Hotvedt Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Heisann! Jeg har enda ikke mottatt noen feriepenger ifra forrige arbeidsgiver, og jeg lurer på om det er noen spesifikk frist for å motta disse? Jeg har i skrivende øyeblikk 90kr på konto, og jeg skulle gjerne hatt noen penger i lommeboken når jeg drar til Roskilde Takker for svar! Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Utdrag fra STICOS: "Ifølge Ferieloven § 11 kan arbeidstakeren kreve utbetaling av opptjente feriepenger siste vanlige lønningsdag og senest 1 uke før ferien tas. Hvis ferien er delt skal utbetalingene fordeles etter feriens lengde. Dersom ferietid er overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas. Feriepenger for ferie som verken er avviklet i løpet av ferieåret eller overført til det påfølgende ferieår, utbetales første vanlige lønningsdag etter ferieårets utløp. I praksis avtaler ofte partene hvilke oppgjørstidspunkt som skal benyttes. Det er vanlig å avtale utbetaling av feriepenger i en bestemt måned, f.eks. i juni." EDIT: Kort sagt må du si ifra en uke før du vil ha de utbeltalt, og om du ikke ber om det eller har en spesifikk avtale om utbetalingstidspunkt så vil pengene bli godskrevet deg etter tidspunkt bestemt av den tidligere arbeidsgiveren din. Selv får jeg alltid min ferielønn utbetalt med junilønnen. Endret 25. juni 2007 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Heisann! Jeg har enda ikke mottatt noen feriepenger ifra forrige arbeidsgiver, og jeg lurer på om det er noen spesifikk frist for å motta disse? Jeg har i skrivende øyeblikk 90kr på konto, og jeg skulle gjerne hatt noen penger i lommeboken når jeg drar til Roskilde Takker for svar! 8940397[/snapback] Ifølge ditt inlegg gjelder spørsmålet et avsluttet arbeidsforhold, siden du henviser til forrige arbeidsgiver. Det er Ferielovens §11 pkt (3) som regulerer dette: (3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold) Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør. I utbetalingen kan det gjøres fradrag med et beløp som utgjør 1,4 prosent av det feriepengegrunnlag som er opptjent hos vedkommende arbeidsgiver i det forkortede opptjeningsår 1 mai - 31 desember 1988. Du skulle altså allerede ha mottatt pengene på siste lønning da du sluttet. Hvis ikke går jeg ut fra at du kan forlange dem utbetalt umiddelbart. Endret 26. juni 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 (endret) Mange arbeidstakere ønsker imidlertid at feriepenger som er opptjent i opphørsåret først blir utbetalt året etter. Dette bl.a. for å ha penger igjen til ferien og/eller for å unngå forskuddstrekk. Ferieloven er ikke til hinder for en slik avtale, jf. Finansdepartementets Brev av 22.03.1999. EDIT: Beklager imidlertid at jeg overså det faktum at det gjaldt tidligere arbeidsgiver. Litt rask i svingene der. Endret 26. juni 2007 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå