Aleksander- Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Hei Jeg har en HP pavillion laptop som døde uten grunn i mai, jeg sendte den inn til reperasjon og den ankom verksted mellom 12-14 Mai. Versktedet fant feilen (trodde de) og bestilte et nytt HK, dette ble først forsinket med en uke, men når det kom viste det seg at det var mer feil på pcen. Verkstedet bestilte så nye deler igjen, som også ble forsinket. Slik fortsatte det, og siste delen som er bestilt ble nå nettop forsinket fra 18 til 26 juni. Med andre ord, reperasjonen nærmer seg snart 2 måneder. Jeg har snakka med en kundebehandler fra komplett, som prøver å ordne opp for meg, han søkte HP om en "teknisk retur", er ikke helt sikkert hva kriteriene er for dette, men det har noe med for lang leveringstid på delene. Det jeg lurer på er, siden reperasjonen har tatt mer en rimelig tid, og jeg har nå vært uten PC i snart 50 dager, har jeg ikke krav på en form for erstatning? Enten det være seg prisavslag dersom jeg kjøper ny datamasking, eller en bedre modell når jeg først får ny? Jeg legger til et utdrag av noen lover her, noen som kan hjelpe meg å tolke? Beklager Wall-of-text § 31. Prisavslag Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren. Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. § 33. Erstatning Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel. Gjelder det avtale med nettselskap om overføring av elektrisk energi (jf. § 2 første ledd bokstav d), kan forbrukeren kreve erstatning for tap som følge av mangelen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at mangelen skyldes hindring som nevnt i § 24 annet ledd. Reglene ellers i § 24 gjelder tilsvarende. Erstatningen utmåles etter reglene i kapittel 11. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Det jeg lurer på er, siden reperasjonen har tatt mer en rimelig tid, og jeg har nå vært uten PC i snart 50 dager, har jeg ikke krav på en form for erstatning? Enten det være seg prisavslag dersom jeg kjøper ny datamasking, eller en bedre modell når jeg først får ny? 8941321[/snapback] Prisavslag-paragrafen gjelder prisavslag på den aktuelle tingen, ikke på en annen ting. Erstatning kan du kreve bare dersom du har et økonomisk tap ved at PC'en er lenge borte. Heving derimot, burde du ha gode muligheter for å kreve. 6 uker på verksted er for lenge. Heving innebærer at du får tilbake det du betalte for maskinen. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 om det er dele mangel som foresaker problemet, så skal du få tilbud på låne PC somregel om service tar 3 uker eller mere, du kan sikkert reklamere på lang service tid, de sier sikkert at du må vente til 8 uker's service tid. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 En ny PC/laptop kan fort falle over 1000kr i pris på 2 månder.. Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Praksisen er vel at tar reprasjonen meir enn ei veke, har du rett på låneprodukt mens den er til reprasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå