Gå til innhold

Raptor disk ødelagt, hente filer?

Anbefalte innlegg

Hei.

i morges da jeg skrudde på skjermen til pc'en min fikk jeg bare beskjer om at NTLDR elns manger..

jaja tenkte jeg, og trodde strømmen til en av diskene hadde løsnet..

men det hjalp da ingenting å rikle på dem, så skjekket i bios om hvilken disk den bootet fra..

Da ser jeg at raptorn ikke er det..

Tar den ut og det virker ikke engang som at den snurrer.. den lager et litet "klikk" før den spinner litt, og stopper..

Hvordan kan dette skje sånn plutseli? jeg sku så endelig håpe at den klikket litt etter litt, slik at jeg kunne fått muligheten til å ta vare på nyeste musikken, og nyeste bildene osv..

Nå blir det jo et styr her siden jeg må drive å legge inn windows på en av de andre stappfulle diskene..

men til poenget: er det mange års garanti på raptor? kan jeg sende den inn tror dere? den er vel 2 år gammel ca, 37gb..

Kan den klikke sånn på noen timer av varme?

var grusomt varmt på rommet til pc'en i natt, så åpna vinduet, men merka jo ikke om pc'en enda var i windows... men diskene mine har god kjøling, og det er god luftstrøm generelt i maskina..

noen som vet? eller er det bare å kaste hardisken å glemme windows og alt som var på den?

mvh. Complexity

edit: vifta på psu får mye høyere turtall når jeg plugger i raptordisken, så den trekker nokk nok strøm enda iallefall.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å sett den inn i en annen maskin så slave disk og se om det hjelper. At NTLDR mangler betyr ikke at disken er ødelagt. Evnt prøv å last ned diagnose program til den i fra Western Digital siden og se om du får tilgang til den på den måten for å se om den fungere i det minste :)

Lenke til kommentar
Hei.

i morges da jeg skrudde på skjermen til pc'en min fikk jeg bare beskjer om at NTLDR elns manger..

jaja tenkte jeg, og trodde strømmen til en av diskene hadde løsnet..

men det hjalp da ingenting å rikle på dem, så skjekket i bios om hvilken disk den bootet fra..

Da ser jeg at raptorn ikke er det..

Tar den ut og det virker ikke engang som at den snurrer.. den lager et litet "klikk" før den spinner litt, og stopper..

Hvordan kan dette skje sånn plutseli? jeg sku så endelig håpe at den klikket litt etter litt, slik at jeg kunne fått muligheten til å ta vare på nyeste musikken, og nyeste bildene osv..

Nå blir det jo et styr her siden jeg må drive å legge inn windows på en av de andre stappfulle diskene..

men til poenget: er det mange års garanti på raptor? kan jeg sende den inn tror dere? den er vel 2 år gammel ca, 37gb..

Kan den klikke sånn på noen timer av varme?

var grusomt varmt på rommet til pc'en i natt, så åpna vinduet, men merka jo ikke om pc'en enda var i windows... men diskene mine har god kjøling, og det er god luftstrøm generelt i maskina..

noen som vet? eller er det bare å kaste hardisken å glemme windows og alt som var på den?

mvh. Complexity

edit: vifta på psu får mye høyere turtall når jeg plugger i raptordisken, så den trekker nokk nok strøm enda iallefall.

8941163[/snapback]

Er du sikker på at disken ikke snurrer.. sett spenning på den uten å koble på IDE kabel. Hold den i handa og vri på den, er det motstand går den rundt.. visst ikke er det lite å gjøre. Går den rundt gjør det jeg har skrevet under.

Ellers mener jeg det er 2 års garanti fra forhandler. 5 år fra produsent. Jeg har sendt en del disker som har dødd til segate. Tar tid men jeg har fått nye eller reparerte tilbake. Send en email til butikken du kjøpte disken hos. Er den under 2 år erstatter de den.

Det er noen år siden jeg har returnert disker, dette pga pris kapasitet utvikling. Ikke vert arbeidet. Før var disker dyre... hehe. Men Raptor koster litt enda, så kanskje det er vert det.

---------------------

Gjør dette:

Sett inn Windows XP disken din, boot på den. Følg anvisning til du kan velge å Reparere Windows med konsoll.. eller noe slikt. Det er noe av det første som kommer fram.

Du ender da opp i prompt C:\

Skriv da: chkdsk

Trykk så enter

La den jobbe til den er ferdig. Skriv så : quit

Maskinen vil da boote. Så får du se om dette fikset problemet for deg. Jeg har reparert flere pc'er på denne måten. Som sagt kan det være uheldig shut down, start up etc som gjør at filer blir skadet. Som igjen stopper oppstart etc.

Gi tilbakemelding på hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Prøv å sett den inn i en annen maskin så slave disk og se om det hjelper. At NTLDR mangler betyr ikke at disken er ødelagt. Evnt prøv å last ned diagnose program til den i fra Western Digital siden og se om du får tilgang til den på den måten for å se om den fungere i det minste :)

8941224[/snapback]

nja, altså, den spinner ikke selv om jeg bare har strøm koblet til..

men kan downe derifra ja, når jeg har fått inn windows igjenn på en måte..

men det programmet vil vel ikke hjelpe så mye når bios ikke finner disken? :dontgetit:

Lenke til kommentar

8941224[/snapback]

Godt forslag :)

Lenke til kommentar

8941224[/snapback]

Godt forslag :)

8941345[/snapback]

ja kan teste det, men prøvde akkurat å koble strøm til den igjenn.

iløpet av 5 sekunder var det så varmt rett under disken på printplaten at jeg nesten brant meg..

er vel kortsluttning elns som har skjedd...

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Er det data på denne.. Bilder, brev og lignende som du ikke har backup av... Og ikke vil miste(Viktige ting som minner etc).

Da kan du bytte motor eller print, allt etter hva som er galt. Er det motor, må du bruke software for å finne filene dine igjen. Er det print kortet som er defekt, vil disken fungere når du skifter det.

Der finnes også firma som gjennoppretter data, men dette er forsatt dyrt.

Er ikke filene på disken så viktig, send den inn som reklamasjon. Få en ny disk.

Som jeg sa tidligere, hold oss infomert :)

Lenke til kommentar
Er det data på denne.. Bilder, brev og lignende som du ikke har backup av... Og ikke vil miste(Viktige ting som minner etc).

Da kan du bytte motor eller print, allt etter hva som er galt. Er det motor, må du bruke software for å finne filene dine igjen. Er det print kortet som er defekt, vil disken fungere når du skifter det.

Er ikke filene på disken så viktig, send den inn som reklamasjon. Få en ny disk.

8941437[/snapback]

hmm.. er vel mye styr å få byttet motor\printplate på en harddisk da..

men skal teste det som du gav meg tips til tidligere, selv om jeg tviler på at det virker når disken ikke snurrer..

er btw s-ata og ikke IDE disk.

takk for hjelp, og skal holde dere oppdatert :)

edit: glemteå si at det er ikke livsviktige ting på den, så jeg orker ikke å prøve alt for å få de tilbake.. bare ett par hundre bilder av venner og slikt som jeg gjerne skulle ha hatt.. men overlever nokk uten :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

8941437[/snapback]

men skal teste det som du gav meg tips til tidligere, selv om jeg tviler på at det virker når disken ikke snurrer..

edit: glemteå si at det er ikke livsviktige ting på den, så jeg orker ikke å prøve alt for å få de tilbake.. bare ett par hundre bilder av venner og slikt som jeg gjerne skulle ha hatt.. men overlever nokk uten :)

8941467[/snapback]

Oki, bra at tapet kan leves med :) Ser disken din selges nå for ca 900,. så den er vert og bytte da :)https://prisguiden.no/product.php?productId=2931

Er dataene vert 900, kjøp og bytt print. Siden printen blir så fort varm, ligger mest sannsynlig feilen der, men i eletronikk er det vanskelig å være sikker.

Glemte en ting.. Ta vare på disken en tid før du hiver den. Ofte kommer du på tinge i ettertid.. Viktige data etc, så kanskje den blir vert å 'vekke til live' igjen. Hehe, snakker av egen erfaring der ;)

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

8941437[/snapback]

8941467[/snapback]

Oki, bra at tapet kan leves med :) Ser disken din selges nå for ca 900,. så den er vert og bytte da :)https://prisguiden.no/product.php?productId=2931

Er dataene vert 900, kjøp og bytt print. Siden printen blir så fort varm, ligger mest sannsynlig feilen der, men i eletronikk er det vanskelig å være sikker.

Glemte en ting.. Ta vare på disken en tid før du hiver den. Ofte kommer du på tinge i ettertid.. Viktige data etc, så kanskje den blir vert å 'vekke til live' igjen. Hehe, snakker av egen erfaring der ;)

8941585[/snapback]

ja det kan det.. ja hadde håpet at WD hadde garanti elns på disse.. kjøpt på komplett forresten.

ja tror og at feilen ligger der en plass.. og ja, skal ta vare på den :)

blir den 3'e ødelagte WD disken min, mens samsung sine lever å lever..

huff..

edit: legger ved noen triste bilder mens jeg venter på instalasjonen av windows..

2002054455377121115_rs.jpg

masse rot inni pc'en mens jeg må drive å styre med dette..

2002022012948385073_rs.jpg

død raptor og død Caviar 200gb..

2002089339805982431_rs.jpg

slik sitter jeg nå.. drittmaskin..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

etter at jeg fikk lakt in windows på den halvdefekte disken, fikk jeg flyttet over slik at jeg fikk en liten ledig partisjon på en 160gb disk..

har nå lakt inn windows på nytt og driver å legger inn drivere..

Kommer til å bli riiimelig uvandt å ha windows på D:\ stasjonen..

kan holde dere oppdatert med hva jeg skal gjøre med raptor'n..

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Merker du stor forskjell fra Raptor 10 000rpm til nåværende 7200 rpm?

8943440[/snapback]

litt vanskelig å sammenligne en pc som er brukt i 7-8 måneder uten formatering og en nyformatert da.. men hittel har jeg merket at "windows boot" tingen er litt tregere nå (den animasjonen som går bortover" men kan ha mye å si at jeg hadde tweeka windows rimelig mye før disken kræsjet da..

men ellers har jeg ikke merket noe, untatt at jeg har mindre diskplass tilgjengelig ^^ men merker vel etterhvært..

bare et tips, KJØP samsung foran WD, aldri hørt noe bra om WD! eneste er at de er billige...

8944068[/snapback]

jepp, men så var det nå slik at alle mine 3 WD disker ble kjøpt brukt og billig..

betalte 150,- for raptoren (han var desperat etter røyk og hadde 1stk raptor og 7 andre disker fra før) og det hadde aldri vært noe på raptoren engang da jeg fikk den..

og de 2 andre betalte jeg vel en 350,- totalt for.. men begge virket fint da..

kan si så mye som at den jeg enda har i pc'en som er WD har det problemet at om man legger mer enn 20gb (ca) på den så fryser maskina seg..

litt teit å ha en 120gb harddisk som man bare kan bruke 20gb av..

Lenke til kommentar

hehe ... kanskje investere i en NY 500 gb disk ... er jo billig nå ..

men over til raptoren

sansyneligvis så er det elektronikken som har gått ... men spørsmålet er om hva som har gjort til at den har gått ... enten så er det at den rett og slett har blitt for varmt , produksjons feil (kan vere ... liten over leder osv ... som ikke har vert merkbar før den sa stopp , men tviilsomt )

det som er kjiipest er at viss det er noe feil med selve disken ... ( elektronikken i disken , ja det er litt av det og sjø ) som har ødelagt elektronikken på printen

evt motoren som kortslutter ...

og når / viss du skal bytte print ... så hjelper det ikke bare og kjøpe en tilsvarende disk ... må vere HELT likt print kort . FW osv ...

Ett tips ... bare for og prøve ... legg disken opp ned på pulten din, vedsidenav pcn

sånn at du har lange nok kabler til og koble den til pcn ...

så holder du en 12 cm vifte 1-2 cm over disken .. ( finn den som kjøler mest )

viss det skulle funke så må du kjappe deg og føre over data!!

(til en anna disk , evnt ekstern disk osv )

har bare funket en gang til meg og det var på en gammel 80 gb disk ...

prøvd på litt nyere disker uten hell :ermm:

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
bare et tips, KJØP samsung foran WD, aldri hørt noe bra om WD! eneste er at de er billige...

8944068[/snapback]

Har bare hatt WD og Samsung jeg da, alltid godt behandlet, godt med luft, aldri bevegd på mens de er på etc, og WD har alltid hatt lavest temperatur, og best stabilitet og iløpet av mine.. 10 disker nå (oppgraderer pga plassmangel) har jeg brukt WD til Windows og Samsung til spill da de er hakket raskere. Er stabilitet og varme ett element for deg, kjøp WD. Vil du ha en hakket raskere pc, kjøp Samsung.

Skylinepower; nå har du ihvertfall hørt noe bra om WD ;)

Lenke til kommentar

Prisen er vel ganske lik? Du må ha bra kilder, siden det det at du "har hørt" at WD er dårligere enn andre disker er noe å bry seg om.

Har vel rundt 100 WD- disker i drift, og har hatt krasj på en av de. De er opptil 7 år gamle, og står på 24/7.

Ser ingen grunn til å tipse andre om at WD- disker er verre enn andre.

Lenke til kommentar
hehe ... kanskje investere i en NY 500 gb disk ... er jo billig nå ..

men over til raptoren

sansyneligvis så er det elektronikken som har gått ... men spørsmålet er om hva som har gjort til at den har gått ...  enten så er det at den rett og slett har blitt for varmt , produksjons feil (kan vere ... liten over leder osv ... som ikke har vert merkbar før den sa stopp , men tviilsomt )

det som er kjiipest er at viss det er noe feil med selve disken ... ( elektronikken i disken , ja det er litt av det og sjø ) som har ødelagt elektronikken på printen

evt motoren som kortslutter ...

og når / viss du skal bytte print ... så hjelper det ikke bare og kjøpe en tilsvarende disk ... må vere HELT likt print kort . FW osv ...

Ett tips ... bare for og prøve ... legg disken opp ned på pulten din, vedsidenav pcn

sånn at du har lange nok kabler til og koble den til pcn ...

så holder du en 12 cm vifte 1-2 cm over disken ..  ( finn den som kjøler mest )

viss det skulle funke så må du kjappe deg og føre over data!!

(til en anna disk , evnt ekstern disk osv )

har  bare funket en gang til meg og det var på en gammel 80 gb disk ...

prøvd på litt nyere disker uten hell  :ermm:

mvh

-Djgunnah

8944551[/snapback]

Vil nokk tro det er varme.. var sinnsykt varmt på rommet mitt når jeg våkna i mårrest.. men pc'en står atmed vinduet, og har en 120mm Deltavifte framfor diskene mine, så de har alltid holdt seg kjølig å god.. men viftestyringen min er rimelig ustabil, så den kan finne på å slå seg av av å til, kan ha skjedd i natt :/

var jo da 5 disker oppå hværandre, så en time uten kjøling annet enn psu vil nokk lage riimelig mye varme.. raptorn var øverst da..

tviler på at det viftetipset virker.. har prøvd å koble den på en løs psu jeg har på border.. lager ingen lyd eller noe, bli bare glovarm på printplaten..

Lenke til kommentar

Bare prøv

det som skjedde til meg var at styre chippen til motoren som gikk varm ...

( ukjent årsak, antageligvis korslutning på en av I/O eller feil på strøm regulatoren )

men når jeg fikk kjølet ned den nok så startet den til meg ... og fikk hentet ut de viktigste dataene ...

-Djgunnah

Edit : Inlegg 400 :fun:

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...