943380[/snapback] Du bruker egne sessions handlers Så slipper du å endre noe av koden. http://www.peterhaza.net/blog/2006/11/06/s...-to-improve-it/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Du bruker egne sessions handlers Så slipper du å endre noe av koden. http://www.peterhaza.net/blog/2006/11/06/s...-to-improve-it/ 8943435[/snapback] Genialt! Dette er nok noe iallefall jeg kommer til å bruke framover Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå